besturingssysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ken iemand die bezig is met een OS, en ik weet dat het HEEL moeilijk is. Afgezien van de benodigde talen (waarvoor c++ wel degelijk een goede kandidaat is) moet je erg goed door hebben hoe een os in elkaar zit (bootloader, keyboard, etc.). Als je dat niet weet, stuit je op problemen. Dit is meestal niet zo'n probleem, de problemen oplossen is echter al een stuk moeilijker.
De talen die je gebruikt moet je kunnen dromen. Dit is dus te weinig:
(quote van kevincs):
En in c++ is het veel moeilijker door de object-orientatie. Je zit dan telkens met het NEW statement (zo noemt het toch hé?) dus je moet een eigen garbage collector schrijven.
Je moet namelijk alles van dat NEW statement afweten (=slechts een voorbeeldje).

Kortom, begin met iets eenvoudigs (zoals CoD_NL al zei) in C++ en schroef het langzaam op.

TIP voor iets eenvoudigs: Denk na over een praktisch programmaatje wat op zich niet lastig is - bijvoorbeeld een text editor op DOS niveau - , en pluis het helemaal uit. Begin bijvoorbeeld met de fstreams, maak een klasse, laat zoveel mogelijk bepalen door de gebruiker, voeg methode zoals telwoorden toe, etc, etc. Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Op deze manier oefen je al heel wat basisfuncties van c++.
Ik denk zowieso dat assembly pas ná c++ komt. Assembly mag dan de basis zijn, maar het aandeel van c++ is zo groot, en als je dat volledig kan, ben je qua talen al een heel eind.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

EDIT: Ik vind het trouwens raar dat we het over VB (en C#) durven te hebben in een topic over een OS schrijven... :cool:

Laatst bewerkt:
geef eens tips want ik weet niets om te maken :S
Als je net begint met C++ programmeren dan raad ik je aan om eens spelletjes te maken.
Klinkt heel makkelijk maar dat zal je tegen kunnen vallen. Om maar alleen schaken te nemen, daar zijn ze nog steeds mee bezig om het te perfectioneren.

Het is ook van wat je wilt. Maar als je bezig wilt houden met programmeren van besturingssystemen dan lijkt me een aanrader om eens een blik te werpen op Linux.

Als je net begint met C++ programmeren dan raad ik je aan om eens spelletjes te maken.
Klinkt heel makkelijk maar dat zal je tegen kunnen vallen. Om maar alleen schaken te nemen, daar zijn ze nog steeds mee bezig om het te perfectioneren.

Als je met spel een console-based spel bedoelt, dan zou dit inderdaad kunnen. Maar als je een spel met een GUI wilt maken dan kom je toch al snel terecht bij een game engine, en daarvoor dien je mijns inziens toch weer de basis enigszins te beheersen.

Het is ook van wat je wilt. Maar als je bezig wilt houden met programmeren van besturingssystemen dan lijkt me een aanrader om eens een blik te werpen op Linux.

Ik heb de source van Linux nog nooit bekeken, maar wederom geldt mijns inziens dat je daar weinig aan zult hebben zonder de nodige programmeerervaring. Dan ben je nog beter af met tutorials die uitleggen hoe je een OS schrijft. (De source van een Linux-distro lijkt mij behoorlijk geavanceerd, en zonder de nodige programmeerervaring zal je er waarschijnlijk weinig van begrijpen. Volgens mij vereist het zelfs heel wat programmeerervaring :P)

Als je met spel een console-based spel bedoelt, dan zou dit inderdaad kunnen. Maar als je een spel met een GUI wilt maken dan kom je toch al snel terecht bij een game engine, en daarvoor dien je mijns inziens toch weer de basis enigszins te beheersen.
Ik bedoelde ook console games. Op het tweede punt heb je gelijk.

Ik heb de source van Linux nog nooit bekeken, maar wederom geldt mijns inziens dat je daar weinig aan zult hebben zonder de nodige programmeerervaring. Dan ben je nog beter af met tutorials die uitleggen hoe je een OS schrijft. (De source van een Linux-distro lijkt mij behoorlijk geavanceerd, en zonder de nodige programmeerervaring zal je er waarschijnlijk weinig van begrijpen. Volgens mij vereist het zelfs heel wat programmeerervaring :P)
Je kan altijd nog de sourcecode analiseren van bijvoorbeeld ls, ps en andere standaard commands die binnenin Linux/Unix te vinden is.
en daarvan een bepaalde functionaliteit erbij programmeren
Daar kan je veel van leren.

Je moet inderdaad geen prgramma's gaan analiseren zoals Xserver(om even heel extreem te doen).

Je kan altijd nog de sourcecode analiseren van bijvoorbeeld ls, ps en andere standaard commands die binnenin Linux/Unix te vinden is.
en daarvan een bepaalde functionaliteit erbij programmeren
Daar kan je veel van leren.

Zonder de taal te kennen wordt het mijns inziens lastig om de code te analyseren. Hoe je het ook wendt of keert, je zal mijns inziens toch enige kennis van de taal moeten hebben, of in elk geval zul je ervaring moeten hebben met het programmeren an sich. (het aanpassen van de code zodat het in je eigen OS zou werken vereist ook weer de nodige kennis)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan