• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij gebruik sorteren knop gaan de waardes weg (N/B)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Hallo,

Ik heb een bestand gemaakt waarin ik met meerdere mensen wil werken in Excel online. Echter heb ik eerst in excel getest of alle functies wel naar behoren werken. Nu kom ik erachter dat zodra ik bijv. in het tabblad planning ga filteren op transporttijd van laag naar hoog dat de waarden helemaal onderin de sheet gezet worden met een foutieve waarde (N/b).
Hier het bestand waar ik het over heb:
Bekijk bijlage Voorbeeld planning Helpmij.xlsx

Ik denk dat het komt door de linkende formules in de tabbladen maar weet hier helaas geen oplossing voor..
Wie o wie kan mij helpen :)

Dit komt door je formules. Aan de ene kant zoek je de juiste rij op in Transport met de INDEX VERGELIJKEN functie combinatie, maat je test of de cel leeg moet blijven met een direct celverwijzing naar Transport kolom G. Dit is onjuist en de Transport!$G6 zou vervangen moeten worden naar de een vergelijkbare INDEX/VERGELIJKEN die daar ook de juiste rij neemt. Om de sortering kwa verwijzingen niet fout te laten gaan moet je bovendien de bladverwijzingen naar "Planning" weghalen (simpel door zoeken en vervangen waarbij je zoekt op planning! en vervangt door niets).

@Sylvester De formule in kolom G kijkt naar het ordernummer en zoekt hierbij de juiste transporttijd (welke is ingevuld in het tabblad "Transport")
@Jan Karel Je laatste zin begrijp ik maar de zin over het vervangen van Transport!$G6 is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit op moet lossen.

Zou je soms een voorzetje kunnen geven dan kan ik even puzzelen hiermee :)

PS
Ik zag een fout in de formule in kolom G tabblad "Planning" Na aanpassing van Jan Karel wordt die zo:
Code:
=ALS($B4>0;ALS(Transport!$G5=0;"";INDEX(Transport!G$3:G$29;VERGELIJKEN($B4;Transport!$B$3:$B$29;0)));"")
Alleen blijft het probleem zich nu nog voordoen :/

Laatst bewerkt:
Code:
=ALS($B4>0;ALS([FONT=Courier New][COLOR="#FF0000"]Transport!$G5=0[/COLOR][/FONT];"";INDEX(Transport!G$3:G$29;VERGELIJKEN($B4;Transport!$B$3:$B$29;0)));"")
waarom staat deze er in Transport!$G5=0 als voorwaarde?

Laatst bewerkt:
Zodra er geen waarde in staat moet die "leeg" weergeven
Of staat die daar heel ongelukkig? :P

Nee ik zie het nu ook het moet over dezelfde regel gaan... Heb zelf een fout gemaakt :/
Maar dan is die nu dus zo:
Code:
=ALS($B4>0;ALS([COLOR="#FF0000"]Transport!$G4[/COLOR]=0;"";INDEX(Transport!G$3:G$29;VERGELIJKEN($B4;Transport!$B$3:$B$29;0)));"")
Maar dan werkt het sorteren nog niet naar behoren.. Ik wil gewoon van hoog naar laag kunnen sorteren maar dit doet die dus niet

Lees #3 nog eens goed door. Ik vind het heel vreemd dat je in argument 1 van de ALS functie rechtstreeks naar een vaste rij kijkt, terwijl je in het ONWAAR gedeelte van de ALS functie eerst de juiste rij opzoekt middels VERGELIJKEN. Moet de test van de ALS functie niet gaan over een waarde in kolom G op dezelfde rij als de VERGELIJKEN functie opzoekt?

Met de laatste zin sla je de spijker op z'n kop. Echter hoe krijg ik dat in formule vorm voor elkaar? :shocked:

Zo misschien?
Code:
=ALS($B4>0;ALS(INDEX(Transport!G$3:G$29;VERGELIJKEN($B4;Transport!$B$3:$B$29;0))=0;"";INDEX(Transport!G$3:G$29;VERGELIJKEN($B4;Transport!$B$3:$B$29;0)));"")

Overigens is het misschien beter om het VERGELIJKEN deel eruit te knippen en in een aparte kolom te zetten (het is het deel dat het meeste tijd kost, dus dat wil je eigenlijk slechts 1 keer berekenen). Stel we voegen die toe in kolom Z:
In Z4:
Code:
VERGELIJKEN($B4;Transport!$B$3:$B$29;0)
Je andere formule wordt dan:
Code:
=ALS($B4>0;ALS(INDEX(Transport!G$3:G$29;$Z4)=0;"";INDEX(Transport!G$3:G$29;$Z4);"")

Jan Karel dank voor je reactie.
Ik heb beide scenario's even toegepast en dan krijg ik dit:
Je 1e formule
Bekijk bijlage Voorbeeld planning Helpmij V2.xlsx
De 2 kolommen versie uit je laatste bericht
Bekijk bijlage Voorbeeld planning Helpmij.xlsx
De laatste versie werkt volgens mij het beste echter ben ik benieuwd wat die vergelijken functie nu precies weergeeft?
En als ik nu filter van laag naar hoog kom ik gelijk een fout tegen op het andere tabblad...
Op tabblad transport in B4 staat dit als formule:
Code:
=ALS(Planning!B4>0;Planning!B4;"")
Daar gaat het dus ook fout maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat de tabbladen gelinkt blijven aan elkaar en dat ik op elk afzonderlijk tabblad ook nog een kan sorteren? (ik begin het idee te krijgen dat het een vrij complex bestand gaat worden nu, excuus hiervoor)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan