• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij Excel formule met ALS en EN verschijnt #WAARDE!

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeesJan777

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2015
B3 = Startbedrag
B4 = Uitgave
B5 = Vervoerskosten
B6 = Restant

Ik probeer een formule te maken waarbij:
ALS B4 EN B5 leeg zijn dan moet B6 leeg zijn.

Dat lukt met onderstaande formule vrij aardig behalve dat als ik een bedrag in vul in B4 in B6 verschijnt: #WAARDE!
=ALS(EN(B4="";B5="");"";B3-(B4+B5))
Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat er in B5 een formule staat, want als ik die formule weg haal, werkt de formule in B6 wel. Die formule in B5 is wel nodig.

Zie bijlage.

Overige formules zoals o.a.:
=ALS(B4="";"";ALS(B5="";"";B3-(B4+B5))) geven meerdere fouten (deze formule staat in B9 van de bijlage).

Bedankt voor jullie antwoorden!

Bijlagen

de formule in B9 klopt niet, want daarin gebruik je B9 als voorwaarde.

Excel kan niet rekenen met een tekst, en dat is wat je in B5 invult. Maak van de formule in B5 bijvoorbeeld:

PHP:
=ALS(C4="";0;C4)

Laatst bewerkt:
Als ik =ALS(C4="";0;C4) gebruik, komt er in kolom B overal achter Vervoerskosten € 0,00 te staan. En het is juist de bedoeling dat die velden leeg blijven. Staat netter.
Is er nog een andere optie?

de 0 wegpoetsen met voorwaardelijke opmaak?

nullen kan je verbergen met voorwaardelijke opmaak of onder de opties.
Met SOM() wordt tekst overgelagen.
Code:
=ALS(AANTAL(B4:B5)>0;B3-SOM(B4:B5);"")

VenA,
Dit is de formule die precies doet wat ik in gedachte had! Bedankt daarvoor!

SjonR,
Ik moest opzoeken hoe voorwaardelijke opmaak werkt. Heb ik ook uitgeprobeerd met o.a.: Celeigenschappen gelijk 0 dan tekstkleur veranderen in wit. Maar dat loste toch niet alles op.

Bedankt voor jullie snelle reacties!!!

VenA,
Je tip over: "Met SOM() wordt tekst overgeslagen." heeft direct ook een ander probleem met #WAARDE! opgelost!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan