• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij openen van bestand naar de datum van vandaag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rescue

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2020
Berichten
40
Goedemiddag,

Ik ben met een planningsbestandje bezig, met behulp van anderen hier op het forum lukt dit aardig.
Ook heb ik hier een VBA code gevonden die bij het openen van mijn bestand naar de datum van vandaag zou moeten springen, dit lukt mij niet om dit goed te krijgen.

In het voorbeeld heb ik de gevonden (en aangepaste code) geplaatst.
Wat doe ik verkeerd?, er gebeurd wel iets maar ik krijg niet de datum van vandaag ervoor.

Groet Rescue.
 

Bijlagen

  • Jaarplanning 2023 v1.1.xlsb.xlsm
    1,2 MB · Weergaven: 22
Code:
Private Sub Workbook_Open()
 Application.Goto Sheets("jaarplanning").Cells(2, Application.Match(CLng(Date), Rows(2), 0)), True
End Sub
 
Dag Harry,

Werkt perfect, al weet ik nu nog niet goed wat ik verkeerd deed met de andere code. Deze is wel veel korter, heel erg bedankt.

Nog een vraag, is er een optie om deze eventueel ook met een knop aan te sturen? Dit rooster komt op een groot scherm en blijft waarschijnlijk aan staan.
Of is er een andere optie, automatisch verversen per dag of zoiets? Maar misschien wil ik wel het onmogelijke...

Groet Rescue.
 
Of is er een andere optie, automatisch verversen per dag of zoiets? Maar misschien wil ik wel het onmogelijke...

Staat het bestand continu open dan, anders gebeurt dit al bij het openen van je bestand.
 
Als 1 januari in kolom D staat, dan staat vandaag in de kolom die daarvan het aantal dagen tussen vandaag en 1 januari verschilt.
En met Excel kun je prima rekenen.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
  Application.Goto Blad3.Cells(1, 3 + DatePart("y", Date)), 1
End Sub
 
Laatst bewerkt:
@Harry, ja, dit is wel de bedoeling. Heel af en toe zal het bestand bijgewerkt worden. Werkt deze code automatisch bij per dag?
@SNB, ik ga eens proberen deze code te ontleden in stukjes.

Allebei bedankt voor jullie moeite.
 
en als de code korter moet kan je het ook zo doen, met echte datums in rij 2
 

Bijlagen

  • Jaarplanning 2023 v1.1.xlsb (1).xlsm
    1,2 MB · Weergaven: 16
Het gedeelte van @snb overgenomen (mooi kort).

Alle codes in Thisworkbook plaatsen.
Het bestand wordt bijgewerkt om 22:00 uur (zelf aanpassen indien gewenst, maar wel beide).

Code:
Private Sub Workbook_Open()
 ThisWorkbook.bijwerken
End Sub


Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
  Application.OnTime TimeValue("[COLOR=#ff0000]22:00:00[/COLOR]"), "ThisWorkbook.bijwerken", , False
End Sub


Sub bijwerken()
  Application.OnTime TimeValue("[COLOR=#ff0000]22:00:00[/COLOR]"), "thisworkbook.bijwerken"
  Application.Goto Blad3.Cells(1, 3 + DatePart("y", Date)), 1
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan