beveiliging netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harma

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2002
Hallo,
Ik heb al enige tijd een (draadloos) netwerk via een router, nu blijkt dat niet helemaal niet beveiligd is.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen er is mij nl verteld dat ik er een sleutel op moet doen maar weet niet hoe. Uit de beschrijving van SMC kom ik niet uit.
Dit is zoals ik het nu heb: ADSL modem met kabel verbonden aan SMC router type 2804 WBR eu, kabeltje naar mijn computer (is hoofd computer), draadloos naar computer boven, buren en laptop.

alvast bedankt voor het meedenken en de evt raad.

Hoi,

heb net even op de SMC site gekeken en daar krijg je m.i. voldoende informatie.
Je kunt zelfs de gebruiksaanwijzing opnieuw downloaden indien je die kwijt bent.
De beveiliging kan middels het apparaat met WEP encryptie bijvoorbeeld, er zit ook nog eens een firewall op.
Ook is het aan te raden om alle aangesloten PC's nog eens te voorzien van bijvoorbeeld Zonealarm(gratis firewall). Daarme kun je er voor zorgen dat je buren bijvoorbeeld niet in jouw eventueel gedeelde mappen kunnen kijken.

Succes,
Fonz

wep encryptie is inderdaad aan te raden om in te stellen.
je moet dan een sleutel ingeven op de router, en elke pc die dan van de verbinding gebruik wil maken moet diezelfde sleutel invoeren.

Daarnaast zou je ook de mac-acces control (heet misschien iets anders op je router) kunnen inschakelen.
Hier geef je dan de hardware adressen van de pc die gebruik mogen maken van de router. Alle anderen worden dan geweigerd.

Je kunt dit hardware adres achterhalen door op de betreffende pc winipcfg in te typen bij: start/uitvoeren (win98). vervolgens in het schermpje je draadloze netwerkkaart kiezen. bij adapteradres staat dan iets (bijv 00-50-DA-C5-9E-8B). dit moet je dan weer invoeren in de router configuratie. (meestal zonder streepjes)

De meeste routers hebben ook een optie waar je kan kijken welke pc's er op het moment verbinding hebben met de router. (bijv onder het kopje DHCP). Kijk of je hier de toegstane pc's kunt identificeren en het adres kun jedan weer invoeren bij mac acces control.

succes

PS: overigens is het wel zo handig om bovenstaande handelingen uit te voeren door een pc (of de laptop) op de router aan te sluiten dmv een kabel, want zodra je die instellingen hebt aangepast op de router en nog niet op de (draadloze) pc's kan je geen (draadloze)verbinding meer maken met de router.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan