Bij aanpassen HD herstel nog mogelijk? + andere indeling van schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Ik heb nu een 50 GB C:\ en een 10 GB D:\ (afgerond hoor).

Ik heb ook een recovery CD, als ik die erin stop gaat hij de recovery bestanden van de D:\ op de C:\ installeren. Nu zou ik graag willen dat als ik er een nieuwe HD inzet dit de C:\ gaat worden en de huidige C:\ de G:\. Nu heb ik een aantal vragen:

1) Als ik met apparaatbeheer zeg dat de nieuwe schijf (G) de C:\ moet worden krijg ik Windows nog wel opgestart?

2) De Bios moet de schijven goed herkennen. Mijn C:\ en D:\ zijn partities van 1 schijf. Op de D:\ staat backup. Recovery moet vanaf de D:\ gebeuren. Ik wil straks dat die nieuwe schijf als C:\ wordt gezien en dat als ik de recovery CD gebruik dat hij de data van de D:\ netjes gaat installeren op mijn nieuwe C:\. E en F zijn mijn CD stations.

Zie ook afbeelding. In de bovenste afbeelding de situatie zoals ik denk dat hij wordt bij het inpluggen van schijf. In de onsderste zoals ik hem uiteindelijk wil gaan hebben. De kleuren geven ook de oude en nieuwe situatie aan. Dus wat boven bijvoorbeeld E:\ rood is is onder ook rood maar moet dan de G:\ worden.

attachment.php

Bijlagen

• schema_hd.jpg
    schema_hd.jpg
    25 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt:
je kunt bij c:\boot.ini aanpassen dat ie naar G:\ moet zoeken voor windows.

of je zo de naam van je huidige C: aan kunt passen in G: weet ik niet...daarvoor zou ik ff wachten op de 'profs' :)

Nee, dat gaat echt niet goed. Ik zou je aanraden om het programma Ghost of DriveImage te gebruiken. Hiermee kun je een clone maken van je oude C: schijf naar de nieuwe. Op die manier zorg je er voor dat WinXP op C: blijft staan en probleemloos kan draaien. Als je nl de schijf verplaats krijgt deze een andere letter en zal Windows niet goed op willen starten.

Waarom gaat dat "echt niet goed" dan? En ik kan geen Ghost gebruiken want ik heb geen ruimte om mijn image te dumpen.

Geplaatst door XP_PC
Waarom gaat dat "echt niet goed" dan? En ik kan geen Ghost gebruiken want ik heb geen ruimte om mijn image te dumpen.
nu is het C:\...alles van windows is ingesteld op C...
als je de C: die je nú hebt hernoemd naar G:...dan werkt het niet meer, want dan kan windows die bestanden niet meer vinden...:)

Ja, en daarom wil ik dus dat:

- OF de andere schijf gezien wordt als C:\ (ik heb een recovery CD, geen installatie. Ik kan dus geen drive kiezen).
- OF er een andere oplossing is...

Het eerste kan niet. Maar wat is het probleem met Ghost? je hoeft helemaal geen image te dumpen. Kies gewoon "Partition to Partition" (disk to Disk zou ook werken) en je kunt je OS zo kopiëren naar de nieuwe schijf. Daar zul je toch hoe dan ook ruimte moeten hebben (maken) om een OS te plaatsen.

Uuhm, ja. Mijn fout. Ik wil dus straks schoon beginnen, formatteren. Dus niet alle troep meenemen :D.

Maar ik denk dat ik hem er maar gewoon bijhang dan en hem gewoon op laar schuiven. Trouwens, gaat hij dan tussen lokale schijven en CD's in zitten of erachter?

Als je toch schoon wilt beginnen, waarom dan die vraag? Als je je nieuwe schijf als Primary Master installeert, dan wordt de actieve primaire partitie (waarop je je OS plaatst) de C: en de andere schijven worden in volgorde toegevoegd.
In een al bestaand OS (WinXP) worden extra toegevoegde schijven achter in de rij toegevoegd. Maar in alle gevallen kun je dat via Schijfbeheer wijzigen. De enige partities waarvan je de schijfletter niet kunt wijzigen zijn de boot- en systeempartitie (meestal dezelfde). De rest (incl. CDROMs) kan worden aangepast.

Nogmaals, ik wilde dan XP op die nieuwe schijf installeren maar dan moet deze wel als C:\ gezien worden. Als ik de master/slave aanpas in de D:\ ook meteen geen D:\ meer.

Maar bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan