• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beveiligde cel wijzigen in VBa

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyrax

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2001
hi allemaal.

allereerst: hier zijn al -tig onderwerpen over ..
deze heb ik gevonden: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=293970

maar omdat deze dateert van een jaartje of 2 geleden wou ik die niet meteen omhoogtrekken.

in deze topic wordt de onderstaande methode gebruikt
Code:
ActiveSheet.Unprotect "jouwpaswoord"

mijn vraag: is er een alternatief om dit te doen zonder mijn paswoord in de code te laten slingeren ?

waarom:

op mijn (beveiligde) sheet staan een aantal comboboxen en radio buttons, die waarden wegschrijven naar een cel. als die cel geblokeerd is, krijg ik een error op mn code.
haal ik die blokkering eraf, wil excel steeds de focus zetten op die bepaalde cellen (die ik om cosmetische redenen goed ver weg heb gestoken ...)

dus, de focus wordt gezet op cellen die heeeel ver weg zitten, gewoonweg omdat er niet veel cellen zijn die onbeveiligd zijn... moest ik nu die cellen kunnen beveiligd laten, zou dit niet gebeuren ...

Laatst bewerkt:
Je kan VBA toegang geven tot een beveiligde sheet, door het argument userinterfaceonly op true te zetten tijdens de protect actie. Hierbij een link met wat voorbeeldcode

http://www.ozgrid.com/VBA/excel-macro-protected-sheet.htm

vergeet ook niet je VBA project te beveiligen met een code, zodoende kan men het passwoord niet uit je code halen. Ik heb het al vaak gezegd, maar de beveiliging van Excel is nooit waterdicht, alles is te kraken :)

die test ik morgenvroeg meteen ff :)
ik had al wel iets van die userinterface gehoord, maar dit is een mooie uitleg die je me gegeven hebt

thanks alvast.

groetjes

Je kunt je wachtwoord in een registersleutel opslaan.
Dan is het wachtwoord alleen op jouw PC uit te lezen. (maw. het wachtwoord is optimaal beveiligd; het zegt echter nog niets over de beveiling van het Excel-document)

ik heb de 'userinterface' code getest.

code staat in mn module van dat werkblad

Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim wSheet As Worksheet
    For Each wSheet In Worksheets
        wSheet.Protect Password:="xxxxx", UserInterFaceOnly:=True
Next wSheet
End Sub

vervolgens heb ik de betreffende cellen weer beveiligd.
als ik nu de workbook opsla en weer open, zou 'normaalgezien' bovenstaande code moeten gelopen hebben.

als ik dan bij een willekeurige combobox een waarde selecteer (die moet die waarde overnemen in een beveiligde cel), krijg ik een foutmelding op het stukje code dat voor het wegschrijven naar die cel zorgt.

heb m zelf opgelost :)

bedankt voor de info heren, ik had de macro op een foute plek gezet :)

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan