• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiliging van blad met macro's en melding voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Instel,

Mijn blazen bol ligt in panne....

Kan je me zeggen in welk deel je die fout krijgt, en liefst met een voorbeeldbestand waar je de "IF-THEN-END IF" al in hebt bijgewerkt.

Groeten,

Rikja

Zie hier het aangepaste test bestand waarbij ik een foutmelding krijg dmv een gele balk in een willekeurige macro bij de keuze van een voertuig

Bijlagen

Hallo,

Code:
   .InputMessage = Worksheets("Data tbv Grafiek").Range("$C$66")

Worksheets("Data tbv Grafiek") bestaat niet !!!

Rikja

Wie is Fina? Waarom macro's gebruiken als je er niets van begrijpt? Waarom steeds weer andere bestanden? Jouw reactie's zijn nogal selectief zonder dat je iets met de aangereikte suggesties doet.

even uit #10

Wat denk je dat een Worksheet_Change in de module van een werkblad doet?
Waarom wil je een interactie op elke wijziging in kolom H? Het type voertuig kies je toch in, nu weer, L14?
is toch totaal overbodig?
Waarom steeds de validatie opnieuw instellen?
Waarom noem je een tab 'Data tbv Grafiek'?

Ik zie bijna nergens een antwoord op.

Hallo VenA,

Spijtig dat men steeds moet vaststellen dat er "zogenaamde" helpers zijn die, zoals jij, enkel hun gal willen spuwen.

Wie is Fina?
Waarom macro's gebruiken als je er niets van begrijpt?
Waarom steeds weer andere bestanden?
Jouw reactie's zijn nogal selectief zonder dat je iets met de aangereikte suggesties doet.

- Zijn het onze zaken wie "Fina" is? Voeg je iets toe aan dit topic door zo een vraag te stellen?
- Waarom zou iemand niet proberen te werken MET macro's en ze door onze hulp proberen te begrijpen?
- Waarom niet steeds (aangepaste) bestanden? Zo zie je toch dat topic starter zijn best doet.
- Als de reacties van topic starter selectief zijn, dan zijn die van jou zeker niet opbouwend, maar eerder NEGATIEF !!!

Mijn gedacht: als het je niet aanstaat hoe het er aan toegaat in een topic, hou je er dan buiten, in plaats van alles af te kraken. WIE DENK JE WEL DAT JE BENT ?
Hoe heb jij ooit iets geleerd als je geen vragen mocht stellen, problemen op tafel gooien, vragen om hulp (met gebrekkige uitleg?), Superman ???

Met [bijna vriendelijke] groeten,

Rikja

""Sommige mensen worden geboren als paard, en blijven een paard (Astroticlos 12 AC - 53 AC""

Laatst bewerkt:
Beste Rikkie, spreek niet voor een ander. Wat jij vind boeit helemaal niemand. Als je de wijsheid in pacht hebt en mijn vragen niet begrijpt plaats dan zelf even een werkend bestand. Maar dat is jou tot nu toe in geen enkel draadje gelukt.

Ik heb gewacht op het voorbeeld van Rikja omdat dat waarschijnlijk beter zal zijn. maar nu toch een poging gewaagd. zal wellicht niet compleet zijn maar dan toch een begin.

Bijlagen

Hallo emiel,

dank voor de lovende woorden.
Je code geeft nog een foutmelding bij de toepassing Add.comments... maar dat zal waarschijnlijk de bedoeling zijn.

goed gewerkt :thumb:
Groeten,

Rikja

Een grote mond en nooit een oplossing @Rikja Maar ja wat wil je ook als je nog op een Sinclair ZX-Spectrum werkt.

Objecten in een werkblad hebben allemaal eigenaardige eigenschappen. Vaak is het ook voor ervaren VBA gebruikers even zoeken naar wat de juiste syntax is. Soms sluipt er dan een foutje in waardoor het in eerste instantie wel lijkt te werken maar het bij het testen door een andere helper toch niet helemaal goed gaat. Hier leren wij als helpers alleen maar van.

Mogelijk moet de code zo zijn
Code:
With cell.Offset(, 2)
   .AddComment "standaardwaarde" & Chr(10) & cell.Value
End With

Ook zijn er wel ander varianten te verzinnen maar dat zien we wel in jouw oplossing terug.

Hallo Ven

blij dat ik kon helpen (TS bedoel ik)

Ik zal je proberen naar het water te leiden, mogelijk leer je zelfstandig drinken...

Rikja

Laatst bewerkt:
zonder commentaar maar met een oplossing.

de fout werd veroorzaakt door het niet verwijderen van de comment in cel L69. Had maar op het laatste nippertje gezien dat er daar waarschijnlijk ook een comment moest ingesteld worden.

bedankt ook aan VenA, ik wist niet dat die text en niet moest tussen staan.

Bijlagen

Wauw, wat goed! Bedankt voor de hulp iedereen! Samen sterk!

@emields, dat ziet er keurig uit. Zou je dat bestand ook nog kunnen beveiligen? Ik heb bij alle cellen die de gebruiker kan aanpassen de bescherming opgeheven en daarnaast de eerder genoemde codes om te beveiligen in de macro's geplakt, ik krijg echter steeds een foutmelding met een gele balk...

plaats een voorbeeld waar de cellen die de gebruiker mag veranderen geel gekleurd zijn.

Hoi Emields, zie bijgevoegd document. Bijna alles is geel, behalve de som van het totaal van het voertuig. Het document wordt zo gemaakt dat een gebruiker zonder kennis over het voertuig standaardwaarde ingevuld krijgt, maar mits hij de waarde zelf weet het zelf ook kan invullen. Zodra hij weer een ander voertuig selecteert verschijnen de standaardwaarden weer in de cellen.

Bijlagen

zodus als ik het goed begrijp moeten de gele cellen, bij verandering van voertuig, ingevuld worden zoals nu de cellen in kolom J?

Bijlagen

Hoi Emields,
Dat klopt helemaal! Toch heb ik nog een aantal dingen die ik wil aanpassen, ik heb het wederom zelf geprobeerd aan te passen maar ik kwam niet ver, ook het beveiligen lukte mij niet. Ik heb een aantal gegevens in data aangepast zodat ik het beter kan uitleggen, zie het test bestand.

Waar ik nog tegen aanloop is het volgende:
1.0 Onderstaande zijn ook aan verandering onderhevig bij keuze voertuig:
1.1 verbruik (L51) verandert in (data, B81)
1.2 verzekering (L61) verandert in (data, B100)

2.0 Bij de keuze "Ja/Nee" bij "Tanken bij ons?" zou het perfect zijn als de volgende waarden zouden mee veranderen:
2.1 (Invoerblad vervoerder, L49) wijzigt in (Data, b38) (deze staat goed)
2.2 (Invoerblad vervoerder, L50) wijzigt in (Data, c38)
2.3 (invoerblad vervoerder, L69) wijzigt in (Data, b42 of c42), afhankelijk van “ja/nee” bij “Tanken bij ons”

Deze waarden (2.0 t/m 2.3) hoeven niet te wijzigen bij keuze voertuig maar alleen als de gebruiker schakelt in de keuze van subsidie (invoerblad vervoerder, L35) en “tanken bij ons?” (invoerblad vervoerder, L48). Om naar de keuze (ja/nee) te verwijzen in macro's heb ik (Data, b29 en b30) geplaatst.

Mijn instructie skills zijn niet al te best. Ik wil jou (en de rest) in ieder geval bedanken voor de lange adem dusver.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Maakt niet uit, het werkt geweldig zo @emields. Super bedankt!

Ik heb het geheeld geprobeerd te beveiligen met onderstaande macro, ik krijg echter een foutmelding. Enig idee wat ik hier fout doe?

#Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Sheets("Invoerblad Vervoerder").Unprotect "test"
'onze macro's
Sheets("Invoerblad Vervoerder").Protect "test"
End Sub#

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan