• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bij gegevensvalidatie de eerste waarde in de lijst tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolwog

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 dec 2011
Ik heb twee werkbladen:
- het eerste bevat een lijst met de naam "type" en een bereik B2:B500. Deze cellen bevatten een formule: =ALS(A2="-";"";A2). Als resultaat van deze formule hebben alleen cellen B2:B11 een echte waarde; de cellen B12:B500 lijken leeg, maar bevatten wel de formule
- het tweede bevat een kolom waarin ik mbv gegevensvalidatie de waarde uit de lijst "type" ophaal.

Mijn probleem is dat als ik een waarde wil opzoeken in het tweede blad, bij het tonen van de lijst niet de bovenste waarde (cel B2) wordt getoond, maar de ogenschijnlijk lege cel B12 en de cellen daaronder. Om B2 te kunnen kiezen, moet ik naar boven scrollen. Hierdoor lijkt het voor mijn gebruikers dat er geen waarde is om te kiezen.
Ik zou graag willen weten hoe ik er voor zorg dat de eerste waarde in de lijst getoond wordt.

Hallo jolwog,

Welkom op dit forum.

Om beter en sneller geholpen te worden met jouw vraag is het goed om een excel-voorbeeldje (max. 100k) toe te voegen. Uiteraard ontdaan van eventuele vertrouwelijke informatie.

Indien je probleem het feit is dat je lijst véééééééél te lang is (door je grote range)waardoor je niet onmiddellijk ziet wat je wenst te zien, dan kan je misschien geholpen worden met bijgesloten bestand.

De drop down lijst wordt dynamisch aangemaakt uit cellen A1 tot A400.
Voeg hier dus aansluitend items aan toe en deze komen automatsich in de drop down lijst.

Hopelijk heb je hier iets aan... ...
Bekijk bijlage DynamicSelectionList.xlsx

het voorbeeldbestand uploaden lukt niet, ondanks dat het een xls van 72 k is

Heb je al bij de FAQ gekeken?
Daar wordt uitgelegd hoe je een bijlage kunt toevoegen.

@mcs51mc: bedankt voor jouw bestand!. Het werkt perfect! Ik moet nog even uitpluizen wat de formules precies doen, maar ik heb ze in mijn bestand ingevoerd en inderdaad worden nu in de dropdown alleen de cellen getoond waar een echte waarde in staat. Waardeer je hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan