Bij openen formulier in edit mode geen data laten zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

galletje

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Beste forumgebruikers,

Even een kleine vraag, kan nergens hierover iets terugvinden dus dan maar de vraag hier,

In een database open ik via een button een formulier in Editmode. Op het moment dat hij hem opent dan is er gelijk data te zien van de eerste record in de database. Dit wil ik juist voorkomen. De eerste veld is een opzoekveld, de gebruikers dienen daar een naam in te tikken en dan moet wel de juiste data verschijnen in de formulier. Dit laatste gebeurt ook netjes, alleen staat er bij het openen het formulier al data in het formulier en ik wil dit eigelijk blanco hebben. Is dit mogelijk? Zoja hoe kan ik dit aanpassen?

Thanks John

Even een kleine vraag, kan nergens hierover iets terugvinden dus dan maar de vraag hier,
Je zou toch onderhand moeten weten dat je beter eerst hier een vraag kunt stellen, en als dat niet werkt in de rest van de wereld rondneuzen; spaart je een hoop tijd en ergernis uit :).

Als je een formulier opent in Edit modus zie je uiteraard de records. Doorgaans is dat het eerste record, tenzij je een andere sortering gebruikt. Persoonlijk stoor ik mij daar niet aan; sterker nog: als je een tabel of formulier opent, dan verwacht ik ook data te zien. Ik zou als gebruiker ook hogelijk verbaasd zijn als ik een formulier zou openen zonder data; dan hang ik gelijk aan de telefoon om te melden dat het formulier het niet doet. Mag jij weer gaan uitleggen dat ik éérst iets moet aanklikken in een keuzelijst. Kortom: is jouw methodiek gebruiksvriendelijk? Ik zet er stevige vraagtekens achter.
Bovendien: als het eerste record niet voldoet aan wat ik wil zien, pak ik vanzelf de keuzelijst om een ander record op te zoeken....

Maar dit terzijde: hoe kun je van een logische situatie een onlogische maken? Je zou kunnen beginnen met het formulier los te koppelen van de gegevensbron. Geen tabel, dan ook geen gegevens. Dan heb je een blanco formulier. Dan moet je dus iets kiezen uit de keuzelijst, en de actie daarop maakt dan a) eerst de query die je nodig hebt, b) hangt 'm aan het formulier en c) ververst het formulier.
Andere optie: open het formulier niet in Edit modus, maar in Toevoegmodus, waarna je de eigenschap AllowAdditions op False zet. Resultaat is wel dat je dan helemaal niks ziet, maar je wilt nu eenmaal iets dat niet logisch is :)

Hoi Michel,

Wegens de griep was ik even uit de lucht. Maar nog bedankt voor je info. Heb voor de gemakkelijkste oplossing gekozen en dat is lege eerste tabel te maken.
Dus probleem solved, heb nog wel een andere uitdaing maar zal aparte topic starten en eerst heer vragen.;)

Grt John

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan