• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bezettingslijst kinderopvang up to date

Status
Niet open voor verdere reacties.

denkovic

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2019
Beste Lezer,

Ik zou graag een oplossing willen hebben voor het volgend probleem. Zie bijgevoegd het excel-sheet.

Dit betreft een bezettingslijst van een kinderopvang.
- In kolom C wordt de leeftijd berekend aan de hand van de geboortedatum in kolom D
- De "1" is de code dat een kind een hele dag komt
- De "0,5" is de code dat een kind alleen de ochtend komt
- De "1,01" is de code dat een kind alleen de middag komt
- In rij 65 t/m 74 zijn de kinderen gerangschikt in leeftijdscategorie en dagdeel.

Probleem: Als een kind over 3 maanden de leeftijd van 2 jaar bereikt wordt dit nu niet automatisch doorberekend in het overzicht. Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen?

Ik zie jullie antwoord graag tegemoet.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat wil je nu precies?
De leeftijd met de maanden bv =AFRONDEN((VANDAAG()-D3)/365,25;2)
De leeftijd wordt dan met 1 decimaal getoond.
Cel eigenschap getal met 1 decimaal.

Even een concreet voorbeeld:

In D59 staat de geboortedatum 2-2-2017 genoteerd. In C59 is de leeftijd 1 jaar vermeld. Het kind staat dus vermeld in BI66 en BI72
Het kind is vandaag dus 1 jaar maar op bijvoorbeeld 5-3-2019 is het kind 2 jaar geworden.
Ik wil dus dat bijvoorbeeld op 5-3-2019 het kind automatisch wordt geplaatst in CI67 en CI73 in plaats van in CI66 en CI72.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Ik zou dit eerder met de database Acces willen oplossen.
Werk je met query overzichten en eventueel kruistabellen.
Heb je altijd een actueel overzicht.
In Excel moet je met Als enz werken. Je wil de cellen verplaatsen.
Maar dan moet de achtergebleven cel weer gewist worden.
Lijkt mij aardig problematisch.
In Access is dit eenvoudig op te lossen.
In een tabel je gegevens en met behulp van een query het gewenste overzicht.

Ik heb niet veel ervaring met Acces maar ik ben alsnog benieuwd hoe zo een oplossing eruit komt te zien. Zou je een sheet kunnen toezenden hoe dat eruit komt te zien?

eigenlijk is dat relatief snel met wat somproduct-formules te regelen, maar bij het openen van het bestand, krijg ik een waarschuwing dat het bestand niet veilig is.
Dus ga ik, voorzichtigheidshalve, niet in dit bestand gaan werken.
Kan je een veiliger versie hier neer zetten ? Misschien zitten er ergens koppelingen of zo ???

Werk je nog met een oude versie van Excel? Waarom heb je zoveel lege kolommen? Waarom staan er geen datums in rij 2? Hoe meer structuur er in het bestand zit hoe eenvoudiger de formules worden.

een kleurboek, ieder jaar heeft zijn kleurtje en dan met somproducts aantallen berekenen

Bijlagen

Dank voor je antwoord. Ik heb de sheet bekeken en de uitkomst klopt niet. Bijvoorbeeld op 31 januari 2019 staat er in BJ66 dat er in de ochtend 0 kinderen van 0 jaar zijn. Terwijl in Kolom BJ er 7 kinderen zijn van 0 jaar in de ochtend.

En je hebt elk jaar een kleurtje gegeven. Heb je dat handmatig gedaan? zie namelijk geen formule of iets dergelijks.

die kleurtjes, dat is met voorwaardelijke opmaak.
0 jaar = groen
1 jaar = blauw
2 jaar = grijs
3 jaar = roos
ochtend = 0.5, ik zie geen groene 0.5's
ganse dag = 1, inderdaad 7 groene 1's

Bijlagen

Top! Bedankt. Alleen de voorwaardelijke opmaak lukt me niet. Hoe moet ik dat aanpakken? Kan je de stappen aangeven?

* selecteer het bereik E4:IU63
* ga naar start>vorwaardelijke opmaak>regels beheren
daar zie je welke voorwaardelijke opmaken er nu al voor dit gebied gelden
* klik op "nieuwe regel"
* kies voor "een formule ..."
* in het vierkantje tik je bv. "=isleeg(E4)" (wel onder de aanhalingstekens)
* klik op de "opmaak.."
* ga naar het tabje "opvulling"
* kies daar een gewenst achtergrondkleurtje, bv. lichtgeel
* klik "OK"
nu zouden alle lege velden een lichtgele achtergrond moeten hebben.
ga even terug naar daar (...>regels beheren)
* klik op 1 van die andere opmaken
* ga voor "regel bewerken"
* daar zie je hoe die andere regel gedefinieerd werd met oa.
- het bereik (E4:IU63)
- de voorwaarde (bv. "=EN(LENGTE(E4);MEDIAAN(1095,75;1461;E$1-$D4)=E$1-$D4)")
die lees je als
- lengte(E4) -> er staat iets in die cel
- mediaan(1095.75;1461; E$1-$D4)=E$1-$D4 -> is het verschil van de huidige dag (E$1) en de geboortedatum ($D4) gelegen tss 1095.75 en 1461 (of 3*365.25 en 4*365.25)
als beiden voldaan zijn door die en-constructie
- maak dan de opmaak geel

Google anders eens op die voorwaardelijke opmaak, er staan vast mooie voorbeelden op het net

Laatst bewerkt door een moderator:
Kinderopvang

Eerder gezegd dat je beter dit in Access kan realiseren.
Bijgaand een opzet.
Aangezien ik niet weet over welke Office je beschikt het voorbeeld zo laag mogelijk in een mdb gemaakt
Ik heb alleen een voorbeeld gemaakt voor het eenvoudig wijzigen van de leeftijd.
Boven in beeld het aantal dagen vooruit invullen en op de knop ernaast klikken en alle leeftijden worden aangepast.
Verder is dit natuurlijk op alle manieren uit te breiden met overzicht rapporten, indelingen enz.
Ik wil alleen maar aangeven dat een database voor de vraag beter is uit te werken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan