• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij meerdere open Excel bestanden staat Excel soms vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Dit 'probleem' heb ik al heel lang, lees: vele jaren. Altijd al, eigenlijk.
Al die tijd maak ik gebruik van een 'tijdelijke oplossing', vandaar dat ik de vraag nooit gesteld heb hier.

Situatie is als volgt.
Stel ik heb 3-4 verschillende Excel bestanden open.
Dan komt het regelmatig voor dat ik de cursor niet meer zie, c.q. dat ik kan niets meer ingeven. Excel is als het ware 'geblokkeerd'.

Mijn 'oplossing' is dat ik een van de andere Excel bestanden selecteer en die gewoon even opsla / save.
Ik kan dan gewoon weer een tijdje verder met het bestand waarin ik bezig wás.

Het probleem is helaas niet reproduceerbaar, het is ook niet met een bepaalde interval, of wat, het gebeurt gewoon.

Vraag: Is dit een bekend gebeuren?
De 'B-vraag' : is daar een 'echte' oplossing voor?

Mijn vermoeden(!) is dat het misschien te maken heeft met het personal.xlsb bestand, die dan gedeeld wordt door verschillende Excel bestanden.
Mogelijk dat dat leidt tot zo'n blokkade?

Bij voorbaat dank.

Als je bijv. gebruik maakt van UDF's kan het zijn dat er veel te veel herberekeningen plaatsvinden.
Zet eens de automatische herberekening uit en kijk wat daarvan het effekt is.

Ter info: het zijn hele simpele sheets: een lijstje van dit, een lijstje van dat, waar geen formules/berekeningen in zitten.
Zou dat dan toch uitmaken?

Zonder voorbeeldbetanden niets van te zeggen.

In Excel 2016, click File>Options>Advanced, scroll down to Display section, check the box for Disable hardware graphics acceleration, see if that makes any difference. Is dus afhankelijk van de versie Excel.
Krijg in het Nederlands een verkeerde vertaling.
Ik lees ook scroll helemaal naar beneden of naar boven.

In Excel 2016, click File>Options>Advanced, scroll down to Display section, check the box for Disable hardware graphics acceleration, see if that makes any difference. Is dus afhankelijk van de versie Excel.

Hartelijk dank!
Dat ga ik proberen. Eens kijken of het helpt. Het 'probleem' doet zich op de vreemdste momenten voor. Kan soms onhandig uitkomen als je b.v. wilt copy-pasten.

Net wat ik schreef: mijn oplossing, nou ja 'oplossing'...
een willekeurig bestand even saven, het hoeft het afgesloten te worden, alleen op de save button klikken (die ik heb toegevoegd aan de quick access toolbar).
Klaar.

... alleen op de save button klikken (die ik heb toegevoegd aan de quick access toolbar). Klaar.
Wat een onhandige oplossing; gewoon op <Ctrl>+<s> drukken. Tegen de tijd dat je de muis gepakt hebt en de QAT knop hebt bereikt, heb ik 10 bestanden opgeslagen :).

Pech, dat werkt dus ook niet. Jammer, maar helaas.

Paar Excel bestanden open, selecteer een cel, ctrl-c, je krijgt dan normaalgesproken zo'n stippellijntje rondom de cel.
Gebeurde niet. 'Paste' werkte derhalve ook niet.
Switch naar ander Excel bestand, save, terug naar waar je vandaan kwam, ctrl-c werkt.

Er zijn meerdere besturingssystemen en hardware (muizen) touchpad e.d. Ik weet niet wat jij gebruikt (Logitech?). Hoe open je die bestanden. Achter elkaar of met tussenkomst van de Excel snelkoppeling. De laatste gebruik je bij meerdere beeldschermen. Dat is te proberen. Anders mogelijk een Office reparatie.

Vraag: Is dit een bekend gebeuren?
Nee. Nergens op internet te vinden.
De 'B-vraag' : is daar een 'echte' oplossing voor?
Het hoort geen probleem te zijn. Ergens zit ergens een fout in Office of het systeem.

Heb je alle computer basisstappen doorlopen? Zoals chkdsk /f, laatste updates, sfc /scannow. Opschonen met CCleaner, kijk wat aangevinkt staat. Windows heeft zelf ook probleemoplossers.

Office/Excel versie? Hoeveel RAM? Virtueel geheugen goed ingesteld? Multi-Threaded calculation-Select Use all processors (onder Opties/formules) ingesteld? Office 32 of 64-bit? Add-ins kunnen de oorzaak zijn, dan deze uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Schakel alle Addins uit.
Schakel de virusscanner(s) uit.

Ik heb ook uren gezocht op Internet. Het probleem, nou ja 'probleem'... heb ik al jaren. Office 2016 en misschien al daarvoor. Nu Office 365 (32bit)
Systeem is Windows 10 x64 met 32GB RAM.
chkdsk /f and sfc /scannow leveren niets op.

Als Add-in heb ASAP Utilities, verder niet.
Ik heb met de ontwikkelaar contact opgenomen, maar dit euvel komt hem niet bekend voor.

Even mijn 'archief' ingedoken en zie dat ik ooit al eens elders had aangekaart in 2018. Zonder oplossing overigens.

Laat het maar rusten, ik denk dat er simpelweg geen oplossing voor bestaat.
Het is uiteindelijk een kleine moeite om een ander bestand even op te slaan.
Had gehoopt dat een kwestie was van iets uit of aanvinken.

Dank voor alle moeite in ieder geval!

Ik zou toch maar eens bij windows taakbeheer kijken: processen en services.

Laatst bewerkt:
route99 - dat gaat voornamelijk over het niet zien van de cursor. Daar heb ik geen last van. Bij mij is een bestand, als het ware, write protected (maar dan zonder waarschuwing).
Ik kan een cel selecteren met de pijltjes toets of muis, maar kan die niet bewerken of kopiëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan