Opgelost Bij dual boot Windows als eerste opstarten

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

CorVerm

Redacteur
Lid geworden
11 mrt 2005
Beste mensen,
Zoals uit de vraagstelling blijkt wil ik Windows als eerste opstartmogelijkheid instellen. de dual boot bestaat uit Windows en Linux Mint. Hoe kan ik dat realiseren?

Wat heb je al gevonden? Als ik op Google kijk zie ik al een hoop mogelijkheden....

Afhankelijk van je Windows kan je ook Mint gebruiken als WSL. Misshcien is dat ook wel handig als je beiden tegelijkertijd wilt gebruiken.

Ik weet het Aar, maar dan moet ik in Linux de terminal als administrator opstarten maar ik weet niet hoe je dat doet.

In Windows kan je Admin-privileges krijgen via de rechtermuisknop, en dan uitvoeren als Administrator. Beetje basiskennis tegenwoordig.

Als je Admin in Linux bedoelt: dan is dat de root user. Dan kan je met su of sudo je privilege verhogen.

Ik bedoel Admin in Linux. Ik ga er mee aan de gang. Bedankt voor je reactie Aar.

Bij de installatie heb je als het goed is een root-paswoord moeten aanmaken. Daar kan je dan mee inloggen, als user root.

Inloggen als root is overigens niet altijd direct mogelijk. In dat geval kan je jouw rechten met su verhogen. Of tijdelijk per commando met voorafgaand sudo.
Dus bijv. sudo apt-get install sl

(
voor een grappige gimmick 😅)

Het is gelukt hoor. Uiteindelijk geen Admin rechten nodig voor de terminal.
bedankt Aar 👍, ik zet het topic op opgelost.

Terug
Bovenaan Onderaan