beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob veltman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 mei 2008
Hallo,

Ik ben net begonnen met acces en dus kan mijn vraag wat simpel overkomen.
Ik wil graag mijn database beveiligen met gebruikerslevels.
Dus met een bepaald level kan ik alleen maar kijken en met een ander level kan ik wijzigen maar dan alleen de data en dan nog de mogelijkheid om de database aan te passen.
Zit er in acces een voorziening voor dit en zo ja waar dan?

alvast bedankt

Rob

Met welke versie werk je? T/m 2003 kun je Beveiligingsbeleid toepassen vanuit het menu <Extra>, <Beveiliging>. De beveiliging die je hier mee maakt is wel te omzeilen, maar daar moet je dan enige moeite voor doen, dus voor normaal gebruik redelijk geschikt. Je kunt bijvoorbeeld gebruikersgroepen aanmaken met bepaalde rechten, zoals het openen van bepaalde manieren. Gebruikers maak je vervolgens lid van zo'n groep.
Je kunt ook zelf beveiliging via VBA maken, waarbij je dan bijvoorbeeld op basis van een inlognaam bepaalde formulieren zichtbaar maakt. Ook dit is overigens weer te omzeilen...

Dat klopt, en daar houdt mijn expertise dan ook helemaal op. Behalve dan natuurlijk dat je zelf een hoofdformulier kunt maken, waarbij je met bijvoorbeeld een inlogtabel controleert welke gebruiker welke formulieren mag gebruiken. Ik gebruik zelf overigens nog wel eens de techniek om op basis van de inloggegevens te bepalen welke gebruiker is ingelogd, en aan de hand daarvan de rechten toe te kennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan