Bewust kiezen van een hostingprovider

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anouksweb

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2009
Het bewust kiezen van een hostingprovider

Vaak kom je op internet teleurgestelde reacties tegen over hostingproviders. Men wil graag tot een goede keuze kunnen komen bij het zoeken van een nieuwe host, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Waar moet je op letten, wat is belangrijk om te weten en neem je een goedkope of minder goedkope host?

In dit artikel neem ik een kijkje achter de schermen van de hostingbranche. Eerst zal ik het hebben over twee belangrijke factoren waar je op moet letten bij het zoeken van een goede host. Tenslotte zal ik een veel voorkomend misverstand over het hostingproviders uit de doeken doen, waardoor je voor jezelf een betere afweging kunt maken.
Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen hostingproviders?

Bij het zoeken en beoordelen van hostingproviders worden veel mensen geconfronteerd met de onduidelijkheden binnen de hostingbranche, waar je als leek al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Het niet transparante karakter van deze markt heeft te maken met:

1. Een hostingpakket is net lucht. Je kunt het niet aanraken en de hostingproviders kunnen je via de website van alles wijsmaken. Zeker als leek kun je niet beoordelen of je website gehost wordt op een kwalitatief goed serverpark. Denk daarbij aan backups van je website, downtijd, laadtijd van je website op drukke momenten (snelheid van je website).

2. Van te voren weet je niet welke service (behulpvaardigheid en responsetijd) je kunt verwachten.​

Om toch een redelijk beeld te kunnen krijgen van de eerste twee factoren kun je terecht op onafhankelijk websites als www.webhosters.nl en www.internetten.nl waar je de ervaringen van andere website beheerders per provider kunt nalezen. Dus kijk en vergelijk voordat je kiest. Het is overigens normaal dat grotere providers meestal iets meer negatieve kritiek hebben dan de kleinere, omdat klagende klanten sneller de weg naar de klaagmuur kunnen vinden dan een tevreden klant daar zal reageren. Grote providers herken je aan het aantal reacties. Dus hoe meer reacties, hoe meer negatieve feedback acceptabel is.

Welke service mag je verwachten van je host?

De klacht “goedkoop is duurkoop” wordt vaak gehoord over hostingproviders. Hostingproviders hebben op hun beurt vaak te maken met kanten die niet (kunnen) begrijpen waarom ze ‘zo slecht’ geholpen worden. Als klant verwacht je dat een hostingprovider je helpt bij (zelf veroorzaakte) storingen of moeilijkheden tijdens het bouwen van je website. Logisch, want je website staat bij hun en als deze het niet doet dan moeten ze dat toch oplossen? Helaas is het niet zo simpel....

Voorbeeld:
Je koopt een auto en rijdt langs de freerecord shop. Je stopt een net gekochte CD in de auto en constateert je geen muziek hoort. Rara wat is dan het probleem....

a. De radio is kapot
b. De cd is stuk
c. Je hebt zelf de cd verkeerd om erin geplaatst.​

Hetzelfde zul je meemaken als websitebeheerder. Je website doet het niet en je weet niet waar je de oplossing moet vinden. De autodealer respectievelijk de hostingprovider zullen het probleem niet als hun eigen probleem beschouwen. De werking van de radio zal worden gecontroleerd respectievelijk de werking van het hostingpakket, en veel verder gaat de service niet. De autodealer verkoopt immers geen cd's en een hostingprovider meestal geen websites.

Het is dus van groot belang dat je begrijpt wat je koopt en dat je voor jezelf bepaalt of je bereid bent te betalen voor extra service. Zo kan het prettig zijn dat er iemand met je meekijkt, als een onderdeel van je website niet goed functioneert en je daarover kan adviseren. Ook kun je bij het vergelijken letten op de (telefonische) bereikbaarheid van de helpdesk (overdag, avond en weekend).

Welke host kies je en wat ben je bereid te betalen?

Goedkoop hosten is prima, zolang jezelf de verantwoordelijkheden neemt voor je website en veel tijd kunt stoppen in het uitzoeken waarom iets niet lukt zoals je dat wilt. Een goedkope host zal dus besparen op de service en vaak ook op de kwaliteit van de server waar je website op staat. Achter dat laatste kom je pas na veel downtijd, of als blijkt dat er geen back-up van je website is.
(bijvoorbeeld: www.starthosting.nl, www.budgetwebhosting.nl, www.10eurohost.nl)

Verwacht je dat een hostingprovider jou helpt bij (zelf veroorzaakte) storingen of moeilijkheden tijdens het bouwen van je website, dan zul je moeten zoeken naar een host met veel service en dus ook met een hogere prijs.
(bijvoorbeeld: www.yourhosting.nl, www.denit.nl, www.alphamegahosting.nl, www.alfahost.nl, www.antagonist.nl,)

Vergeet de provider niet eerst met elkaar te vergelijken op:

www.webhosters.nl
www.internetten.nl

Maak eventueel een checklist voor jezelf:

Helpdesk:
Bereikbaar in de avond en in het weekend?
Helpdesk per telefoon
Alleen helpdesk op uptime en server functionaliteit?
Helpdesk voor problemen met uw "eigen" website
Helpdesk per e-mail binnen 24 uur?

Prijs:
Kun je meerdere domeinnamen op 1 hostingpakket hosten?
Heb je voor iedere domeinnaam een apart pakket nodig?

Laatst bewerkt:
Kun je motiveren waarom je genoemde hostings goed of slecht zijn?
Zo niet, dan haal ik de links ernaar weg.

Hoi Paul,

De genoemde hosts zijn een goed voorbeeld van typische karakteristieke budgetpartijen en service partijen. Door deze als voorbeeld te noemen verduidelijkt dit mijn verhaal naar de lezer.

Met het kiezen van deze voorbeelden heb ik gekeken naar partijen met overwegend positieve reacties op vergelijkingssites. Met al deze partijen heb ik ook zelf ervaring. Verder heb ik geen direct commercieel belang bij dit artikel. De links vertonen geen affiliate codes en ik trek hier niet specifiek 1 partij voor. Het indirecte belang is dat de klanten in de markt weten en snappen waarvoor ze kiezen. Dat vind ik zeer belangrijk omdat ik vanuit mijn eigen website regelmatig vragen krijg over hostingproviders.

Laatst bewerkt:
Gezien dat bovenstaande jouw persoonlijke mening is en ik genoeg voorbeelden kan vinden van 'budgethosters' die een 99,9% uptime kennen en ook een goede, snelle en uitgebreide service verlenen, is het wenselijk dat je hierbij ook aangeeft dat er zeker ook goede budgethosters op de markt zijn. (net zoals er ook slechte 'high-end' hosters zijn)

Ja natuurlijk

Ja daar ben ik het volledig mee eens. Daarom is het erg belangrijk te controleren op vergelijking sites wat de reactie van klanten zijn. Ook grote partijen die pretenderen goede service te bieden blijken in de praktijk dit niet waar te kunnen maken. En zo zijn er genoeg budget partijen die met de lage overheadkosten (kleinere partijen) toch bovengemiddelde service bieden voor een budgetpartij.

Bedankt voor de feedback iig. Ik zal volgende week alle feedback die ik (ook elders) ontvang verwerken in een herziene versie van dit Artikel, waarin ik minder kort door de bocht zal zijn!

99.9% uptime is overigens niet al te best, als je gaat uitrekenen betekend dat je site 8,76
uur uit de lucht is per jaar. Voor menig ondernemer of webshop een kostbare zaak.

99.99 = 0,876 = duurdere hardware + snelle responcetijd + backups bij de hand.

99.9% uptime is overigens niet al te best, als je gaat uitrekenen betekend dat je site 8,76
uur uit de lucht is per jaar. Voor menig ondernemer of webshop een kostbare zaak.

99.99 = 0,876 = duurdere hardware + snelle responcetijd + backups bij de hand.

Nou geen vliegen afvangen op getallen achter de komma.
Mijn vrouw heeft ook een zakelijke website staan bij een budget provider en die kent al 3 jaar een up-time van 100% (en ook back-ups), het ging om het idee. Bovendien als de downtime in de nachtelijke uren zou liggen wegens b.v. onderhoud dan is dat ook geen bezwaar.

O ja, duurdere hardware is ook geen garantie voor een grotere betrouwbaarheid.

Mijn oom heeft een site die juist snachts niet down mag.

Laten we het er op houden dat elke keuze afhankelijk is van je wensen :-)
uptime, helpdesk, snelheid van je site, technische mogelijkheden bij de host, flexibiliteit, etc etc. En dat alles een prijskaartje heeft.

Ik probeerde met mijn artikel duidelijkheid te scheppen in waar kosten uit kunnen bestaan en wat de klant wel of niet kan verwachten. Ik denk dat dat aardig gelukt is.

Of ben jij van mening dat iedere duurdere host per definitie te duur is en dat alles goedkoper kan? Ik zie dat iig niet zo.

Laten we het er op houden dat elke keuze afhankelijk is van je wensen :-)
uptime, helpdesk, snelheid van je site, technische mogelijkheden bij de host, flexibiliteit, etc etc. En dat alles een prijskaartje heeft.

En ik probeer je juist duidelijk te maken dat er wel degelijk lowbudget hosters (minimaal één dus :p ) zijn die bovenstaande zaken ook allemaal hebben, behalve dus dat hoge prijskaartje.

Namen noemen in dit overigens nuttige artikel is inderdaad redelijk subjectief.

Is host zelf 2 sites bij www.antagonist.nl, 24 euro per jaar incl. domeinnaam, en ben 100% tevreden en velen met mij.

Ook op www.webhosters.nl 100% tevreden klanten van deze hoster, dus....

Het artikel op zich vind ik niks mis mee, maar om nog even op de goedkope hosting te komen, het hoeft helemaal niet slecht te zijn om dat te doen. Bij een goedkope host heb je vaak alleen hulp via de E-mail.
Zelf zit ik bij webreus en daar gaat het ook via de E-mail, je hebt eigenlijk altijd binnen een dag antwoord, dus het hoeft helemaal geen probleem te zijn!

Zijn er goedkope hosting providers die uit gaan zoeken voor je waarom een zelf geschreven scriptje van jou niet werkt? Of die een (leek) klant helpen door mee te kijken naar de website om te zien waarom zijn plaatjes het niet doen (img scr="C:\Mijnbestanden/plaatje.PNG") ?

Of krijg je meestal als antwoord iets dat lijkt op:

"We hebben allen instellignen voor u gecontroleerd en uw hosting pakket werkt naar behoren. Helaas verlenen wij geen support op de werking uw website. Hiervoor kunt u het beste bij uw webmaster terrecht of anders zlef een cursus gaan volgen" .

En natuurlijk niet in die lelijke bewoording. Hoe ver gaat die service dan...?

Mijn ervaring is dat het dan al snel ophoud, logisch want dat laten de marges helemaal niet toe (tenzei je te maken hebt met een zolderkamer bedrijfje).

Bij het kiezen van hosting moet je zeker niet alleen kijken naar de prijs (wat is het goedkoopste) en waar krijg ik het meeste. Maar ook zeker naar details als support.

Het voorbeeld van de CD vindt ik wel een goede. Hosting ondernemingen (zoals ik) zullen je geen ondersteuning bieden op de werking van je eigen site. Pas als het probleem te wijten is aan de werking van hun dienst, zullen ze je verder helpen.

Natuurlijk helpen ze je ook met problemen met instellingen van je webhosting account. Maar je moet het dus aan twee kanten zien. Je website (en alle bestanden die daarbij horen) waar de hosting geen support op levert, en de server en software op de server waar de hosting support op levert.

Wij zelf zijn 7 dagen in de week 24 uur per dag bereikbaar via e-mail. Daarnaast hebben wij tijdens kantooruren een telefoonnummer beschikbaar voor klanten. Hierbij is onder andere een 24/7 storingsnummer inbegrepen.

Merk op dat budget hosts vaak geen telefonisch support aanbieden. Maar wij leveren niet alleen hosting maar bijvoorbeeld ook hardware en internet.

Sinds ik geen reclame voor mezelf hier ga maken, mocht je toch interesse hebben kan je contact met mij opnemen. Natuurlijk voor vragen en problemen en hulp over hosting kwesties kan je ook contact met mij opnemen.

Zijn er goedkope hosting providers die uit gaan zoeken voor je waarom een zelf geschreven scriptje van jou niet werkt? Of die een (leek) klant helpen door mee te kijken naar de website om te zien waarom zijn plaatjes het niet doen (img scr="C:\Mijnbestanden/plaatje.PNG") ?

Of krijg je meestal als antwoord iets dat lijkt op:

"We hebben allen instellignen voor u gecontroleerd en uw hosting pakket werkt naar behoren. Helaas verlenen wij geen support op de werking uw website. Hiervoor kunt u het beste bij uw webmaster terrecht of anders zlef een cursus gaan volgen" .

En natuurlijk niet in die lelijke bewoording. Hoe ver gaat die service dan...?

Mijn ervaring is dat het dan al snel ophoud, logisch want dat laten de marges helemaal niet toe (tenzei je te maken hebt met een zolderkamer bedrijfje).

Ze geven altijd completen antwoorden! Ik heb even een paar mails voor je gevonden waar je dat goed aan kan zien.

Mijn mail. (lees AUB over den spelfouten heen!)
Geachte Meneer of Mevrouw,

Ik heb een forum bij mijn site.
Mijn forum heet: http://forum.myblogsite.nl de forumsoftware is phpBB 3.0.2 Ik gebruik deze verzie van phpBB al een tijdje maar nu treed er opeens een probleem op.
Als ik een privé berichte probeer te sturen naar een gebruiker en ik citeer (quote) een bericht. En ik probeer heb bericht vervolgens te verzenden. Dan krijg ik de volgende melding:
Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator to inform of the time the error occurred and of anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Ik weet dat dit een melding is die algemeen voor komt. Maar toch hoop ik dat u een oplossing voor dit probleem hebt.
Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,

Joep Tegelaar

Antwoord:
Hallo,

Dit wordt veroorzaakt door de apache module mod_securtiy.
Wegens beveiliging worden de aanroepen geblokkeerd.
De aangeroepen URL activeert blijkbaar de beveiligingslaag.

Indien u wilt kunt u de beveiliging zelf uitzetten.
U kunt de beveiliging omzeilen door in de betreffende map de .htaccess aan te passen of aan te maken met volgende regels:
SecFilterEngine Off
SecFilterScanPOST Off

Indien het bestand .htaccess niet in de map aanwezig is, kunt u het bestand zelf aanmaken.

Mijn mail
Geachte Jim,

Volgens mij is het PHP script zelf wel goed. Daarom vraag ik me af of webreus de SAX-parser wel ondersteund.

Zie: http://www.mastercode.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=1300
En dan "eisen"

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,

Joep Tegelaar

Antwoord:
Hallo,

Wij hebben de SAX parser niet.
Ook gaan wij die niet in de toekomst ondersteunen.

Bedankt voor de reacties. Gezien de laatste twee denk ik dat m'n punt nu wel duidelijk is. Ook het laatste voorbeeld gaat niet over onkunde van de klant maar om wat het hostingpakket prcies wel of niet ondersteunt, logisch dat daar een behoorklijk antwoord op wordt gegeven.

Voor service die verder gaat dan alleen het hosting pakket, betaal je meestal wat extra's in de praktijk. Verder mag een klant redelijkerwijs verwachten dat er behoorlijk antwoord op gegeven op vragen aangaande de technische werking en ondersteuning. De snelheid, wijze (mail/telefoon) en is hierbij verschillend en zal zich bij gerenomeerde hostingpartijen zich altijd vertalen in een prijskaartje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan