• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bewaren van tekst die bij een checkbox staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Hallo,

Ik heb op een excel-blad een aantal checkboxen staan. Als deze checkbox aangevinkt is moet ik de omschrijving die bij de checkbox staat wegschrijven in een access-tabel (via vba code).

Hoe kan ik deze property gebruiken? checkbox1.caption werkt niet.

Is dat een werkblad object of ActiveX?
Plaats anders je document even.

Hallo,

Het gaat om een werkblad object.

Het gaat om enquetes. Er zijn veel vragen en voor iedere vraag meerdere antwoorden mogelijk.

De vraag is om bij het bewaren van het excel-bestand een record aan te maken in access.
Op de vraag 'welke kleur van auto wil je?' kan de gebruiker 1 of meerdere antwoorden aanvinken. Alle aangevinkte opties worden weggeschreven in 1 veld in de access-tabel. Voorbeeld er wordt win en zwart aangevinkt dan bevat het veld in access 'Wit|Zwart". Ik kan niet testen op als checkbox1=true dan tekst is "Wit", want het kan zijn dat in de enquete "Wit" vervangen wordt door "Turqoise".

Bekijk bijlage 281451

Hopelijk is het wat duidelijk.

De bijlage is niet geldig.

Gebruik dit maar eens. Het resultaat wordt in het Direct venster geplaatst.
Code:
    For Each sh In ActiveSheet.CheckBoxes
        Debug.Print sh.Name
        Debug.Print sh.Text
        Debug.Print sh.Value
        Debug.Print "--------------------------"
    Next sh

Daarmee kan je dan vast wel verder. Bijvoorbeeld met zoiets:
Waarde = ActiveSheet.CheckBoxes("Selectievakje 4").Text

Laatst bewerkt:
Inderdaad, ik weet hiermee voldoende!!! Super!!!!

Bedankt!

Heb m'n bericht wat aangepast, da's nog makkelijker ;)

Overigens is het aan te raden, zeker als je met meerdere van dat soort objecten werkt, deze een logische naam te geven.
Dus in plaats van de automatische naamgeving Selectie Vakje met een nummer, bijvoorbeeld dit:
Code:
KleurAuto_Zwart
KleurAuto_Wit
KleurAuto_Blauw
KleurAuto_Geel
Koetswerk_4-deurs
Koetswerk_2-deurs
Koetswerk_Cabrio
Koetswerk_Suv

Wen jezelf dus aan om direct na het plaatsen van een object, deze een correcte naam te geven.
Dat maakt het werken in je code vele malen eenvoudiger.

Laatst bewerkt:
Ik zie het dat je uw bericht wat aangepast hebt. Zelf werk ik altijd op de manier zoals je nu voorstelt, dat maakt het programmeren zeker makkelijker! maar dit is een excel-bestand dat gemaakt is door iemand anders en ik kan de namen van de objecten niet aanpassen omdat het werkblad beschermd is met een wachtwoord.

Het is dan ook al een heel puzzelwerk geweest om de namen van de verschillende objecten te achterhalen, ze staan dan ook nog eens niet in volgorde, dus ... niet simpel!

Wat ik niet kan doen in dit project is KleurAuto_Zwart, KleurAuto_Wit, ... Het kan namelijk zijn dat ze straks beslissen dat niet meer kan gekozen worden uit een zwarte auto en dat de kleur zwart veranderd wordt in 'turqoise' als kleur en dan ben je ook de pineut! Maar je zou wel KleurAuto_Opt1, KleurAuto_Opt2, ... kunnen gebruiken.

In ieder geval bedankt voor de feedback!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan