Beveiligen van een query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snulk

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
is het mogelijk om alleen een query te beveiligen (versie 2016)?
Gebruikers mogen wel records aanmaken en tabellen en queries raadplegen maar het ontwerp van de query wil ik beveiligen..

kan zoiets?

gr.
Jos

Rare redenering dat iemand tabellen mag aanmaken (en dus verwijderen of wijzigen) maar niet aan een query raken. Als je een gebruiker niet echt betrouwt wordt dat moeilijk, probeer 'm weg te houden uit het navigatievenster en zet je DB om naar een accde format, dan ontmoedig je de gebruiker wel. Een query op zichzelf beveiligen gaat niet denk ik.

Is ook prima.
Als de gebruiker maar niet aan het ontwerp van alle objecten kan sleutelen zou ook mooi zijn.
is het in 2016 wat simpeler dan in 2003? Kan me nog herinneren dat het een enorm ingewikkeld karwei was in versie 2003.

gr.
Jos

Een query apart beveiligen is lastig, je kunt hem wel onzichtbaar maken. Dan valt er niks te verbouwen. Overigens las ik niet dat de gebruiker tabellen mag aanmaken en verwijderen, wel dat hij/zij records mag aanmaken. Dat lijkt mij ook logisch. Aan de andere kant: ik word ook beschuldigd van slecht lezen, dus dat zegt ook weer niets :).
Een db kun je redelijk beveiligen zonder er gelijk een accde van te hoeven maken. Bij mij mogen gebruikers nooit in een tabel of een query; ik doe alles via formulieren. Daarin kan je veel meer afschermen.

Zou je me willen uitleggen hoe ik dan de boel beveilig, zodat gebruikers niet in tabel- of query-ontwerp kan komen?
Ik ga ook laten opstarten met navigatieformulier.

het zijn gebruikers die niks van Access weten, maar je weet maar nooit wat ze kunnen verzieken..

Het belangrijkste (en daarmee zijn je belangrijkste problemen gelijk weg) is om met een gesplitste database te werken, dus een Frontend en een Backend. De tabellen (en vaste queries, formulieren en rapporten) zet je in de backend, de overige zaken in de FrontEnd. De objecten (tabellen, queries etc.) koppel je vervolgens in de Frontend. Het maken doe ik op zijn simpelst: ik maak een kopie van de database, en ik hernoem ze naar Database_BE en Database_FE. In de BE gooi je alles weg wat je daar niet nodig hebt, in de FE gooi je alles weg wat uit de BE moet komen, zoals de tabellen en queries. Vervolgens maak je in de FE een verbinding en koppel je de tabellen en queries in de FE.
Nu is de FE al gelijk redelijk beveiligd, want vanaf dat moment kun je in de FE geen wijzigingen meer aanbrengen in de tabellen en queries. Doel bereikt :). De rest (navigatie verbergen, knoppen uitschakelen etc. kun je met een opstartformulier wel regelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan