Beveiligen van een map

Status
Niet open voor verdere reacties.

LievenJ

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Kan iemand me vertellen hoe ik het beste een map in Windows 2000 kan beveiligen?

Mappen en bestanden beveiligen kan, inderdaad, met hulp van buiten: externe software die een slot zet op wat u toebehoort. Maar het kan ook in Windows XP zelf. Voorwaarde is doorgaans dat uw harde schijf is geformatteerd met het bestandssysteem ntfs.

U kunt bestanden in een map plaatsen en vervolgens die map comprimeren (in principe bedoeld voor bestanden die u niet zo vaak gebruikt). Klik daartoe met de rechtermuisknop op de betreffende map en klik via 'Kopiëren naar' op 'Gecomprimeerde map'. Windows produceert dan een gecomprimeerde kopie van uw map, waarvan u de inhoud overigens wel gewoon via de verkenner kunt bekijken. Om deze map te beveiligen met een wachtwoord, selecteert u hem en gaat u in het menu via Bestand naar 'Wachtwoord toevoegen'. Leg een wachtwoord vast en druk op OK.

U kunt in Windows XP ook een map als 'privé' markeren. Op die manier voorkomt u dat iedere gebruiker van dezelfde computer in uw mappen kan neuzen. Alleen door in te loggen met uw gebruikersaccount, kunt u deze mappen dan nog bereiken. Selecteer de map die u wilt afschermen, klik er met de rechtermuisknop op en selecteer Eigenschappen. Vink op het tabblad Delen de optie 'van deze map een persoonlijke map maken' aan. Deze oplossing werkt natuurlijk alleen als aan uw gebruikersaccount een wachtwoord verbonden is.

Hang- en sluitwerk van buiten is er in vele soorten en maten. Voorbeelden zijn My Private Files (Acrom Corporation), Folder Lock (New Softwares) en Lock it and Protect Pro (Sane Group).

"U kunt in Windows XP ook een map als 'privé' markeren. Op die manier voorkomt u dat iedere gebruiker van dezelfde computer in uw mappen kan neuzen. Alleen door in te loggen met uw gebruikersaccount, kunt u deze mappen dan nog bereiken. Selecteer de map die u wilt afschermen, klik er met de rechtermuisknop op en selecteer Eigenschappen. Vink op het tabblad Delen de optie 'van deze map een persoonlijke map maken' aan. Deze oplossing werkt natuurlijk alleen als aan uw gebruikersaccount een wachtwoord verbonden is."

Deze optie werkt ook in windows 2000 dus, helemaal veilig is het echter niet aangezien je toch nog steeds eigenaar van de bestanden kan worden en dan alles kan inzien, dus de vraag is voornamelijk hoe veilig moet het zijn.

map beveiligen

Hoi,
Naast eerder gemelde mogelijkheden wil ik graag nog even wijzen op de mogelijkheid dat je bij rechtsklikken op de map, eigenschappen, beveiliging, de toegang kan weigeren voor anderen zodat ze niet aan het bestand kunnen en/of bladeren, daarnaast kan je het ook voor anderen onzichtbaar maken.
Voorwaarde is als reeds gemeld dat je systeem o.a naar NTFS moet zijn geconverteerd.

Heb je iets aan mijn toevoeging?

Succes!:thumb:

Hoi,
Naast eerder gemelde mogelijkheden wil ik graag nog even wijzen op de mogelijkheid dat je bij rechtsklikken op de map, eigenschappen, beveiliging, de toegang kan weigeren voor anderen zodat ze niet aan het bestand kunnen en/of bladeren, daarnaast kan je het ook voor anderen onzichtbaar maken.
Succes!:thumb:

Jaaaa,

dat zou ik nu heel graag doen, maar ik krijg geen tabblad Beveiligen als ik de eigenschappen van een map opvraag.
Windows XP SP2

c4d1eaba73.jpg

en dan krijg ik
fout bij het toepassen van kenmerken

toegang geweigerd.

XP Pro sp2

Ehhhh hoe krijg jij die printscreen in je bericht?

Bijlagen

• prt.JPG
    prt.JPG
    23,9 KB · Weergaven: 210
Laatst bewerkt:
Die printscreen moet je iuploaden naar bv: http://pichostonline.com/
Dan plaats je de link die je krijgt tussen:
( aan elkaar vast)

Ben je ingelogd als administrator? Of probeer eens in veilige modus

als administrator kan je mensen ook bepaalde rechten toekennen...

ingelogd als gebruiker met administrator of
als administrator maakt niet uit.
in veilige modus werkt het wel, maar ja.

Het lijkt erop dat ik bepaalde mappen wel en andere niet mag coderen.
Als ze gecodeerd zijn wordt de mapnaam groen, maar ik krijg nog steeds dat tabblad beveiliging niet.

ik wil dit uitvoeren omdat ik SQL niet geinstalleerd krijg:
http://support.microsoft.com/kb/920114

Ik zie de map Protect wel, maar kan de rechten niet zien.
Het aanmaken van de groep en gebruiker Network Service kan via systeembeheer dus daar zit het probleem niet zo.

Ik zit m'n hersens te pijnigen want ik ben het fenomeen van het beveiligingstabblad al eerder tegengekomen maar weet niet meer waar.

Sorry guys,

maar de oplossing is dus echt super eenvoudig:

In mapopties > weergave het vinkje UITzetten bij eenvoudig delen van bestanden gebruiken.

dan heb je daarna netjes het tabblad beveiligen, onafhankelijk of je mappen gecodeerd zijn.

dank voor de hulp.

rob

Daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen :p

voor sommige van ons weer leerzaam

groet
H

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan