• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beveiligen excelbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Richard301074

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2013
Ik heb een zeer omvangrijk excelbestand gemaakt als programma, waar vele maanden werk in zit. Ik gebruik dit programma zelf al naar volle tevredenheid. Ik muteer waardes in cellen en sla het bestand weer op. Ik wil het programma commercieel gaan exploiteren.

Nu ben ik op zoek naar een beveiligingsmethode die zowel voor 32 als 64 bits werkt. Ik zou het bestand het liefst zodanig beveiligingen dat privacy gewaarborgd is en dat het programma niet ongeautoriseerd gekopieerd kan worden. Ik zou bij voorkeur het bestand niet omzetten in een executable (.exe), maar ik weet dat de beveiliging van Excel zelf makkelijk te doorbreken is. Ik heb reeds ervaring met beveiliging van excelbestanden naar executables en merkt dat functies als automatisch opslaan niet altijd goed werken en bovendien splitsen de meeste beveiligingsproducenten excel in 32 en 64 bits waardoor ik bestanden niet kan uitwisselen met klanten. Ik ben nu zelf al aan het studeren geweest, maar kom er tot nu toe nog niet uit.

Weet iemand een methode om excel op een goede en betrouwbare manier te beveiligen tegen ongeautoriseerd kopiëren en met een redelijke privacy waarborg. Ik heb geen voorkeur voor soort beveiliging. (mag bijv ook dongle of andere hardware) Ik heb een sterke voorkeur voor een Nederlands bedrijf als er een mogelijke oplossing is.

Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.

Ik ben bang dat het een lastige, zo niet onmogelijke taak is. Hoe je je sheet ook beveiligd, hij wordt uiteindelijk leesbaar en werkbaar in het geheugen geladen en is dan vrij simpel op te slaan via het normale menu of met 1 regel zelf toegevoegde VBA.
Je kunt wel proberen vanuit VBA het opslaan te blokkeren, maar (afgezien van het feit dat je dan niets meer kunt opslaan vanuit je programma) VBA is uit te schakelen en dan worden er geen macro's uitgevoerd tijdens het laden. Dit nog afgezien van het feit dat Excel zelf ook nog eens om de paar minuten een reservekopie opslaat van je bestand.

Hoi Buick,

Hartelijk dank voor je antwoord. Zoals ik hiervoor al aangaf heb ik heel veel gelezen over dit onderwerp.
Dit betekent waarschijnlijk dus dat ik helaas het bestand toch om moet zetten naar een .exe / executable om hem te kunnen beveiligen?

Zou dan de beste weg zijn: meer verdiepen in xll en c++. Of zou het ook mogelijk zijn met c# of vb.net?

Ik hoop dat er iemand aanwijzingen voor mij heeft. Wellicht kan iemand mij ook specifiek op het gebied van Excel-Beveiliging een cursus aanbevelen?

Hartelijk dank alvast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan