bewerken van CSV/TXT-bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb een geëxporteerd bestand met kommagescheiden gegevens. Het bestand is opgeslagen met de extensie .txt.
In het bestand staan gegevens die qua opmaak zo moeten blijven staan. Soms staat er
Code:
"Guido"
en soms staat er
Code:
Guido
(de ene keer mét en de andere keer zonder aanhalingstekens. Dat is wel essentieel voor het doelprogramma.
Daardoor kan ik het volgens mij niet in Excel bewerken.

Ik ben dus op zoek naar een teksteditor voor CSV-bestanden die hiermee goed omgaat.
Wie geeft mij een tip?

Vriendelijke groet,
Guido

Een CSV bestand is gewoon een tekstbestand en die kan je met Kladblok al bewerken.
Maar het gaat dus niet zoals je wilt en zal de export moeten worden aangepast, niet het CSV bestand.

Edmoor, dankjewel voor je reactie.
Ik wil er allereerst zeker van zijn dat (om mijn voorbeeld te gebruiken) de aanhalingstekens blijven staan waar ze staan, maar ook wil ik het graag in een tabel zichtbaar hebben, want in mijn geval moet ik bepaalde kolommen juist NIET wijzigen. In een kale editor (Notepad of Notepad++) zie je niet direct in welke kolom het te bewerken item staat.

Vriendelijke groet,
Guido

Een CSV bestand is komma of puntkomma gescheiden, daaraan kan je je kolommen herkennen.

Importeren lukt wel.
Exporteren is mij niet gelukt.

Importeren. Ga naar Bestand > Openen. Selecteer "Tekstbestanden" en het importbestand. In de wizard

1e scherm: Kies "gescheiden"
2e scherm: scheidingsteken: komma / Tekstindicator: Geen
3e scherm: Elke kolom op "Tekst" zetten

Bij het exporteren met komma als lijstscheiding
maakt Excel van "abc" de waarde """abc""" in het exportbestand
omdat Excel denkt dat de " onderdeel is van de waarde.

Met UltraEdit kun je hele geavanceerde macro's maken om je bestand naar wens te bewerken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan