• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiligen meedere bladen met macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Beste helpers,

Ik heb in een bestand drie beveiligde bladen met wachtwoord.

Is het mogelijk om de beveiliging in één keer op te heffen middels een toetsencombinatie en ook omgekeerd: met een combinatie alle drie weer beveiligen? :confused:

Gr. Wheel.

Dit heb ik gevonden met "Doorzoek dit forum" en mag je gerust gebruiken.
Code:
Sub Beveiligen()
    For Each ws In ThisWorkbook.Worksheets
        ws.Protect "jouwpaswoord"
    Next
End Sub

Sub WegBeveiliging()
        ws.Unprotect "jouwpaswoord"
    Next
End Sub

Kijk ook even hier. gaat over de sneltoets.

Laatst bewerkt:
Hallo Wim,

Ik had al enkele topics doorlopen, maar niet de juiste gevonden. Kwestie van de juiste zoektermen blijkbaar :confused:

Je oplossing werkt perfect. Thnx... :thumb:

Hallo Wim,

Ik had al enkele topics doorlopen, maar niet de juiste gevonden. Kwestie van de juiste zoektermen blijkbaar :confused:
Je oplossing werkt perfect. Thnx... :thumb:
Het is inderdaad waar soms moet je verschillende zoektermen gebruiken om tot een oplossing te komen.
Vaak gebruik ik ook Google hier voor en zet dan Excel ...........

Blij dat het gelukt is, vergeet de vraag niet om als opgelost te zetten. (Heb je al gedaan zie ik net)
Tot de volgende vraag.

Laatst bewerkt:
Ik snap dit niet helemaal. Een standaard toetscombinatie zoals bijvoorbeeld ctrl + h
is toch zo te achterhalen, of mag iedereen met die combinatie werken ?

Anders zou ik toch iets maken in de trent van het form in me bijlage.

login jacques
pass 1234

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een standaard toetscombinatie zoals bijvoorbeeld ctrl + h
is toch zo te achterhalen

Ja, dat is een goeie :confused: Je hoeft nu met de toetsencombinatie inderdaad geen wachtwoord in te geven. :confused:

Is hier nog een oplossing voor?

By the way: gebruik ctrl-u voor unprotected en ctrl-p voor protected.

Gr. Wheel.

Je weet toch wel dat alles te kraken is.
Zie dit wat je doet als een beveiliging voor perongeluk wissen.

Ja, dat is een goeie :confused: Je hoeft nu met de toetsencombinatie inderdaad geen wachtwoord in te geven. :confused:

Is hier nog een oplossing voor?

By the way: gebruik ctrl-u voor unprotected en ctrl-p voor protected.

Gr. Wheel.

Ja, je zou met bijvoorbeeld ctrl+p een userform of TextBox kunnen oproepen zoals in mijn voorbeeldbestandje en daar om het ww vragen.

Laatst bewerkt:
Op mijn werk kunnen we geen software installeren, dus hoef niet bang te zijn voor progjes als 'office password recovery' of dergelijke.

Wel moet een aantal mensen gebruik maken van sommige delen van de bladen. Waar ze niet mogen komen, is dus beveiligd. Vandaar het wachtwoord. Maar, inderdaad is met deze macro niet handig, omdat er niet om het wachtwoord wordt gevraagd. :confused:

Is er een code mogelijk die om het wachtwoord vraagt bij de combinatie ctrl-u en ctrl-p?

@ Jacques,

Het bestand moet op voorhand toegankelijk zijn zonder in te loggen.

Gr. Wheel.

Laatst bewerkt:
@ Jacques,

Het bestand moet op voorhand toegankelijk zijn zonder in te loggen.

Gr. Wheel.

Ik heb het ook niet over inloggen, in mijn voorbeeld staat er inderdaad loginnaam en wachtwoord, maar dit zou ook alleen wachtwoord kunnen zijn en na intypen zijn de bladen onbeveiligd.

Wel moet een aantal mensen gebruik maken van sommige delen van de bladen. Waar ze niet mogen komen, is dus beveiligd. Vandaar het wachtwoord. Maar, inderdaad is met deze macro niet handig, omdat er niet om het wachtwoord wordt gevraagd.
Haal in de macro het Unprotect password weg en test hem dan, volgens mij vraagt hij dan om een password.

Oke, dat had ik even niet begrepen. Begrijp wel meer niet :o

Dan de volgende vraag: hoe krijg ik dit werkend? :confused:

Met de code zo vraagt hij wel om een password als je de beveiliging eraf wil halen.
Dat doet hij dan voor ieder blad.

Code:
Sub Beveiligen()
    Next
End Sub

Sub WegBeveiliging()
        ws.Unprotect
    Next
End Sub

Haal in de macro het Unprotect password weg en test hem dan, volgens mij vraagt hij dan om een password.

Als ik het Unprotect wachtwoord weghaal, wordt inderdaad om een wachtwoord gevraagd. Echter wel voor elk blad dat geopend wordt. Moet dus nu drie keer het wachtwoord invoeren. Voor elk blad. Kan dat ook voor alle bladen tegelijk?

Is het dan niet beter om het werkbook (File) met een password te beveiligen?
Bij het openen word dan om een password gevraagd en als dat goed is word de file geopend.

Is het dan niet beter om het werkbook (File) met een password te beveiligen?
Bij het openen word dan om een password gevraagd en als dat goed is word de file geopend.

Meerdere mensen voeren gegevens in. Daarom moet het bestand dus gewoon te openen zijn. Slechts twee personen mogen in de afgeschermde gedeelten komen en hebben dus een wachtwoord. Het gaat ook niet alleen om het bestand met drie tabbladen, maar ook om een bestand met 24 tabbladen. Duurt een beetje lang om 24 keer het wachtwoord te herhalen

Laatst bewerkt:
OK, is dIt wat je wil ? Ik denk het wel.

Als het bestand opent zijn alle bladen beveiligd. Met ctrl+U roep je de textbox op, wachtwoord is 1234 daarna zijn alle bladen onbeveiligd.

Beveiliging gaat er automatisch weer op bij afsluiten bestand.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zorg dat de cel A1 niet beveiligd kan worden.
Met deze code werkt het zoals je wil.
Code:
Sub Beveiligen()
    Next
End Sub

Sub WegBeveiliging()
If Range("A1") = "jouwpaswoord" Then
P = [A1]
    For Each ws In Sheets
      ws.Unprotect P