Beveiligen netwerk met sitecom

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilmaM

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2001
Ik heb een sitecom router en draadloos internet werkt nu op de laptop, de desktop is zo verschrikkelijk beveiligd dat ik die optie maar even heb opgegeven...
Nu wil ik de draadloze internetaansluiting op de laptop beveiligen en ik kan nergens een simpele manier vinden.

Wel open de Sitecom en doe dit of dat, leuk maar die kan ik dus weer nergens openen. Is er iemand die mij in digibetentaal kan zeggen wat ik moet openen, aanvinken zodat ik de (nu onbeveiligde) draadloze internet aansluiting kan beveiligen, maar wel zo dat mensen die ons wachtwoord hebben toestemming geef om er gebruik van te maken.
Alles werkt op Vista!

Ik snap 't niet helemaal.
Als je zegt de desktop zo beveiligd is, is die dan ook draadloos?

Je kunt toch gewoon naar de setup van de router en daar de nodige beveiligingen instellen?

Het idiote is dat ik op geen van de compu's een stetup kan vinden. Ik ben ervan overtuigd dat dat dus aan mij ligt.
Desktop (hoofd)compu heb ik niet draadloos kunnen krijgen via de sitecomrouter, maar wel bedraad. De lap werkt wel draadloos.
Vandaar de vraag om het in digibetentaal uit te leggen...

hmm die zie ik zo niet op de sitecom website, op de doos staat ook het typenummer van de router. Zelf heb ik een WL-143, met dat nummer kunnen we makkelijker helpen.
Anders zal ik binnenkort eens wat screenshots maken van hoe het er bij mij uitziet.

De router heb ik vorig jaar maart gekocht en dat WL143 komt mij niet onbekend voor...
Ga de bon zoeken.
Tot zover bedankt

Gevonden: het is router WL 173
Ik hoop dat je er iets aan hebt...

Bij mij ziet het er zo uit:
ScreenHunter_14.png

Dat is alles wat je hoeft in te stellen (uiteraard wel de gedeelde WPA code invullen), daarna op de laptop de code ingeven en dan wordt er verbinding gemaakt.

Laatst bewerkt:
Ik geloof dat ik het begin te begrijpen...
Ik moet op de laptop ook de software van Sitecom installeren??
Daarna kan ik de beveiliging instellen??
Wat is die WPAcode, en waar kan ik die eventueel vinden??

De sitecom router benader je door via je pc die via draad is aangesloten, in je webbrowser (Internet Explorer, Firefox) 192.168.1.1 te typen.
Daarna zul je de gebruikersnaam en wachtwoord op moeten geven. Standaard is dit "admin" voor beiden.
Daarna krijg je een interface te zien zoals op mijn screenshot, hierin kun je de instellingen van de router aanpassen.

De WPA code kun je zelf bepalen, het lieft iets met meerdere tekens zodat het moeilijk wordt voor iemand om het te kraken. Bijv: Y56O^@jk$
Hoe langer des te veiliger, maar ong. 10 willekeurige tekens maakt het al bijna onmogelijk om te kraken.
Nadat de WPA code is ingesteld in de router zul je op de laptop zien dat bij jou netwerknaam een slotje staat met WPA, als je verbinding wilt maken wordt er om een code gevraagt. Hier voer je dan de code in die je in de router hebt ingesteld. Dus als voorbeeld: Y56O^@jk$
Daarna zal de laptop verbinding kunnen maken met het draadloze beveiligde netwerk.

BTW: ik werk met XP, maar in Vista verschilt het niet veel zover ik weet. Mijn Sitecom router wil draadloos niet onder Vista werken :(

Laatst bewerkt:
Justem,

En mochten de standaard username en password niet werken, dan reset je de router (een klein gaatje achterop de router waar je met een pennetje in moet drukken, uiteraard terwijl de modem nog aan staat.
Je kunt dan opnieuw alle zaken instellen.

Inmiddels kan ik via de lap helemaal geen verbinding meer krijgen... nou ja beter helemaal niet, dan onbeveiligd toch?
Ga morgen weer verder... Hoop dan (als het allemaal niet lukt) jullie ondersteuning te krijgen en houden.
Bedankt zover, en als het wel lukt.... mijn eeuwige dank. Ik hoop niet tot morgen!

Gelukt!!

Wel wat laat (na 6 weken), maar iedereen alsnog bedankt voor de duidelijke en juiste uitleg:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan