besturingssysteem maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

michaelvd12

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Hoi ,

Ik ben bezig met visual basic een os te maken,

Ik wil de opmaak en dergelijke in visual basic maken,

En de code voor het te laten opstarten in c++ ,

Ik vroeg me af of dit kan ,

Alvast bedankt,

Michael van Dijk

probeer maar zou ik zeggen
als het je lukt meld het dan even:thumb:

de bedoeling was dat je met een code kwam...
Het is ook de bedoeling dat je een topictitel verzint die iets verduidelijkt. De titel "Vraag" zegt niets over je probleem.

titel aangepast -- KwarK

Laatst bewerkt door een moderator:
Kwestie van de volgende tien semi-zinloze posts te vermijden :)

Ik ben bezig met visual basic een os te maken,

Ik wil de opmaak en dergelijke in visual basic maken,

En de code voor het te laten opstarten in c++ ,

Ik vroeg me af of dit kan ,
Realistisch gezien niet, nee.

altijd origineel een besturingssysteem in visual basic :P

maar dat gaat je niet lukken ;)

Volgens mij (niet 100% zeker) is .NET een open standaard... Je zult dus .NET moeten implementeren in je OS. Daarnaast waarschijnlijk ook een uitgebreide PE-loader (Het bestands formaat van Windows executables). Practischer zou zijn een soort dialog-editor zelf te bouwen. Nog practischer: het wiel niet opnieuw uit vinden ;)

Maar het is meer werk, als gewoon C/C++ voor de kernel gebruiken en assembler voor de bootloaders

Laatst bewerkt:
Nou als je echt een os wilt gaan schrijven, dan ben je in je eentje waarschijnlijk een paar decennia bezig. First of all zul je een 'fatsoenlijke' bootloader moeten schrijven in Assembly. Zegt het woord Assembly je niks dan kun je jezelf misschien beter afvragen of je wel een os wilt schrijven. (Microsoft heeft zelf 17 verschillende bootloaders, omdat het op iedere computer nèt iets anders werkt). Het volgende (zeer saaie) is dat je een C-library zult moeten schrijven oftewel je zult alle functies in C moeten declareren. Aangezien C een 'aantal' functies heeft duurt dit wel even. Jij begint nu al over de grafische interface terwijl je toch eerst een fatsoenlijke kernel zult moeten hebben. De linux kernel is pakweg 100.000 regels aan C-code. Ik wil je niet weerhouden van het schrijven van je eigen os. Ik wil je alleen even duidelijk maken wat je dan allemaal te wachten staat.
je kunt je besturingssysteem overal in maken, al wil je het in html/css doen
alleen moet je dan een html-engine hebben
Dit is toch wel grote onzin of niet dan. En waar denk je dat dat die html-engine op moet gaan draaien. Ik denk niet dat je processor html snapt. voor de duidelijkheid een processor kent alleen maar 0 en 1. Maarja je kan het proberen hé in VB. Ikzelf ben ook ooit begonnen aan een OS. Bootloader was klaar. maar toen kwam het saaie werk. Een hele c-library schrijven. Mijn eerste functie is C was 'printf'. Dat duurt toch al ff voordat die klaar is. Wat wel mogelijk is bij het schrijven van je eigen os. is dat je je eigen taal kan creëren. functie printf kan je ook gewoon 'zegiets' noemen ofzo. maar nogmaals een OS in visual basic gaat je echt niet lukken en voordat je ook nog maar aan een c kernel kunt beginnen ben je al 10 jaar verder:D

Een os in .NET is sosie mogelijk kijk maar naar: Singularity
Dat is een OS van Microsoft geschreven in C# .NET
Als je in ieder geval wil beginnen met een OS in C#:
Cosmos = Een lege kernel waar jij compleet een OS voor kan schrijven.

Als er hulp nodig is roep me maar ;)

Maxuploader

Windows is inderdaad geschreven in die talen ja. De bootloader in Assembly. De C-library ook. Kernel is voornamelijk C. Het grafische gedeelte is geschreven in C++ en C#

Ik ben ook een tijd bezig met OS development en het makkelijkste is om de kernel in c/c++ te schrijven (ligt eraan waar je het meest vertrouwd mee bent) en idd de bootloader (en MBR!) in asm. Houd er rekening mee dat de bootloader EXACT 512 bytes groot moet zijn. DIt zijn een paar handige sites:

http://www.osdev.org/

http://osdever.net/

Ik ben ook een tijd bezig met OS development en het makkelijkste is om de kernel in c/c++ te schrijven (ligt eraan waar je het meest vertrouwd mee bent) en idd de bootloader (en MBR!) in asm. Houd er rekening mee dat de bootloader EXACT 512 bytes groot moet zijn. DIt zijn een paar handige sites:

http://www.osdev.org/

http://osdever.net/

haha ;) ik ben hier al een tijd niet meer mee bezig ;)

dus vraag is opgelost

Welkom op Helpmij.nl.:)

Graag even naar de datum van een topic kijken. Deze is van 2009 en dus al heel lang niet actueel meer. Oude topics mogen met rust worden gelaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan