• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij opslaan van bestand op USB worden formules niet aangepast

Status
Niet open voor verdere reacties.

CasperEx

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2013
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

Ik heb op een desktop 2 exceldocumenten gemaakt (gemakshalve A en B) Document A haalt door middel van celverwijzingen en formules informatie op uit document B. Beide documenten staan op dezelfde schijf (M schijf) In document A staat in alle formules dan ook een "M"

Ik heb beide bestanden opgeslagen op een USB stick om er thuis verder mee te werken. Op mijn laptop wordt de USB stick als schijf E gezien

Eigenlijk tot mijn verrassing past Excel in de formules de "M" niet automatisch aan naar een "E" Het gevolg is dat mijn bestanden op de laptop opzoek gaan naar een M schijf en die natuurlijk niet tegenkomen

Heeft iemand een idee? Ik werk al jaren met Excel maar kan mij niet herinneren ooit dit probleem te zijn tegengekomen

Alvast bedankt voor de hulp

Wat je in ieder geval kunt proberen is de schijfletter van de usb-stick om te zetten van E: naar M:
Stop de usb-stick in de computer/laptop en wacht totdat die werkend is.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc
Maximaliseer het venster
Rechtsklik op de partitie van de usb-stick en kies voor "Stationsletter en paden wijzigen".
Klik op Wijzigen
Kies de M: schijfletter etc.

Probeer daarna je Excel bestand opnieuw.

Tijs.

Je kunt de driveletter bepalen van waar het document is geopend met:
=LINKS(CEL("bestandsnaam");1)

Bedankt voor jullie meedenken, Sorry, ik zie nu dat ik niet volledig ben geweest in mijn beschrijving van het probleem

De 2 bestanden worden namelijk niet alleen door mij gebruikt. Een redelijke groep collega's zal zowel vanachter een desktop (kantoor) als een laptop (prive) ermee gaan werken. De M schijf (desktop) is dus een vast gegeven, maar iedere laptop is natuurlijk weer anders ingericht.

Hoewel de oplossing van Tijs eigenlijk een hele handige is, zal dat in de praktijk dus problemen opleveren

De bestanden "verhuizen" dus steeds van "een" laptop naar de M schijf en weer terug. Ik heb een voorbeeld toegevoegd. In dit geval zijn de bestanden ontworpen en opgeslagen op de E schijf (Usb) en daarna opnieuw opgeroepen (van E) en vervolgens opgeslagen op de C schijf.

Deze upload is van de C-schijf: Je ziet dat de celverwijzingen blijven zoeken naar de E schijf, terwijl de C schijf nu gebruikt wordt

Wellicht werkt de formule van edmoor, maar waar moet ik die dan precies plaatsen?

Bekijk bijlage Cijfers.xlsxBekijk bijlage Namen.xlsx

Probeer het volgende eens:
Zorg dat iedereen de bestanden in dezelfde directory zet
Het maakt dus niet uit waar deze staat of hoe deze heet.

Verander de formule van :
Code:
='E:\Test met 2 schijven\[Cijfers.xlsx]Blad1'!C3
in:
Code:
=[Cijfers.xlsx]Blad1!C3

Laatst bewerkt:
Opgelost !!. Wanneer je kiest voor "gegevens" en dan "koppelingen bijwerken" geeft Excel je de keuze met welk bestand je wil "koppelen" Bij testen bleek dat de letter (schijf) in de formule dan gewoon genegeerd wordt.
Ik verwacht dat ik die actie wel in een macro kan vangen, zodat de gebruiker eigenlijk altijd automatisch met het juiste bestand werkt, ongeacht de letter in de formule

Iedereen bedankt voor het helpen nadenken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan