bezoekers

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeel2008

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
hallo,
ik ben nogal nieuw in php, en programmeren kan ik niet.
edoch, de laatste tijd ben ik bezig geweest met mysql/phpmyadmin.

waar het mij om gaat is dat ik een website kan maken, waarop bezoekers mijn database vragen kunnen stellen. dat zij kunnen zoeken via enkele vragen, zoals zoek alle boeken met een rode kaft van de schrijver jansen.

maar alles wat ik lees is hoe IK mijn database kan doorzoeken dm queries. maar daar heb ik niet zoveel aan. het gaat om de bezoeker van de site.
ik wil dat er op mn website wat invoervakken verschijnen waarin de BEZOEKER iets kan invullen om zo bij het begeerde produkt te komen.

hoe zit dat? is dat formuliersgewijs? sturen ze een formulier? heeft het iets te doen met 'echo' ? maw: wat is de simpele code die een invoerveld ( of liefst enkele invoervelden) toont, waarna info verschijnt als het ingevuld is?

zijn er ergens gratis scripts verkrijgbaar hierover. want in wezen zou elk script hetzelfde moeten zijn lijkt me, alleen de naam van de database moet veranderen, en misschien een wachtwoord om binnen te komen.

groeten jeel2008

invoervakken

ja, ik heb gekeken, maar daar moet ik eens goed induiken.
wat ik eigenlijk bedoel is zoals in de image die ik heb meegestuurd.

wat voor code bevindt zich achter de invoervakken?
wat gebeurt er als de bezoeker daar iets invult? waarin verschilt dit dan van een querie? zij , de bezoekers, doen toch precies hetzelfde als ik, de database-beheerder: beiden bezoeken/doorzoeken we de database.

Bijlagen

• voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    16,1 KB · Weergaven: 50
Ze doen niks anders dan een query :)

PHP maakt, gebaseerd op hun input, een query, en verstuurd die aan de database. Vervolgens pakt hij de resultaten daarvan, en stuurt die naar het scherm.

Het enige wat je dus moet doen is de link maken tussen de db en de formulieren en de juiste query bouwen...

Waarbij je dus op moet passen dat mensen ook input kunnen sturen die je query builder stukmaakt en de foute queries verstuurd! Let dus op de beveiliging als je hiermee bezig gaat.

queries

hallo frats,
kijk daar heb ik nu eens iets aan, aan dat antwoord!: :)
dat maakt het voor mij aanschouwelijk.
volgende vraag is natuurlijk:

'PHP maakt, gebaseerd op hun input, een query, en verstuurd die aan de database.'
hoe ziet dat eruit, het stukje tussen de input en het omzetten naar de querie?

'Vervolgens pakt hij de resultaten daarvan, en stuurt die naar het scherm.'
hoe ziet dat eruit?

'Het enige wat je dus moet doen is de link maken tussen de db en de formulieren'
en hoe ziet dat eruit?

ik vraag nogal veel misschien, en je hoeft ook geen boek hier erover te schrijven, maar misschien heb je een kant en klaar stukje code liggen wat je erbij kunt plakken of iets dergelijks.

in ieder geval bedankt,
jeel2008

Wat je even kunt doen is kijken hoe phpMyAdmin werkt. Dit is een webapplicatie die je toegang verschaft tot de database. Je kunt zoeken op waardes. Dit is precies wat jij bedoelt denk ik.
Misschien niet zo uitgebreid, maar je kunt ons even laten weten of het in de buurt komt. Is het te ingewikkeld, dan is het handig dat je vermeld wat voor gegevens je wilt oplsaan of waarnaar je wilt zoeken. Het kan namelijk een nogal complex boeltje worden. En zo maar in het wilde weg coderen is niet zo handig

phpmyadmin

hallo dicabrio,
bedankt voor je antwoord.

ja, daar werk ik af en toe mee, die heb ik op mn pc geintalleerd.
ik ga er eens naar kijken.

mn doel ik uiteindelijk om te proberen een site te bouwen waaraan een database zit. bezoekers moeten dan kunnen zoeken naar producten via een zoekopdracht. vandaar dat ik het vroeg.

phpMyAdmin = wel handig

ik gebruik het altijd om mijn databases op te zetten, handmatig te vullen, en evt handmatig iets eruit gooien of erin zetten.

ik haat het om query's handmatig te verzenden naar mijn database, ik vind dat het net is alsof je een script schrijft met een blinddoek op.

maar euhh... phpMyAdmin is toch niet zo ingewikkeld? ;)

hallo dicabrio,
bedankt voor je antwoord.

ja, daar werk ik af en toe mee, die heb ik op mn pc geintalleerd.
ik ga er eens naar kijken.

mn doel ik uiteindelijk om te proberen een site te bouwen waaraan een database zit. bezoekers moeten dan kunnen zoeken naar producten via een zoekopdracht. vandaar dat ik het vroeg.

Het lijkt me handig dat je voorjezelf een eisenpakket opstelt voordat je zo'n site gaat maken. phpmyadmin is niet echt geschikt hiervoor.
Waar je aan moet denken is. welke gegevens moet ik in de database en waar moet/mag een gebruiker op zoeken. Daarnaast kan je voor jezelf ook bedenken hoe de pagina eruitmoet komen te zien (hoe gaat men zoeken) en hoe je de resultaten wilt weergeven. Als je dat duidelijk hebt kun je langzaam aan de php code gaan invullen.

woow die procedure loop ik altijd door in 2 seconden :P

ik heb er nooit zo'n moeite mee, om er, zeg maar, logica in te krijgen.
ik begin gewoon en bijna altijd lukt het helemaal.

een vriend van mij niet, die doet alles ook "as he goes", maar die doet alles altijd SUPER omslachtig.

woow die procedure loop ik altijd door in 2 seconden :P

ik heb er nooit zo'n moeite mee, om er, zeg maar, logica in te krijgen.
ik begin gewoon en bijna altijd lukt het helemaal.

een vriend van mij niet, die doet alles ook "as he goes", maar die doet alles altijd SUPER omslachtig.

we zijn niet allemaal zo geniaal als dat jij bent ;)

De werkwijze die jij aanhoudt, Robbinski, werkt natuurlijk alleen maar voor hele kleine projecten.

Ligt eraan wat je klein noemt :rolleyes:

Ik heet trouwens Robin en ik ben 15, dus wat ik klein/groot vind en wat jullie klein/groot vinden verschilt vast en zeker

Laatst bewerkt:
Tot een paar honderd regels is het klein, vanaf een paar duizend regels mag je gaan denken in de richting van 'redelijk'.

Mijn huidige project zit al ruim over de 100.000 regels. Dan kom je er echt niet meer zonder goede planning en van tevoren hard nadenken over wat je gaat doen ;)

nee dat snap ik :eek:

maar je snapt dat iets van... mwa... ik denk nu 2000 regels ofzo... voor een 15 jarige heel groot is ;). En we zijn nog niet eens klaar :shocked:

100 regels of 10000 regels dat maakt allemaal niet zo heel veel uit. Of je nu 10 of 35 bent. Het is, lijkt mij, gewoon verstandig om je idee goed op papier uit te werken. Eerst functioneel en dan technische.
het aantal regels zegt niet zo veel over de ingewikkeldheid van een applicatie (ook je leeftijd niet).

je hebt daarnaast ook nog eens de technische uitwerking. Ik kan namelijk heel snel een prototype maken in PHP, maar dit is daarna niet meer te onderhouden. Wil ik dit goed doen ben ik toch even langer bezig en heb ik waarshijnlijk meer of netzoveel regels code nodig om goed uitgewerkt systeem neer te zetten, wat nog schaalbaar is ook.

ik bedoel meer te zeggen dat het toch :rolleyes: knapper is voor een 15 jarige dan voor een 35 jarige (die miss een opleiding heeft gevolgd).

ik ben nu +/- 1,5 jaar bezig en heb nooit een cursus/opleiding etc. gevolgd m.b.t. webdesignment o.i.d. :D

maar we zijn nogal off-topic :confused:

Hier http://www.essetee.be/newphp/index.php
wordt je wegwijs gemaakt in php.
Ook opvragen van gegevens komt aan bod, in les 12.

:cool:

Zag bij toeval deze draad en ben maar meteen a/d slag gegaan met les 9.
voila

Het werkt allemaal prima, maar wat ik me afvraag.
Goed mogelijk dat ik straks natuurlijk een hoop spam op mijn bord krijg? Of is de codering
safe genoeg in elkaar gezet?

:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan