Bij de installatie van Alcohol 120% komt een vraag of er kernel mode debuggers zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Annuhke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2006
Berichten
1
Bij de installatie van Alcohol 120% komt er een vraag of er kernel mode debuggers aanwezig zijn. Ik weet niet wat dit is en of het schade kan aanrichten. Zou iemand mij dit kunnen vertellen?
 
Een kernel mode debugger is een debugger die op ring 0 draait, zoals bijvoorbeeld SoftIce. Een debugger is een programma dat door programmeurs (en crackers) gebruikt wordt om stapje voor stapje te kunnen zien wat een programma doet en zodoende fouten op te sporen (of te kraken). Normale programma's en dus ook debuggers draaien in zgn 'userspace'. Dit verbied aan programma's om bepaalde gevaarlijke instructies uit te voeren (zoals hardware rechtstreeks benaderen) en zorgt dat ze in virtueel geheugen draaien. Dit virtuele geheugen zorgt ervoor dat programma's niet buiten hun eigen stukjes geheugen kunnen lezen en schrijven, zodat programma's elkaar niet kunnen beschadigen. Je kernel, het hart van je besturingssysteem, moet al die dingen wel kunnen doen. Het moet programma's die fouten veroorzaken af kunnen sluiten en hardware wel rechtstreeks kunnen benaderen. Het gevolg is dat als een normaal programma een fout veroorzaakt (bijvoorbeeld proberen te lezen uit een stuk geheugen dat aan een ander programma toebehoord) je een mooi window te zien krijgt over dat dit programma een fout heeft veroorzaakt en afgesloten moet worden. Als je kernel een fout veroorzaakt krijg je meteen zo'n beroemd blauw scherm voor je neus en kan je je computer opnieuw opstarten.

Dus, om een kort verhaal heel lang te maken:
als je zegt: dat wist ik allemaal allang en SoftIce gebruik ik dagelijks, dan moet je die alcohol niet installeren.
als je zegt: huh? watte? dan kan je gerust doorgaan met de installatie van Alcohol
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan