Beveiligen tegen verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

demeyer

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2009
Berichten
379
ik heb op een externe harde schijf een heel stel films staan
weet iemand hoe ik de schijf kan beveiligen zodat de mappen op een andere PC wel gelezen en uitgevoerd maar niet verwijderd kunnen worden?
met attribuut "alleen lezen" kan ik ze nog steeds op mijn PC verwijderen
demeyer
 
M4RCO,

bedankt voor de vlugge reactie - ik moet wel even de tijd nemen om het voorgestelde antwoord te bestuderen - ik herken alvast de figuur van "Eigenschappen"

demeyer
 
het voorgestelde antwoord maakt het moeilijk om de mappen te verwijderen, maar ook om ze te lezen en uit te voeren - deze laatste twee moeten wel kunnen , maar ik zie daar wel een tussenweg met te kiezen tussen de verschillende mogelijkheden van aanvinken in de kolommen allow en deny- alleen moet ik eerst een tweede PC bij de hand hebben die de externe harddisk kan openen

demeyer
 
ik heb intussen de externe harddisk op een andere PC geprobeerd:

mijn vraag is nog steeds niet opgelost - in eigenschappen/beveiligen kan ik 'wijzigen' weigeren, dan kunnen de bestanden nog steeds verwijderd worden, wat ik juist wil beletten
demeyer
 
Hallo,

ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedaan omdat ik veel schijven uitleen en er steeds per ongeluk mappen verplaatst of gewist worden.

Volgende werkt perfect voor mij:


1 Klik in deze computer met de rechtermuisknop op de schijf die je wil beveiligen en kies eigenschappen
2 Kies het tabblad beveiliging
3 Klik op geavanceerd
4 Klik op het tabblad eigenaar
5 Kies op bewerken, selecteer jouw naam en klik ok
6 Terug bij het tabblad beveiliging, klik wijzigen en wis alle gebruikers behalve geverifieerde gebruikers / authenticated users.
Klik dan op toevoegen, typ de naam in die je gebruikt om aan te melden, druk eventueel op naam controleren en voeg toe.
7 Selecteer dan jouw naam en vink alles aan
8 Selecteer geverifieerde gebruikers of authenticated users (te zien of je windows install engels of nederlands is) en stel het
volgende in:

lezen en uitvoeren: toestaan
mapinhoud weergeven: toestaan
lezen: toestaan
schrijven: weigeren

Als je de schijf dan op een andere pc aansluit kunnen ze enkel lezen en kopieren naar hun schijven, maar niks verplaatsen of wissen. Je kan eventueel ook 1 folder maken die je niet beveiligd, waar ze dan bestanden voor jou kunnen plaatsen.

Als je dat wil doen moet je bij stap 6 voor authenticated users de optie schrijven leeg laten, niet toestaan en niet weigeren. Daarna in de root van je schijf een folder maken, rechtermuisknop, eigenschappen, beveiligen, terug op wijzigen klikken, en dan voeg je aan gebruikers authenticated users/geverifieerde gebruikers toe, en stel je deze instellingen in:

lezen en uitvoeren: toestaan
mapinhoud weergeven: toestaan
lezen: toestaan
schrijven: TOESTAAN

Op die manier kunnen ze in die folder schrijven (maar niet opnieuw wissen, geen volledig beheer), maar niet in de bovenliggende folders.

Als je op een tweede pc van jou ook volledig beheer wilt hebben kan je het zo doen (dit is waarschijnlijk niet de meest efficiënte methode, heb het zelf uitgezocht..):

1 Als je alle bovenstaande stappen gedaan hebt, sluit de external even op de andere pc aan waar je volledig beheer van verlangt.
2 Ga weer naar deze computer, rechtermuisknop op de schijf, eigenschappen, en dan geavanceerd.
3 Eigenaar, wijzigen, overnemen (dit is nodig omdat je anders geen gebruikers kan toevoegen)
4 Weer in het tabblad beveiliging op wijzigen klikken, de 2de pc toevoegen, alles aanvinken en ok klikken.
5 Nu krijg je foutmeldingen voor alle mappen die reeds op pc 1 beveiligd waren, niets van aantrekken, ok klikken en schijf weer op pc 1 aansluiten.
6 Deze computer, rechtermuisknop op schijf, eigenschappen, beveiliging, wijzigen => nu zie je normaal 'onbekende account' staan, met een rood vraagteken naast.
7 Selecteer die account, vink even iets uit en terug aan (anders staat de knop toepassen grayed out) en klik toepassen en ok.

Nu heb je volledig beheer op beide pc's.

Veel plezier ermee.

PS: let wel op dat je de pc waarmee je je schijven beveiligt niet verkoopt, of toch zeker eerst de rechten overneemt met een andere pc. Anders kan je die data nooit meer van de schijf formatteren..
 
Laatst bewerkt:
bedankt, Versteldo
precies mijn probleem
dat is een hele boterham - wat mij niet verwondert want eenvoudige antwoorden werken niet in dit geval
ik kan het nu niet onmiddellijk uitproberen, maar ik laat u iets weten zodra ik het heb uitgeprobeerd

demeyer
 
Inderdaad, het is even sukkelen (mij heeft het de eerste keer een hele dag gekost voor 3 schijven), maar eens het goed staat moet je er nooit meer naar omkijken.
Als je alle stappen precies volgt kan het niet fout gaan. Heb er zelf even een schijf bijgenomen om zeker te zijn dat mijn uitleg klopte..

Nogmaals, voor alle veiligheid raad ik je aan om het op al je pc's te doen. Als je dan onverwacht moet formatteren of een pc verkoopt is er niets aan de hand. Je kan alleen deze beveiliging ongedaan maken met een pc die volledig beheer heeft. Met een andere pc kan je je ook wel eigenaar maken van het deel van de schijf dat nog niet gebruikt is, maar de reeds beveiligde bestanden kan je dan niet meer wissen. Ik spreek uit ervaring ;)


PS: Als je het op meerdere pc's doet zal je merken dat sommige mappen foutmeldingen geven, zoals 'recycle bin' en 'system volume information'. Weet niet hoe dit komt, maar ik ondervind er geen hinder van.
 
Laatst bewerkt:
ik heb de hele uitleg nog niet kunnen toepassen - ik werk steeds met één pc - de te beveiligen bestanden (films) staan op een externe harde schijf, die ik inderdaad ook wil uitlenen - ze staan ook op een harde schijf die op een thuisnetwerk staat - de filmen daar moeten kunnen geopend worden door de gebruikers op dat netwerk, maar beveiligd tegen uitwissen

demeyer
 
Voor je thuisnetwerk blijft het hetzelfde. Je hebt enerzijds de geverifieerde gebruikers (iedereen die aangemeld is op windows) en anderzijds jij, als eigenaar, met volledig beheer.

In plaats van geverifieerde gebruikers kan je ook specifiek elk toestel dat toegang nodig heeft toevoegen, maar ik zou er eerder voor kiezen om iedereen toe te laten, en mijn draadloos internet met WEP te beveiligen (om mensen van buitenaf van je bestanden weg te houden). Als je dan bezoek krijgt dat even snel wat wil kopiëren geef je hem je WEP paswoord en voila. Als je elk toestel apart toegang verleent is het omslachtiger om even iemand toe te laten.

Voor je thuisnetwerk is het natuurlijk héél interessant dat je een 'upload' map maakt, zoals ik in mijn eerste post beschreven heb.
1 map op je server waarin iedereen wél kan schrijven. Als ze dan wat bestandjes voor je willen achterlaten gaat dat heel makkelijk.

Zo ziet mijn 'uitleenschijf' eruit:

schijf.jpg


De bovenste 4 mappen zijn beveiligd tegen verplaatsen en wissen, kunnen enkel gekopiëerd worden.
In de upload map kunnen ze schrijven wat ze willen, maar achteraf niet meer wissen.

De mogelijkheden zijn echt oneindig, je kan sommige mappen ook gewoon 'onzichtbaar' laten voor anderen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben vandaag op de baan - morgen werk ik eraan - intussen heel bedankt!

demeyer
 
hallo versteldo
ik ben aan de werkzaamheden begonnen,maar loop vast op punt 6 : 'typ de naam die je gebruikt om aan te melden' : ik open de externe harddisk gewoon met Enter, zonder mij te moeten aanmelden - ik heb verschillende van mijn namen geprobeerd met 'controleren' maar geen enkele werd tot nu toe aangenomen-
demeyer
 
Welke versie van Windows gebruik je? Het is de computernaam die je moet ingeven, bij systeeminfo moet je die wel ergens vinden.
Ik weet niet wat jij bij de installatie van je computer hebt ingegeven, maar bij mij is het NAAM_LAPTOP en NAAM_DESKTOP, daarom zei ik om je naam in te geven en op controleren te drukken. Aangezien bij mij mijn naam een deel van de computernaam is vind hij die terug als ik op namen controleren druk. Hetzelfde voor geverifieerde gebruikers, als je een deel van het woord intikt en op namen controleren duwt vindt hij het wel.

Bij vista of windows 7 bijvoorbeeld klik je op deze computer en dan op systeemeigenschappen. In de helft van het scherm zie je computernaam staan.

Als het niet lukt, neem dan even een screenshot van systeemeigenschappen en post die hier
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik Windows7
de naam van mijn computer heb ik gevonden: PC-fransd
op het tabblad Machtiging voor Iomega500 heb ik onder Namen van Groepen alleen Geverifieerde Gebruikers
ik klik op Toevoegen -onder "geef de objectnamen" vul ik in "PC-fransd" -klik op controleren
onder "geef de objectnamen in" heb ik nu PC-fransd
maar als ik OK klik gebeurt er niets

ik slaag er ook niet een screenprint die ik met Gadwin op mijn bureaublad heb gezet in bijlage te krijgen
in Bijlage Manager klik ik op de knop Toevoegen-krijg een tabel met een kop "bestand uploaden vanaf de computer "-
maar die schijnt niet actief : in tegenstelling tot" Uploaden vanaf Website" is die niet onderlijnd en wordt geen handje wanneer ik met de muis erop ga staan-

demeyer
 

Bijlagen

  • update.zip
    33,7 KB · Weergaven: 104
In het tabblad Machtigingen moet je niets veranderen, enkel eerst overnemen als eigenaar (PC-fransd), en daarna bij het tabblad beveiliging ook jezelf toevoegen (PC-fransd).

Het moet er zo uitzien, maar in plaats van jouw naam de mijne:

Voor de volledige schijf:
frans.png

en bij geverifieerde gebruikers:
frans3.png


Voor de eventuele uploadmap moet je enkel voor die map geverifieerde gebruikers als volgt instellen:
frans4.png


Het lange getal met vraagteken naast is de 2de pc waar ik volledig beheer mee heb.

Om een screenshot te nemen, gewoon print screen drukken, paint openen, CTRL+V drukken, afbeelding opslaan en uploaden naar imageshack.
Kopieer de direct link, klik in je post op dit icoon:
frans2.png

en geef daar de direct link in die je gekopieerd hebt.
 
Laatst bewerkt:
beveil2.png


ik stelde vast dat mijn twee tabbladen boven mekaar werden weergegeven - hierbij het tabblad dat zo verborgen was - excuseer voor het gerstuntel van een beginneling op dit punt
demeyer
 
Waarom heeft u een screenshot genomen van het tabblad Machtigingen onder geavanceerd? Nogmaals, daar moet niets gewijzigd worden, het is de tab Eigenaar onder geavanceerd.

56048271.png

94899303.png

96143585.png

25614359.png


In de eerste screenshot, als u onder het vak 'groepen en gebruikers' op bewerken klikt, dan op toevoegen, pc-fransd ingeeft en ok duwt, word je dan niet toegevoegd aan groepen en gebruikers?


Ps: Geverifieerde gebruikers staat al goed! Dat moet niet meer gewijzigd worden. Maar als je jouw naam niet toevoegt met volledig beheer zal je zelf ook niks op de schijf kunnen schrijven.
 
Laatst bewerkt:
eigenaar.jpg


ziehier wat ik heb op het tabblad Eigenaar van Geavanceerde Instellingen van de externe HD Iomega500
 
gebruiker.jpg

ziehier wat ik krijg als ik uw laatste instructie uitvoer 'in de eerste screenshot...'

demeyer
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan