Bewegende tabtekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarkVille

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2009
Bij sommige site's zie je welleens bewegende tekst in de tab,
Nu had ik de html code daarvoor...
Maar nu ben ik hem kwijt.

Weten jullie het misschien?

Dat je bijv. eerst de tekst: "Welkom"
En dan de tekst: "op"
En dan: "HelpMij"

Bv. dat

Foa, je kunt je bericht gewoon aanpassen als je een aanvulling wilt doen.

Soa, ik snap niet precies wat je bedoelt. Wil je dat de tekst schuift, maak dan gebruik van de <marquee>-tag. Ik weet echter niet of deze nog niet deprecated is...

@ EricBooy007:
De <marquee></marquee> tag is inderdaad "deprecated" (afgekeurd), en zou niet meer gebruikt mogen worden: "The BLINK and MARQUEE elements are deprecated elements not part of XHTML 1.0.", zegt W3C (bv. in dit document).

Aan de andere kant: Internet Explorer (die met de <marquee>-ellende begon, ook al was het geen geldige html-code, maar een eigen IE-foefje) ondersteunt nog steeds dit element, en een husseltje andere browsers doen het dan ook nog maar. Zie "Marquee_tag" in de Engelse Wikipedia.

@ Darkville:
De meeste zichzelf respecterende webdesigners zijn al jaren geleden afgestapt van het <marquee>-kunstje. Het "leuk, het beweegt" heeft in het algemeen plaatsgemaakt voor "bah, het beweegt". En door de meeste site-bezoekers worden dingen die bewegen vooral geassocieerd met reclame-banners: dan wordt er juist niet naar gekeken. Het aandachttrekkende effect van de <marquee> is daarmee omgeslagen in zijn tegendeel! ;)
Een bescheiden gebruik zou wellicht kunnen: zo zijn een aantal "news-tickers" in omloop.

De harde reden voor afkeuring door W3C (het www-consortium, de "baas" van internet) zit 'm vooral in de slechte toegankelijkheid: je kan een <marquee>-regel niet stopzetten, als je dat nodig hebt omdat je het anders niet, of niet zo vlug kunt lezen. :(
Volgens de webtoegankelijkheidseisen (WCAG: Web Content Accessibility Guidelines) mag het niet gebruikt worden.
  • Guideline: 2.2
    Allow users to control time limits on their reading or interaction.
    Success Criteria: 2. Moving or time-based content can be paused by the user.
Het ziet er naar uit dat in de toekomst een soort marquee weer wel gaat mogen, want daar zijn ze in de voorbereiding van de regels voor CSS3 mee bezig: de ontwikkeling van de marquee als eigenschap van een ander element (NB: annuleer het inlog-venster, de pagina komt dan gewoon). Als onderdeel dat niet ontbreekt, zit ook de stopzet-optie in die eigenschap ingebouwd: je kan dan via hoveren over de marquee het bewegen stilzetten. Maar CSS3 is nog lang niet officieel, en browsers zijn hier ook nog niet geschikt voor.

Een tussenoplossing kan zijn: geen <marquee> gebruiken, maar een stukje tekst laten bewegen met javascript (inclusief javascript-optie voor stilzetten / weer verdergaan). Daar bestaan scripts voor, die ook aan alle toegankelijkheidseisen voldoen.
- Ik zal eens even Googelen, als ik iets tegenkom meld ik het wel.

CSS-hunter

Edit:
Kijk-kijk, Google vertelt een heleboel bij [accessible "news ticker" with javascript]. Ga je gang! :D

Laatst bewerkt:
Ow! :eek:
@ Darkville
Bij sommige site's zie je welleens bewegende tekst in de tab
Of bedoel je een bewegende tekst in de statusbar onderaan in het scherm?
Daar zijn ook scripts voor, en de Google wordt dan deze.

Laatst bewerkt:
niet DOM maar BOM?

Ow-2! :eek:
Ah! de tab van de browser, en niet ergens in de pagina zelf?
Dat heb ik geloof ik wel eens een enkele keer voorbij zien komen. Het trefwoord zal waarschijnlijk moeten zijn "Browser Object Model", maar in een Google daarop zie ik zo gauw geen aanknopingspunten.

Als je de tekst in de tab wilt laten bewegen, zul je waarschijnlijk de <title> van de pagina moeten aanpassen, middels JS.

Hyves gebruikt ook bewegende tekst in de tab bij dat kleine on-site chatprogrammaatje...

Ik weet niet zeker hoe je dat moet doen, document.title = '' gebruiken of zo, of de title een ID meegeven en de innerHTML aanpassen, maar dat kan de grote G je vast vertellen.

maar dat kan de grote G je vast vertellen
Als ik even voor m'n beurt mag spreken? ;)
Het werkt met "document.title".
Resultaat: Op 3 (!) verschillende plaatsen tegelijk gaat iets op het scherm bewegen: de scrollende titel zit (1) in de titel-balk helemaal bovenaan in de browser, en (2) in de browser-tab, en (3) bij Windows ook nog in de openstaande-programma-tabjes onderaan in de Start-balk. :confused:

De voorbeelden geven m.i. meteen aan waarom het zeker niet op deze manier moet! Het maakt het bekijken van het scherm ontzettend onrustig, het leidt af van de inhoud van de pagina, je kunt dat kreng niet uitzetten (zie: eerdere ontoegankelijkheid-opmerkingen).
Stel je voor dat iedereen zijn pagina's op zo'n manier van een bewegende titel gaat voorzien (zet maar eens een paar van deze voorbeeld-pagina's naast elkaar open)... :mad: *)

Ik kan me maar één zinnige (maar volgens mij nog steeds overbodige) toepassing voorstellen: de loop uitzetten, en alleen bij binnenkomst op de pagina de titel-tekst één keer laten binnenscrollen zodat de titel daarna gewoon rustig op zijn plaats blijft staan.

Dacht ik zo bij mezelf,
CSS-hunter

*) Ik zou geloof ik spontaan gaan proberen of ik een Firefox Add-On kon maken om dit gebeweeg stop te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan