Bij opstarten pc, opeens overclocken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michael4446

Meubilair
Lid geworden
23 apr 2006
Hallo,
Als ik m'n pc gewoon opstart dan gaat de pc soms overclocken. Ik zie dan niks op het scherm en hoor piepjes en gezoem. Als ik dan druk op de opnieuw-opstarten knop dan staat er op het scherm: CMOS Checksum Bad! Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system. Dan kan ik F1 drukken voor de BIOS setup of F2 om de default te laden en om verder te gaan.
Ik heb geen overclockprogramma of ik heb zelf helemaal niks gedaan in m'n computer zelf. Ik wil niet dan ie gaat overclocken. Wat kan ik doen?
Alvast bedankt.

Ik zou de bios (CMOS reset) even resetten doormiddel van de batterij er een kwartier uit te halen of doormiddel van de jumpertjes naast de batterij.

"Load default settings" wil ook nog wel eens helpen.
Op die manier zet je alle instellingen weer op standaard.
Afsluiten door te kiezen voor "Save and exit bios", of iets in die richting, het verschilt wel eens een beetje per merk.

Hallo,
Als ik m'n pc gewoon opstart dan gaat de pc soms overclocken. Ik zie dan niks op het scherm en hoor piepjes en gezoem. Als ik dan druk op de opnieuw-opstarten knop dan staat er op het scherm: CMOS Checksum Bad! Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system. Dan kan ik F1 drukken voor de BIOS setup of F2 om de default te laden en om verder te gaan.
Ik heb geen overclockprogramma of ik heb zelf helemaal niks gedaan in m'n computer zelf. Ik wil niet dan ie gaat overclocken. Wat kan ik doen?
Alvast bedankt.

je heb denk ik auto overclock aan staan daarom denk ik ook dat jij een asus bord heb,
is dit just ?
zet cpu in de bios op auto daarna save je het en kan je verder booten.

Bedankt voor alle reacties. Dat load default settings in de BIOS heeft geen zin want dat had ik al geprobeerd maar ik ga nu even kijken in de BIOS want ik heb inderdaad een Asus bord en ik ga nu wel even kijken of ik CPU op auto kan zetten.

Ik heb gekeken in de Bios maar ikkan niets vinden van cpu op auto zetten. Ik kan wel AI op auto zetten? Ik heb Asus A8S-X moederbord en AMD Athlon 64 3500+ processor.

staat er niets van standaard ?

ik had standaard en ai overclock
ai is dus auto over clocking.
ik zet het op standaard.

Nee, bij CPU of AI staat er niks van standaard. Bij AI staat er Auto, Manual of Profile. En dan kan je alleen instellen hoeveel je moet overclocken.

hmm dan weet ik het ook ff niet staat er niets in de handleiding daar over ?

Ik heb inderdaad een Asus A8S-X moederbord. De bios versie is 5.1
Moet ik een bios-update doen?

De 0501 is de laatse versie voor XP 32bits, ik zo eens rondgesnuffeld, en krijg veel hits over dit probleem, alleen weinig oplossingen, alleen de overvoltage instellingen in de bios op disabled zetten, schijnt te werken, maar weet niet of je ook die opties hebt.

Oke, bedankt. ik had ook al wat gezocht maar inderdaad niet veel oplossingen gezien.
Maar ik heb wel Ai Booster uit het register verwijderd ( na backup) en dat is een overcloc***ility van Ati volgens mij. Kreeg ik er gratis bij na installeren drivers van Asus:o

Michael4446

Het verwijderen van Ai booster maakt niks uit, het probleem blijft.
Misschien moet ik Ai Overclocking uitschakelen maar dat kan ik nergens vinden. Ook niet in de Bios.

Het verwijderen van Ai booster maakt niks uit, het probleem blijft.
Misschien moet ik Ai Overclocking uitschakelen maar dat kan ik nergens vinden. Ook niet in de Bios.

Bij de jumperfree configuration, misschien die op manual zetten.
Ook de rest kun je daar, zo te zien instellen.

De instellingen in de bios regelen dat, niet in het register.

Ik kan het op Auto, Manual en profile zetten. Bij manual kan je alleen zelf alle opties instellen bijv. hoe ver overclocken maar je kan het niet Disable zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan