• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiligen werkblad vanuit VB

Status
Niet open voor verdere reacties.

apikills

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2005
Hallo allemaal,

ik weet hoe ik een werkblad moet beveiligen mbv een wachtwoord en hoe ik dit vanuit VB moet doen mbv de commando 'protect' en 'unprotect'.
Ik merk echter dat wanneer ik dit vanuit VB doe, je vanuit excel simpel kunt aangeven 'beveiliging opheffen' (zonder een wachtwoord te moeten geven) en je kunt het werkblad bewerken.

Wat doe ik hier nu fout ? Ik zou graag willen dat vanuit de code het werkblad wordt beveiligd, ik ook weer de beveiliging eraf kan halen (ivm werking macro's), maar dat men niet vanuit excel zelf kan aangeven dat de beveiliging opgeheven moet worden ?

Alvast bedankt voor het meedenken !

Gebruik een wachtwoord.
Zet de macrorecorder aan en beveilig eenmaal met wachtwoord.
Haal de beveiliging er daarna weer af en stop de macrorecorder.
Bekijk nu de code en pas je eigen code aan.

Je kunt ook de voorbeelden bij protect in vba bekijken.

Oke Jan,

bedankt voor het laatste stukje in de puzzel. Wist alleen niet hoe het wachtwoord aan de protect-code toe te voegen. Is gelukt !:thumb:

Ik heb hetzelfde probleem, echter als ik een opname maak, en ik pas de code aan. Kan ik alsnog via werkbalk/extra de beveiliging eraf halen.
:(

dit is wat er staat:

Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
' De macro is opgenomen op 6/15/2006 door lilly2006.
'

ActiveSheet.protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

End Sub

wie kan mij helpen?

voer tijdens het maken van de opname ook een wachtwoord in zoals in eerder antwoord is aangegeven.

Hoi Lilly2006,

wat jan bedoelt is dat je iets als onderstaande code krijgt

ActiveSheet.protect "[wachtwoord]", DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

Tussen de aanhalingstekens dan uiteraard het [wachtwoord] plaatsen.

Succes !

apikills zei:
Hoi Lilly2006,

wat jan bedoelt is dat je iets als onderstaande code krijgt

ActiveSheet.protect "[wachtwoord]", DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

Tussen de aanhalingstekens dan uiteraard het [wachtwoord] plaatsen.

Succes !

Thanks ! Nu werkt het :D

Nog een probleempje. Ik kan nu nog steeds het tabblad verwijderen. Kan ik dit ook beveiligen?

Lilly2006,

is het nodig dat het tabblad zichtbaar is ? Als dit niet het geval is, kun je het tabblad verbergen. De code daarvoor is:

Sheets("[naam tabblad]").visible = false

Indien het tabblad zichtbaar moet blijven zul je bij Extra > Opties het vinkje bij Bladtabs moeten verwijderen. Je kunt dit ook weer via een macro opnemen en deze code vervolgens zelf plaatsen bij het opstartdeel van het bestand. -> Workbook_Activate()

Succes,

apikills

apikills zei:
Lilly2006,

is het nodig dat het tabblad zichtbaar is ? Als dit niet het geval is, kun je het tabblad verbergen. De code daarvoor is:

Sheets("[naam tabblad]").visible = false

Indien het tabblad zichtbaar moet blijven zul je bij Extra > Opties het vinkje bij Bladtabs moeten verwijderen. Je kunt dit ook weer via een macro opnemen en deze code vervolgens zelf plaatsen bij het opstartdeel van het bestand. -> Workbook_Activate()

Succes,

apikills

ik wil eigenlijk het tablblad en de bladtabs blijven zien, alleen niet kunnen verwijderen. :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan