Bij aanspreken DVD brander/speler (soms) total systeem freeze.

Status
Niet open voor verdere reacties.

schrik

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
216
Mijn PC staat soms ineens bevroren als ik een DVD in de speler doe en deze wil bekijken met de verkenner. Niets is dan nog mogelijk Alt+ctrl+del werkt ook niet meer de enige 2 opties zijn uitzetten of resetten.
Het is een P4 3gHz (prescott) met als os XP Proffessional met 1,5 Gb memory.
Moederboard Asus P4C800-E Deluxe.
De DVD brander/speler is een NEC ND-3500AG firmware 2.16.
Bij apparaatbeheer is er geen probleem met de DVD speler te zien het apparaat werkt correct.
Hoe pak ik dit probleem aan zodat ik de oorzaak boven water krijg. En misschien nog veel beter de oplossing!
Waar begin ik met wat?

1. Bios upgrade moederboard.
2. XP Driver update.
3. Firmware update DVD brander/speler.
4. ...............
5. ...............

wie?
 
Laatst bewerkt:
Is je pc 100% vrij van virussen en spyware?
Heb je hier al lang last van?
Onlangs nog drivers, software of hardware veranderd?
 
Is je pc 100% vrij van virussen en spyware?
Heb je hier al lang last van?
Onlangs nog drivers, software of hardware veranderd?

Ja hij is vrij van virussen en spyware.
Ik heb sinds 1 okt een ander moederboard erin gezet en alles opnieuw geinstalleerd.
Met het oude moederboard (p4p800s-se) had ik dit niet maar die is zomaar overleden.
Weet niet of het probleem tegelijk met het nieuwe moederboard is begonnen
want ik heb een poosje geen gebruik gemaakt van de DVD brander/lezer.
Ik heb wel software geinstalleerd maar kan niet meer achterhalen wanneer het nou precies is begonnen en dus geel link leggen met die software.
Het gebeurt ook soms en niet altijd als ik de DVD speler/brander aanspreek dat is wel vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies hetzelfde een keer gehad, toen bleek een er een defect in de voeding te zitten.
Wat voor voeding heb je, is het een beetje een goed merk?
Hoe oud?
 
Ik heb precies hetzelfde een keer gehad, toen bleek een er een defect in de voeding te zitten.
Wat voor voeding heb je, is het een beetje een goed merk?
Hoe oud?

De voeding is en X-Gear 350 watt van 2004. (zeker geen heel goed merk?)
Ik heb er al eens een keer problemen mee gehad en dat lag aan een niet goed vastgesoldeerde draad in de voeding van de -5 volt lijn.
Sindsdien geen problemen meer gehad en dat is nu ongeveer een jaar geleden.
Alle spanningen zijn goed (gemeten met een nauwkeurige geijkte digitale voltmeter)
Dus ik weet het niet meer en denk aan een software achtige oorzaak.
 
Merk voeding zegt mij niets maar als je het zaakje doorgemeten hebt neem ik aan dat de voeding niet het probleem kan zijn.
Ik zou proberen eens de drivers te vernieuwen van alle hardware, andere suggesties heb ik helaas niet.
Trouwens, schiet mij te binnen, je pc wordt niet te warm? Heb je onlangs ook nog de temperatuur gemeten van je hardware?
 
Merk voeding zegt mij niets maar als je het zaakje doorgemeten hebt neem ik aan dat de voeding niet het probleem kan zijn.
Ik zou proberen eens de drivers te vernieuwen van alle hardware, andere suggesties heb ik helaas niet.
Trouwens, schiet mij te binnen, je pc wordt niet te warm? Heb je onlangs ook nog de temperatuur gemeten van je hardware?

Te warm wordt hij niet. cpu 49 en moederboard 33 graden C.
Drivers vernieuwen wordt de laatste optie denk ik.
Ik ga dat binnenkort proberen.
 
Te warm wordt hij niet. cpu 49 en moederboard 33 graden C.
Drivers vernieuwen wordt de laatste optie denk ik.
Ik ga dat binnenkort proberen.

Heb eerst maar een nieuwe DVD brander (Sony/NEC AD-5170A) gekocht wat het probleem ook niet oplost.
In Xp apparaatbeheer staat hijvermeld als: optiarc DVD RW AD-5170A.
Het komt nu wel minder vaak voor (bevriezen van hele systeem bij aanspreken DVD brander/lezer) maar
het is niet weg!
Ik heb me laten vertellen dat het installeren van speciale drivers zinloos is omdat XP
zelf nieuwe hardware herkend en bruikbaar maakt.

Iemand nog een suggestie?
 
Laatst bewerkt:
Probleem is er nog steeds alleen wat minder frequent!
Wie durft mij een oplossing aan te reiken?
Als die er is.
 
Dit komt [soms] voor indien er meerdere branderprogramma's op het systeem staan... De "clonefamilie" en Nero gaat meestal goed, maar bij andere combinaties [bijv. InCD en Roxio, en zo zijn er nog een paar die elkaar niet lekker "liggen"] kan de freeze ontstaan.... ook is dit gerapporteerd bij systemen met zowel deamon als alchol...... het kan eentijd goed gaan maar dan plots gebeurd het.... deze gebruikers verwijderden dan één van de programma's en daarna kwam de fout nooit meer terug.......
 
Dit komt [soms] voor indien er meerdere branderprogramma's op het systeem staan... De "clonefamilie" en Nero gaat meestal goed, maar bij andere combinaties [bijv. InCD en Roxio, en zo zijn er nog een paar die elkaar niet lekker "liggen"] kan de freeze ontstaan.... ook is dit gerapporteerd bij systemen met zowel deamon als alchol...... het kan eentijd goed gaan maar dan plots gebeurd het.... deze gebruikers verwijderden dan één van de programma's en daarna kwam de fout nooit meer terug.......

Ok. Maar ik heb alleen de Nero enterprise edition erop staan.
 
Aangezien je ook problemen hebt met IE, zit er denkelijk wat goed fout in je windows installatie.

De namen van devices moeten gewoon goed zijn, en het branden mag ook geen problemen geven, dat kan een probleem zijn in de kabel of interface, maar zo te zien, eerder in de windows installatie.

Wat veroorzaakt kan zijn door toch een besmetting door iets wat er niet op hoort.
 
Aangezien je ook problemen hebt met IE, zit er denkelijk wat goed fout in je windows installatie.

De namen van devices moeten gewoon goed zijn, en het branden mag ook geen problemen geven, dat kan een probleem zijn in de kabel of interface, maar zo te zien, eerder in de windows installatie.

Wat veroorzaakt kan zijn door toch een besmetting door iets wat er niet op hoort.

Ik heb inderdaad meer problemen.
De Wmplayer start ook niet, de weergave van mijn luidsprekertje (volumeregeling) wordt niet vastgehouden als ik hem aanvink.
En misschien nog wel meer problemen die ik nog niet ontdekt heb.
Verder werkt het systeem wel goed, mail werkt, kan dvd's branden, autoupdate van
Ad-Aware en NOD werkt! Newsleecher, Winrar, MagicIso gaat ook goed.

Is er een goede manier om dit te herstellen zonder nieuwe xp installatie?
 
Albert,

Wellicht dat je inmiddels een oplossing hebt gevonden, maar ik wil alsnog reageren.

Ook ik heb het zelfde probleem ondervonden, een nieuwe moederbord geplaatst met processor en bij het aanspreken of inleggen van een disk loopt het systeem vast.

Het betreft ook bij mij een ASUS moederbord (Asus P5VD2-MX) en een NEC drive.

Na vele forums te hebben bezocht en ook hardware nagelopen (oa nieuwe drive gekocht en geheugen), en daarnaast een komplete herinstallatie (met XP professionel ipv de Media Center editie, welke ik eerst had draaien), niets werkte en steeds het zelfde vastlopen.

Uiteindelijk heb ik het onderdeel IN-CD uit de geinstalleerde NERO suite verwijderd en dit is tot op heden de oplossing, geen vastlopers meer! (Al enkele weken geen problemen ondervonden.

Het betreft dus het onderdeel IN-CD UIT de Nero suite (in mijn geval versie 6). Een onderdeel dat je wellicht nog hebt / had draaien, dus niet de eerder genoemde externe versie.De rest van Nero gebruik ik om te branden, daarnaast draait ook Any Dvd, DVD schrink, Alcohol 120 etc... zonder problemen.

Mede daar ik inmiddels heb vernomen (door het lezen van meerdere forums) dat meer mensen dit probleem ondervinden en er moeilijk een oplossing voor te vinden is, wil ik mijn uiteindelijke oplossing hier nog even kwijt, hopelijk zijn er mensen mee gebaat!
 
Ik ben blij dat er nog een hoopvolle reaktie komt.
Ik heb ook nog steeds last van die zeer vervelende vastlopers.
Als het zich voordoet is het inderdaad na het opstarten van Nero (v6) en bij het aanspreken van een schijf in de DVD speler.
Het gekke is dat het soms ook gewoon goed gaat, dan brand ik 2 of 3 DVD's en bij
de 4e staat de zaak ineens vast.
Voor de moederboardwissel had ik nergens last van misschien is NERO opnieuw installeren een optie.
Ik ga eens kijken of ik die "IN-CD" kan vinden en uitschakelen/verwijderen.
Ik heb geen idee waar dat precies zit en waar het voor dient, ben niet zo een Nerd.
Misschien wil je me wat op weg helpen?
In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor je speurwerk en misschien heb je nog wat linkjes naar de forum's waar je het over had?
 
InCD was bij mij terug te vinden onder het kopje software binnen het (windows) configuratie scherm, eea zonder de toevoeging van NERO. Ik heb deze verwijderd en sindsdien dus geen problemen meer gehad.

Daarnaast heb ik ook het onderdeel NERO Vision Express niet meer draaien, maar deze was niet de boosdoener zover ik het me kan herinneren, uiteindelijk heb ik deze (voor mij overbodige software) ook gewist via het zelfde configuratie scherm / software... is dus ook nog te proberen.

Betreffende de forums: Ik heb er meerdere gelezen, in het nederlands, frans, engels, duits en deens (overigens de meeste gevonden middels Google). Uiteindelijk had ik er nog 2 in de favorieten gezet, waaronder deze met jouw vraag en nog de volgende:

http://ask-leo.com/when_i_insert_a_...om_the_computer_freezes_what_should_i_do.html

De andere heb ik destijds doorgelezen en voor kennis aangenomen.

Ik weet niet of het voor jouw werkt of heeft gewerkt, bij mij nog steeds.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan