• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiligen bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reimer78

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2011
Berichten
49
Mede-excellers,

Ik heb deze vraag eerder geplaatst, maar helaas heeft het nog niet tot een oplossing geleid. In de bijlage zien jullie een bestand. Hierin wordt in het tabblad "overview" gerekend met gegevens uit tabblad "personeelszaken - input".

Nu wil ik graag dat alleen geselecteerd mensen toegang krijgen tot de gegevens van personeelszaken - input. De rest zou dit niet mogen zien.

Kan ik dit in excell voor elkaar krijgen in 1 bestand?

Groet,

Reimer
Bekijk bijlage Reimer4.xlsx
 
Deze gaat in ThisWorkbook
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 0
End Sub

Maak dan op je werkblad een wisselknop(Togglebutton) aan uit de Werkset besturingselementen, zet bij de eigenschappen de Caption op Vrijgeven en verbind onderstaande code aan die knop.
Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
    If ToggleButton1.Caption = "Vrijgeven" Then
        If InputBox("Geef wachtwoord voor vrijgave werkblad Personeelszaken") = 1234 Then _
            Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 1: ToggleButton1.Caption = "Verbergen"
    Else
        Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 0
        ToggleButton1.Caption = "Vrijgeven"
    End If
End Sub
 
Deze gaat in ThisWorkbook
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 0
End Sub

Maak dan op je werkblad een wisselknop(Togglebutton) aan uit de Werkset besturingselementen, zet bij de eigenschappen de Caption op Vrijgeven en verbind onderstaande code aan die knop.
Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
    If ToggleButton1.Caption = "Vrijgeven" Then
        If InputBox("Geef wachtwoord voor vrijgave werkblad Personeelszaken") = 1234 Then _
            Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 1: ToggleButton1.Caption = "Verbergen"
    Else
        Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 0
        ToggleButton1.Caption = "Vrijgeven"
    End If
End Sub

Dank je voor de uitleg, maar dit gaat mijn pet te bove. Als ik er achter kom wat ik precies moet doen, hoe zorgen deze codes er dan voor dat slechts bepaalde mensen inzicht in de gegevens krijgen?
 
De eertse macro verbergt het blad bij het openen van het bestand. Door gebruik te maken van een Togglebutton wordt er naar een wachtwoord gevraagd alvorens het betreffende werkblad weer zichtbaar kan gemaakt worden. Klik je daarna terug op de knop wordt het werkblad terug verborgen.
 
De eertse macro verbergt het blad bij het openen van het bestand. Door gebruik te maken van een Togglebutton wordt er naar een wachtwoord gevraagd alvorens het betreffende werkblad weer zichtbaar kan gemaakt worden. Klik je daarna terug op de knop wordt het werkblad terug verborgen.

Fantastisch. Sorry voor mijn onwetendheid, maar zou je me nog, in jip en janneke-taal, kunnen uitleggen hoe ik dit nu implementeer?
 
Klik op ALT+F11 en je VB-Editor wordt geopend, Druk nu Ctrl-R om je projectvnester te openen (als dit al niet geopend is).Je ziet daar een lijst met werkbladnamen staan. Dubbelklik op de naam v/h werkblad waar de knop moet komen. Plak dan in het rechtse venster de 2de macro. Dubbelklik nu op ThisWorkbook en plak in het rechtervenster de 1ste macro. Nu moet je nog enkel een Active-X togglebutton op je werkblad plaatsen, erop dubbelklikken om de eigenschappen te tonen en bij Caption Vrijgeven invullen. De ontwerpmodus afsluiten, je bestand opslaan, sluiten en heropenen.
 
Klik op ALT+F11 en je VB-Editor wordt geopend, Druk nu Ctrl-R om je projectvnester te openen (als dit al niet geopend is).Je ziet daar een lijst met werkbladnamen staan. Dubbelklik op de naam v/h werkblad waar de knop moet komen. Plak dan in het rechtse venster de 2de macro. Dubbelklik nu op ThisWorkbook en plak in het rechtervenster de 1ste macro. Nu moet je nog enkel een Active-X togglebutton op je werkblad plaatsen, erop dubbelklikken om de eigenschappen te tonen en bij Caption Vrijgeven invullen. De ontwerpmodus afsluiten, je bestand opslaan, sluiten en heropenen.


Helemaal goed. Het is gelukt. Ik krijg alleen nog een foutmelding:

"Fout 13 tijdens uitvoering: typen komen niet met elkaar overeen"

Als ik niets invul bij de vraag naar code. Heb je hier ook nog een middeltje voor

En is het ook mogelijk om meerdere wachtwoorden toe te voegen?
 
Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
    If ToggleButton1.Caption = "Vrijgeven" Then
        answer = InputBox("Geef wachtwoord voor vrijgave werkblad Personeelszaken")
        If answer <> "" And answer = 1234 Or answer = 5678 Then _
            Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 1: ToggleButton1.Caption = "Verbergen"
    Else
        Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 0
        ToggleButton1.Caption = "Vrijgeven"
    End If
End Sub
 
Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
    If ToggleButton1.Caption = "Vrijgeven" Then
        answer = InputBox("Geef wachtwoord voor vrijgave werkblad Personeelszaken")
        If answer <> "" And answer = 1234 Or answer = 5678 Then _
            Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 1: ToggleButton1.Caption = "Verbergen"
    Else
        Sheets("Personeelszaken - input").Visible = 0
        ToggleButton1.Caption = "Vrijgeven"
    End If
End Sub

Man wat een snelle reacties! Fantastisch dit.
Ik ben er uit. Nogmaals: BEDANKT !
 
Man wat een snelle reacties! Fantastisch dit.
Ik ben er uit. Nogmaals: BEDANKT !

Toch nog een vraagje. Kan ik er ook iets bij zetten dat hij automatisch beveiliging er weer opzet als het bestand opnieuw wordt opgestart. Want als ik nu de beveiliging er af haal en dan opsla en opnieuw opstart, dan staat de beveiliging uit. Iemand een idee?
 
Herlees Post#2. Als je de 1ste macro (WorkBook_Open) in ThisWorkbook plaatst wordt het betreffende tabblad steeds verborgen bij het openen v/h bestand !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan