beveiliging worddocument

Status
Niet open voor verdere reacties.

de jean

Meubilair
Lid geworden
29 dec 2001
hoi,

heb een vraagje.
ik stel nl vast dat een worddocument dat ik beveiligde tegen bewerken ( met een paswoord ) na door te mailen niet meer beveiligd was.........
hoe komt dat en hoe is het te vermijden ?

thx

is de beveiliging er spontaan afgegaan of heeft iemand hem eraf gehaald?

Stuur het beveiligde bestand eens naar jezelf. En dan?

Groetjes,
Bennie

heb het geprobeerd, dan kan ik em gewoon openen en bewerken........

weet je heeeeeeeel zeker dat 't beveiligd is ?
Open 't eens gewoon vanuit de map op je hdd, wat dan ?

Geplaatst door gast0225
weet je heeeeeeeel zeker dat 't beveiligd is ?
Open 't eens gewoon vanuit de map op je hdd, wat dan ?
vraagt ie password of alleen lezn........

Als je het document doorstuurt attached als bijlage blijft het wachtwoord in stand. Stuur je het geopend door en dan ook nog als Rtf of tekst zonder opmaak dan wordt het wachtwoord niet meegekopieerd.

ik weet dus heel zeker het volgende :

doc aangemaakt
opslaan als
beveiligd tegen schrijven
opslaan
rechtsklikken erop
copieren naar emailontvanger
verzenden

en de ontvanger kan em gewoon openen en bewerken.....

Ja maar als je nu eerst in het document gaat naar: Extra>Opties en dan naar de tab beveiliging, dan kun je daar het wachtwoord invoeren om het OPENEN van het document in te voeren. Of een ww wat het BEWERKEN voorkomt.

Geplaatst door de jean
ik weet dus heel zeker het volgende :

doc aangemaakt
opslaan als
beveiligd tegen schrijven
opslaan
rechtsklikken erop
copieren naar emailontvanger
verzenden

en de ontvanger kan em gewoon openen en bewerken.....

dit is toch wat ik heb gedaan......

doc aangemaakt opslaan als

Dit klopt dus niet.
Je maakt het document, gaat naar Extra>Opties kiest de tab beveiligen. Stelt een wachtwoord in en dan sla je het doc op als Word document. Dan als bijlage meesturen.

mij hebben ze vroeger geleerd eerst opslaan als klikken, dan beveiligen en opslaan ........

Nou ik wil niet zeggen dat je alles moet vergeten wat je vroeger geleerd hebt maar heb je het nu al geprobeerd op de manier waarop ik het beschreven heb?

Geplaatst door r.vink

Dit klopt dus niet.
Je maakt het document, gaat naar Extra>Opties kiest de tab beveiligen. Stelt een wachtwoord in en dan sla je het doc op als Word document. Dan als bijlage meesturen.

zojuist geprobeerd en ik kan em zonder paswoord openen.........

Dit klopt dus wel, dat het bij u niet werkt is een ander verhaal. Nogmaals hoe het in de Help functie staat van Word...en ik heb het bij mij gecontroleerd met verzenden/ontvangen en het werkt :-)

Open het bestand.
Klik op Opties in het menu Extra en klik vervolgens op Beveiliging.
Ga op een van de volgende manieren te werk:
Een wachtwoord opgeven om een bestand te openen

1-Typ een wachtwoord in het vak Wachtwoord en klik op OK.
2-Typ het wachtwoord opnieuw in het vak Wachtwoord opnieuw invoeren en klik op OK.

Een wachtwoord opgeven om een bestand te bewerken

1-Typ een wachtwoord in het vak Wachtwoord om te bewerken en klik op OK.
2-Typ het wachtwoord opnieuw in het vak Wachtwoord voor schrijfbevoegdheid opnieuw invoeren en klik op OK.

kijk, ik mail dus offertes door naar klanten en beveilig deze enkel tegen bewerken, dus niet tegen lezen.
Nu ben ik er per toeval op uitgekomen dat die documenten te bewerken zijn......

Eureka,.................

Ik weet waar je probleem zit:

Je kunt het document NIET bewerken, ook al DENK jij dat je 't kunt bewerken..............

Dat klinkt raadselachtig en ik denk je dat inmiddels iets hebt van g**verd**e, ik heb toch dat bestand naar mijzelf gestuurd en GEZIEN dat ik het kan bewerken.... ;)

Wacht nog even voordat je vinnig op de "reageer op bericht knop" drukt en lees nog even door...... :D

Degenen die op dit topic reageerden (ook ik !!!) maakten allemaal dezelfde "denkfout", we namen de beveiligingsoptie : "bewerken" te "letterlijk", je moet 't figuurlijk bekijken.....................

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat een door jou gemaakte en verstuurde offerte weliswaar op het BEELDSCHERM kan worden bewerkt en daarna ook nog eens naar een printer kan worden gestuurd, maar bewerken op de HDD is onmogelijk (!!!) en DAAR is die optie voor bedoeld, voor het aanbrengen van wijzigingen in het oorspronkelijke bestand. Een ontvanger kan 'm openen, lezen, bewerken en printen maar NIET opslaan onder de door jou gekozen naam, m.a.w. niet overschrijven maar wel onder een andere naam opslaan.

Jouw probleem is op 2 manieren op te lossen: een makkelijke en een wat minder makkelijke manier.

De minder makkelijke manier is het maken van een offerte, uitprinten en inscannen en als plaatje verzenden. (Dit is relatief veel werk maar heeeeeeeeel doeltreffend.) De opgestuurde scan is per definitie een goede beveiliging. Aan de andere kant is het ook weer zo dat je met heel goede scansoftware, zoals bijv. ABBYY, donders goede tekstfiles kunt bewerken dus waterdicht is het never........

De wat makkelijker methode is het maken van een dotje in Word. De ontvanger kan 'm dan weliswaar openen, maar zelfs bewerken op zijn monitor is er dan niet bij en dat is wat jij wilt bereiken. Een dotje maken is hetzelfde werk als een docje maken dus mijn advies luidt dan ook : maak een dotje van je offerte en je probleem is opgelost. Je kunt de .dot eventueel nog zodanig maken dat er een invoervakje achter een regel in jouw offerte komt waarin de klant opties kan aangeven, minder / meer, anders......... De klant kan dan in een "gereserveerde" ruimte op het papier mutaties aanbrengen, maar hij/zij kan NEVER de door jou "gedotte" tekst bewerken!

Succes !

Tja ik heb natuurlijk een Word doc gemaakt, beveiligd tegen bewerken gekozen en het naar mezelf gestuurd. Het is dan nog gewoon beveiligd. Als ik het wil openen krijg ik de wachtwoordvraag om het doc te bewerken of de vraag of ik het wil openen als "alleen lezen" als ik dat doe kan ik het wijzigen maar de wijzigingen niet opslaan tenzij ik het wachtwoord weet. M.a.w. de beveiliging wordt niet uitgeschakeld door het te versturen via de mail. De enige manier om het wachtwoord nu te omzeilen is het document op te slaan als Rtf of onbewerkte tekst...het wachtwoord wordt dan niet meegekopieerd.

Geplaatst door r.vink
Tja ik heb natuurlijk een Word doc gemaakt, beveiligd tegen bewerken gekozen en het naar mezelf gestuurd. Het is dan nog gewoon beveiligd. Als ik het wil openen krijg ik de wachtwoordvraag om het doc te bewerken of de vraag of ik het wil openen als "alleen lezen" als ik dat doe kan ik het wijzigen maar de wijzigingen niet opslaan tenzij ik het wachtwoord weet. M.a.w. de beveiliging wordt niet uitgeschakeld door het te versturen via de mail. De enige manier om het wachtwoord nu te omzeilen is het document op te slaan als Rtf of onbewerkte tekst...het wachtwoord wordt dan niet meegekopieerd.

dit is mijn probleem..........

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan