Beveiliging Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

TdsGerard

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2014
Hallo!
Zoals jullie nu waarschijnlijk wel doorhebben, ben ik zo ongeveer het grootste groentje dat hier op dit forum rondhangt.

Het probleem dat ik nu heb is het beveiligen van mijn database. Het is mijn bedoeling dat gebruikers van de database maar 1 formulier kunnen gebruiken, en dan ze geen aanpassingen kunnen maken aan de database zelf, enkel aan de gegevens in de tabellen (via het formulier natuurlijk). Een beheerder zou natuurlijk wel de hele database moeten kunnen zien en veranderen.
Ik heb even rondgekeken of ik een optie vond waarmee ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen, en de beste optie leek me de beveiliging op gebruikersniveau. Het probleem is alleen dat ik deze optie nergens kan vinden in access.
Heeft een van jullie misschien ideeën over het beveiligen van een database?

Groetjes,

Gerard

Ps, ik heb geprobeerd om een bestand in de bijlage te zetten. Hij verteld me dat de maximale grootte 100kb is.

Ik heb even rondgekeken of ik een optie vond waarmee ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen, en de beste optie leek me de beveiliging op gebruikersniveau. Het probleem is alleen dat ik deze optie nergens kan vinden in access.
Dat dank je de koekoek, want die bestaat ook niet :). Ben benieuwd overigens waar je die optie gevonden hebt, want je hebt blijkbaar wel iets gezien, anders zou je het niet vragen. Het is denk ik heel simpel: maak een accde bestand van je database, en niemand kan nog wat veranderen. Wel zou ik het formulier als startoptie neerzetten, zodat de db standaard hiermee opstart, en alle opties uitzetten die je uit kunt zetten. Maar dan is je db veilig genoeg. Als er wat moet worden veranderd in de db, doe je dat in de originele database, en daarna genereer je een nieuwe accde.

Hoe verander ik mijn db in een accde bestand? En als iemand in dit bestand dan iets aanpast of een record toevoegt, veranderd dat dan automatisch ook in de originele database? Hoe moet ik me dat precies voorstellen?

Als ik in google "beveiliging access" intyp is de eerste hit die ik krijg trouwens "Beveiliging op gebruikersniveau instellen voor een Access-database en bijbehorende objecten (MDB)", dus vandaar dat ik op dat idee kwam.

Kijk eens in <Bestand>, <Opslaan en Publiceren>.
Overigens is de zoekstring die je gebruikt nogal breed, en daarom onbruikbaar. Want de oplossing die je gevonden hebt is alleen bedoeld voor Access 2003 en ouder. En dat had je uiteraard kunnen lezen op die pagina. Gebruik je een nieuwere versie, dan werkt dat niet meer. Als je jouw zoekstring uitbreidt, en zoekt op 'beveiliging access 2010' dan vindt je een hele andere pagina, met o.a. deze tekst:
Access en beveiliging op gebruikersniveau

Access biedt geen beveiliging op gebruikersniveau voor databases die zijn gemaakt in de nieuwe bestandsindeling (ACCDB- en ACCDE-bestanden). Als u een database uit een eerdere versie van Access echter opent in Access 2010 en beveiliging op gebruikersniveau op die database is toegepast, functioneren die instellingen nog wel.
En dan had je al genoeg geweten. De beste optie is overigens om de gebruikerskant te scheiden van de tabelkant door de db te splitsen in een frontend en een backend. De gebruikers krijgen dan toegang middels de accde die ze niet kunnen verbouwen, en de data is altijd te bereiken via de backend. Sowieso heb je natuurlijk ook de originele db waarmee je de database inkunt.

Wanneer ik de database probeer op te slaan als Accde bestand krijg ik de melding: "Kan het ACCDE-, MDE- of ADE-bestand niet maken."

Dan is de db niet goed gecompileerd, of zitten er andere fouten in. Alleen een db zonder fouten kan worden opgeslagen als accde.

Is nu gelukt om hem op te slaan.

En lijkt prima te werken. Ik zie wel dat access automatisch twee formulieren gegenereerd heeft, gebruikershoofdvenster en gebruikersgegevens. Waar zijn deze twee formulieren precies voor?

Laatst bewerkt:
Geen idee; dan zou ik toch de db moeten zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan