Betere processor of meer ram?

Status
Niet open voor verdere reacties.

andyr74

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Berichten
181
Voor mijn nieuw systeem dat ik binnenkort ga aanschaffen heb ik reeds oa. hetvolgende gekozen:
- 1GB ram
- Athlon 64 X2 4200+ (of pentium D830)

Hierbij zit ik nog een beetje onder mijn vooropgestelde budget en dus kan er nog wat bij. Wat is gunstiger om betere prestaties te verkrijgen: een betere/snellere processor of nog 1GB ram?
 
RAM (zeker als je van plan bent om eind van het jaar Vista te gaan draaien)
 
......... als je "binnenkort" iets oprekt, dan koop je "binnenkort" een systeem waarbij Vista al wordt geleverd. Koop je voor de zomer, dan krijg je nog XP en mag je tzt upgraden voor >150 euro naar Vista................
 
Met binnenkort bedoel ik 2 a 3 weken. Dus tegen eind januari zal ik zeker mijn systeem bestellen.
 
Tja, da's idd. heel binnenkort Ik speel zelf ook al enige tijd met de idee om weer eens een keer een ander systeempje te kopen. Nu ik weet dat Vista tussen juli en december op de markt komt wacht ik bewust.

Misschien is het een tip om bij de leverancier van je pc af te spreken dat je nog even geen besturingssysteem erbij geleverd krijgt en dat je zelf ergens tijdelijk even Windows '98 of XP weet te regelen en dat die leverancier je over een maandje of 7 a 8 alsnog Vista als OEM bij dit nieuw aan te schaffen systeem levert. Praten met de "man" en ik vermoed dat het wel te doen zal zijn..............
 
Ik koop zowiezo geen vista vooral als ie pas uit is niet. ik moet eerst zien of het wel werkt.

Onthoud het het is microsoft en zal wel weer bordevol bugs en kinderziektes zitten.
Krijg je dalijk elke dag een update. Zelfde als met xp. het eerste jaar heeft het compleet k*t gelopen. Draaid het eindelijk komen ze met vista en begint het gezeik weer opnieuw.

En wat zijn de voordelen van Vista tegenover XP??

Wacht gewoon lekker een halfjaar/jaar nadat het uit is, dan kun je een "stabiel" systeem van microsoft verwachten.
Je zit nu ook met al je aplicaties, games enz. ondersteunen die ook vista??
 
Laatst bewerkt:
Mukkel,

als topicstarter een half jaar wacht NA het uitkomen van Vista, zal hij een vorstelijk commerciel bedrag mogen neertellen voor Vista. (denk maar aan 200 tot 300 euro of zo). Als hij echter NU even praat met de pcboer en de levering van het OS een paar maanden uitstelt, dan krijgt hij de OEM Vista voor 0,0 Euro. Als het mijn systeem zou zijn wist ik het wel : gewoon Vista nemen en ja, om de week even een update downloaden en installeren, so what ?
 
Zoals ik het lees, gaat hij zelf een systeem in elkaar zetten.
niet zo'n standaard dell ding of iets in die aard.

Meestal KOOP je een OS bij een zelf in elkaargezette pc van 150 - 200 euro.
Als je zelf thuis een xp versie ("stabiel") hebt liggen ga je toch geen andere kopen waarvan niet zeker is of ie wel stabiel is en waar je niet van weet zijn gewilde programma's erop draaien. bespaard je geld.

Vista kopen/downloaden/lenen van iemand kan altijd nog.
 
Het OS heeft hier voorlopig weinig mee te maken, dit zal toch win XP home worden. Wat dit later zal worden zien we dan wel.
Het kleine overschot dat ik nog heb in mijn budget kan ik dus spenderen aan:
- zwaardere processor: zal dan waarschijnlijk iets boven mijn budget uitkomen
- 1GB meer ram: beste keuze
- grotere HD --> niet weerhouden: heb nu een nieuwe SATA van 250GB voorzien en ga toch ook nog mijn 2 "oude" ATA drives van 80GB erbij zetten.
 
Toch zou ik een snellere cpu nemen: RAM is op het moment voldoende en kun je gemakkelijk upgraden, een nieuwe cpu kopen, tjah:confused: Kom je later duurder uit. En volgens mij kost een 4400+ geen 100 euro meer dan een 4200+. Als het een gamesysteem wordt, welke videokaart heb je dan gekozen? Ik zou dan voor 100 euro meer de 7800 gtx TOP(512 MB) nemen, de videokaart zou de meeste waar voor jou geld zijn.
 
Ieder zijn of haar visie. Ik neig toch sterk naar meer RAM ipv een snellere processor. Mijn pc met een AMD 1900XP aan boord (kloksnelheid iets van 1500+ of 1600+) kan nog steeds, na vandaag exact 4 jaar oud te zijn geworden, ieder programma probleemloos EN soepel draaien. Ik heb indertijd wel 1 giga intern genomen ipv de toen gangbare 256 of 512. Dat was m.i. toen een goeie beslissing. De tijd heeft dat m.i. bewezen.
(Btw: er was toen geen snellere processor dan die ik heb gekocht.)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn toch nog niet echt spellen die boven de 1 giga RAM gaan? En eiglijk is die cpu ook nog goed genoeg. Ik zou het geld sparen en over een jaar nog 1 giga bijkopen, die dan intussen wrs al stukken goedkoper. Of voor de 100 euro die je nu uitspaart een betere videokaart kopen. Maar in ieder geval is je systeem sterk genoeg op dit moment en zou ik die 100 euro uitsparen om latere upgrades te doen.

:edit: @ pasja: jah, maar met die cpu kom je niet meer toe voor games, uiteraard wel voor programma's(heb ook een athlon 1800+ en 512 RAM, als ik 1 giga zou hebben zou ook ieder programma goed draaien met uitzondering van games...)
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook eens gehoord dat als je meer dan 1 gig ram neemt dat je pc er niet sneller maar juist langzamer van word.
ik vind 2 gig nogal overbodig voor een pc.
zorg dat je cpu beter is als je het geld toch uit wil geven en anders zou ik et in de zak houden
 
2 gig is gewoon overbodig aangezien vista veel processen stopt als je een volledig scherm proces start...

En je gaat me echt nie vertellen dat die 1900 van je sneller is met 2 gig ram dan met 1 gig.
plus dat als je echt klaar wil zijn voor komende jaren, je beter een goede cpu kunt kopen en er over een jaar of wat geheugen bij kunt steken, wat beter gaat dan een nieuwe cpu kopen.

Wie had het trouwens over de 'beste en nieuwste' cpu? Geloof dat een een 4200 toch nog wel aardig wat jaartjes mee kan en nog steeds niet de beste is;)
 
Kwaksmak schreef : ik heb ook eens gehoord dat als je meer dan 1 gig ram neemt dat je pc er niet sneller maar juist langzamer van word.
vergeef me, maar als ik dat soort tekst lees, dan................
 
volgens mij had je al een reactie gegeven op die zin...
beetje jammer dat je mensen die elkaar proberen te helpen loopt te kleineren:confused:
doet je onderschrift wel eer aan moet ik zeggen:D

zullen we maar weer es ontopic gaan aangezien de topicstarter aan de laatste paar posts (van ons) niet veel heeft gehad;)

denk dat het een keus is die je zelf moet maken.
wil je ontzettend veel geheugen wat je de eerste tijd nog niet nodig hebt,
of wil je een snellere cpu wat ook niet iets zou zijn waar ik voor zou kiezen als je je al een 4200 kan veroorloven,
of hou je liever je geld in je zak en wacht je op iets anders waar je het over een tijdje aan uit kan geven.
 
Kwaksmak dit is echt het laatste dat ik erover zeg:
mensen helpen ok, maar grote onzin uitkramen over langzamer wordende pc's, anders dan oude pc's met oude moederborden, nee sorry, da's niet te bevatten!

een heel enkele applicatie zal minder presteren met meer geheugen maar de overgrote meerderheid van programma's in de ruimste zin van het woord, inc. Windows, gaan beter lopen bij meer geheugen en last but not least: bij multitasking is veel geheugen erg prettig! (En da's tevens de kern van mijn "pijn" : roep niet zomaar iets als je niet weet waar je het over hebt)
 
Laatst bewerkt:
**diepe zucht**

wou er alleen mee duidelijk maken dat het de eerste tijd gewoon onzin is om zoveel geheugen te hebben.
Als jij er zo'n groot punt van wil maken stuur je me maar een pm en ga je niet lopen zeiken in andermans topic.

Heb hier mijn mening neergezet en denk dat er veel mensen zijn die het eens zijn met dat 2 gig geheugen zo goed als overbodig is. vind je dit niet zet je dat er neer zoals je hebt gedaan, maar ga er dan niet over doorzeiken. je hebt er niks mee bereikt en de topicstarter heeft zijn antwoord ook niet (omdat dit iets is wat ie zelf moet beslissen en alleen meningen kan aanhoren die wij hem hebben gegeven)






Whaha pardon?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan