Het bewust kiezen van een hostingprovider
Vaak kom je op internet teleurgestelde reacties tegen over hostingproviders. Men wil graag tot een goede keuze kunnen komen bij het zoeken van een nieuwe host, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Waar moet je op letten, wat is belangrijk om te weten en neem je een goedkope of minder goedkope host?
In dit artikel neem ik een kijkje achter de schermen van de hostingbranche. Eerst zal ik het hebben over twee belangrijke factoren waar je op moet letten bij het zoeken van een goede host. Tenslotte zal ik een veel voorkomend misverstand over het hostingproviders uit de doeken doen, waardoor je voor jezelf een betere afweging kunt maken.
Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen hostingproviders?
Bij het zoeken en beoordelen van hostingproviders worden veel mensen geconfronteerd met de onduidelijkheden binnen de hostingbranche, waar je als leek al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Het niet transparante karakter van deze markt heeft te maken met:
1. Een hostingpakket is net lucht. Je kunt het niet aanraken en de hostingproviders kunnen je via de website van alles wijsmaken. Zeker als leek kun je niet beoordelen of je website gehost wordt op een kwalitatief goed serverpark. Denk daarbij aan backups van je website, downtijd, laadtijd van je website op drukke momenten (snelheid van je website).
2. Van te voren weet je niet welke service (behulpvaardigheid en responsetijd) je kunt verwachten.
Om toch een redelijk beeld te kunnen krijgen van de eerste twee factoren kun je terecht op onafhankelijk websites als www.webhosters.nl en www.internetten.nl waar je de ervaringen van andere website beheerders per provider kunt nalezen. Dus kijk en vergelijk voordat je kiest. Het is overigens normaal dat grotere providers meestal iets meer negatieve kritiek hebben dan de kleinere, omdat klagende klanten sneller de weg naar de klaagmuur kunnen vinden dan een tevreden klant daar zal reageren. Grote providers herken je aan het aantal reacties. Dus hoe meer reacties, hoe meer negatieve feedback acceptabel is.
Welke service mag je verwachten van je host?
De klacht “goedkoop is duurkoop” wordt vaak gehoord over hostingproviders. Hostingproviders hebben op hun beurt vaak te maken met kanten die niet (kunnen) begrijpen waarom ze ‘zo slecht’ geholpen worden. Als klant verwacht je dat een hostingprovider je helpt bij (zelf veroorzaakte) storingen of moeilijkheden tijdens het bouwen van je website. Logisch, want je website staat bij hun en als deze het niet doet dan moeten ze dat toch oplossen? Helaas is het niet zo simpel....
Voorbeeld:
Je koopt een auto en rijdt langs de freerecord shop. Je stopt een net gekochte CD in de auto en constateert je geen muziek hoort. Rara wat is dan het probleem....
Hetzelfde zul je meemaken als websitebeheerder. Je website doet het niet en je weet niet waar je de oplossing moet vinden. De autodealer respectievelijk de hostingprovider zullen het probleem niet als hun eigen probleem beschouwen. De werking van de radio zal worden gecontroleerd respectievelijk de werking van het hostingpakket, en veel verder gaat de service niet. De autodealer verkoopt immers geen cd's en een hostingprovider meestal geen websites.
Het is dus van groot belang dat je begrijpt wat je koopt en dat je voor jezelf bepaalt of je bereid bent te betalen voor extra service. Zo kan het prettig zijn dat er iemand met je meekijkt, als een onderdeel van je website niet goed functioneert en je daarover kan adviseren. Ook kun je bij het vergelijken letten op de (telefonische) bereikbaarheid van de helpdesk (overdag, avond en weekend).
Welke host kies je en wat ben je bereid te betalen?
Goedkoop hosten is prima, zolang jezelf de verantwoordelijkheden neemt voor je website en veel tijd kunt stoppen in het uitzoeken waarom iets niet lukt zoals je dat wilt. Een goedkope host zal dus besparen op de service en vaak ook op de kwaliteit van de server waar je website op staat. Achter dat laatste kom je pas na veel downtijd, of als blijkt dat er geen back-up van je website is.
(bijvoorbeeld: www.starthosting.nl, www.budgetwebhosting.nl, www.10eurohost.nl)
Verwacht je dat een hostingprovider jou helpt bij (zelf veroorzaakte) storingen of moeilijkheden tijdens het bouwen van je website, dan zul je moeten zoeken naar een host met veel service en dus ook met een hogere prijs.
(bijvoorbeeld: www.yourhosting.nl, www.denit.nl, www.alphamegahosting.nl, www.alfahost.nl, www.antagonist.nl,)
Vergeet de provider niet eerst met elkaar te vergelijken op:
www.webhosters.nl
www.internetten.nl
Maak eventueel een checklist voor jezelf:
Helpdesk:
Bereikbaar in de avond en in het weekend?
Helpdesk per telefoon
Alleen helpdesk op uptime en server functionaliteit?
Helpdesk voor problemen met uw "eigen" website
Helpdesk per e-mail binnen 24 uur?
Prijs:
Kun je meerdere domeinnamen op 1 hostingpakket hosten?
Heb je voor iedere domeinnaam een apart pakket nodig?
Vaak kom je op internet teleurgestelde reacties tegen over hostingproviders. Men wil graag tot een goede keuze kunnen komen bij het zoeken van een nieuwe host, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Waar moet je op letten, wat is belangrijk om te weten en neem je een goedkope of minder goedkope host?
In dit artikel neem ik een kijkje achter de schermen van de hostingbranche. Eerst zal ik het hebben over twee belangrijke factoren waar je op moet letten bij het zoeken van een goede host. Tenslotte zal ik een veel voorkomend misverstand over het hostingproviders uit de doeken doen, waardoor je voor jezelf een betere afweging kunt maken.
Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen hostingproviders?
Bij het zoeken en beoordelen van hostingproviders worden veel mensen geconfronteerd met de onduidelijkheden binnen de hostingbranche, waar je als leek al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Het niet transparante karakter van deze markt heeft te maken met:
1. Een hostingpakket is net lucht. Je kunt het niet aanraken en de hostingproviders kunnen je via de website van alles wijsmaken. Zeker als leek kun je niet beoordelen of je website gehost wordt op een kwalitatief goed serverpark. Denk daarbij aan backups van je website, downtijd, laadtijd van je website op drukke momenten (snelheid van je website).
2. Van te voren weet je niet welke service (behulpvaardigheid en responsetijd) je kunt verwachten.
Om toch een redelijk beeld te kunnen krijgen van de eerste twee factoren kun je terecht op onafhankelijk websites als www.webhosters.nl en www.internetten.nl waar je de ervaringen van andere website beheerders per provider kunt nalezen. Dus kijk en vergelijk voordat je kiest. Het is overigens normaal dat grotere providers meestal iets meer negatieve kritiek hebben dan de kleinere, omdat klagende klanten sneller de weg naar de klaagmuur kunnen vinden dan een tevreden klant daar zal reageren. Grote providers herken je aan het aantal reacties. Dus hoe meer reacties, hoe meer negatieve feedback acceptabel is.
Welke service mag je verwachten van je host?
De klacht “goedkoop is duurkoop” wordt vaak gehoord over hostingproviders. Hostingproviders hebben op hun beurt vaak te maken met kanten die niet (kunnen) begrijpen waarom ze ‘zo slecht’ geholpen worden. Als klant verwacht je dat een hostingprovider je helpt bij (zelf veroorzaakte) storingen of moeilijkheden tijdens het bouwen van je website. Logisch, want je website staat bij hun en als deze het niet doet dan moeten ze dat toch oplossen? Helaas is het niet zo simpel....
Voorbeeld:
Je koopt een auto en rijdt langs de freerecord shop. Je stopt een net gekochte CD in de auto en constateert je geen muziek hoort. Rara wat is dan het probleem....
a. De radio is kapot
b. De cd is stuk
c. Je hebt zelf de cd verkeerd om erin geplaatst.
b. De cd is stuk
c. Je hebt zelf de cd verkeerd om erin geplaatst.
Hetzelfde zul je meemaken als websitebeheerder. Je website doet het niet en je weet niet waar je de oplossing moet vinden. De autodealer respectievelijk de hostingprovider zullen het probleem niet als hun eigen probleem beschouwen. De werking van de radio zal worden gecontroleerd respectievelijk de werking van het hostingpakket, en veel verder gaat de service niet. De autodealer verkoopt immers geen cd's en een hostingprovider meestal geen websites.
Het is dus van groot belang dat je begrijpt wat je koopt en dat je voor jezelf bepaalt of je bereid bent te betalen voor extra service. Zo kan het prettig zijn dat er iemand met je meekijkt, als een onderdeel van je website niet goed functioneert en je daarover kan adviseren. Ook kun je bij het vergelijken letten op de (telefonische) bereikbaarheid van de helpdesk (overdag, avond en weekend).
Welke host kies je en wat ben je bereid te betalen?
Goedkoop hosten is prima, zolang jezelf de verantwoordelijkheden neemt voor je website en veel tijd kunt stoppen in het uitzoeken waarom iets niet lukt zoals je dat wilt. Een goedkope host zal dus besparen op de service en vaak ook op de kwaliteit van de server waar je website op staat. Achter dat laatste kom je pas na veel downtijd, of als blijkt dat er geen back-up van je website is.
(bijvoorbeeld: www.starthosting.nl, www.budgetwebhosting.nl, www.10eurohost.nl)
Verwacht je dat een hostingprovider jou helpt bij (zelf veroorzaakte) storingen of moeilijkheden tijdens het bouwen van je website, dan zul je moeten zoeken naar een host met veel service en dus ook met een hogere prijs.
(bijvoorbeeld: www.yourhosting.nl, www.denit.nl, www.alphamegahosting.nl, www.alfahost.nl, www.antagonist.nl,)
Vergeet de provider niet eerst met elkaar te vergelijken op:
www.webhosters.nl
www.internetten.nl
Maak eventueel een checklist voor jezelf:
Helpdesk:
Bereikbaar in de avond en in het weekend?
Helpdesk per telefoon
Alleen helpdesk op uptime en server functionaliteit?
Helpdesk voor problemen met uw "eigen" website
Helpdesk per e-mail binnen 24 uur?
Prijs:
Kun je meerdere domeinnamen op 1 hostingpakket hosten?
Heb je voor iedere domeinnaam een apart pakket nodig?
Laatst bewerkt: