• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij sommige gebruikers Read Only melding

Status
Niet open voor verdere reacties.

renew000

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Beste experts,

Dringende vraag... op dit moment hebben wij op het werk een bestand waarin wij bepaalde zaken verwerken.
Voor iedere gebruiker is een kopie van dit bestand gemaakt en ieder bestand heeft schrijfrecht.

Toch is het zo dat sommige gebruikers read-only melding krijgen.

Het rare is dat het erop lijkt dat dit desktopgerelateerd is, want ik kan op mijn laptop het bestand van mijn collega wel openen (en uiteraard mijn eigen), maar hij kan dit niet op zijn laptop. Ook mijn bestand is voor hem niet te openen.

Weet iemand hoe dit kan worden opgelost of waar het probleem ligt

Alvast bedankt

Klik met rechts op het bestand en kijk dan in de eigenschappen of het bestand geblokkeerd is. Mocht dat zo zijn kan je hem daar ook deblokkeren.

Hi,

zo maar een paar ideeen:
- zit men samen in één bestand te werken wat op een netwerk staat? Dan heeft alleen de persoon die het eerst het bestand opent de volledige rechten.
- wordt het bestand rechtstreeks vanuit een emailprogramma geopend? (bijv Outlook), dan krijg je ook de read-only melding. --> bestand eerst opslaan op hardeschijf.

Lambert

@edmoor: Er is in de eigenschappen niet opgenomen dat het gaat om read-only bestand. Het zou dus ergens anders aan moeten liggen

@lam201: Iedere gebruiker heeft zijn eigen bestand, dus het is niet een shared met bijvoorbeeld verschillende tabbladen op naam. Ook wordt het bestand niet vanuit een e-mailprogramma geopend, maar staat dit op een netwerkschijf.

Om het te verduidelijken…

Laten we zeggen dat er 2 medewerkers zijn (in totaal zijn het er wel 20, waarvan een stuk of 4 problemen ondervinden)

Medewerker 1 heeft zijn eigen bestand met bestandsnaam “Medewerker1_bestand”
Medewerker 2 heeft zijn eigen bestand met bestandsnaam “Medewerker2_bestand”

Beide bestanden staan in dezelfde werkmap en zijn exacte kopien van elkaar

• Als Medewerker 1 zijn eigen bestand op zijn laptop (laptop van Medewerker 1) wil openen dan verloopt dit probleemloos
• Als Medewerker 1 het bestand van Medewerker 2 op zijn laptop (laptop van Medewerker 1) wil openen verloopt dit ook probleemloos
• Als Medewerker 2 zijn eigen bestand op zijn eigen laptop (laptop van Medewerker 2) wil openen krijgt hij bij opslaan de melding dat het een read-only is.
• Als Medewerker 2 het bestand van Medewerker 1 op zijn laptop (laptop van Medewerker 2) wil openen krijgt hij bij opslaan de melding dat het een read-only is.

Ik had het niet over het read-only attribuut maar over "Geblokkeerd":
Clipboard01.jpg

Lijkt mij duidelijk wat hier aan de hand is: Alleen de Creator/Eigenaar van een bestand mag zijn (eigen) bestanden maken en aanpassen in die map.
Oftewel: Je mag geen bestanden wijzigen (mogelijk ook niet weggooien) die door anderen zijn gemaakt, hier vallen dus ook kopieën onder.

Ga met je systeembeheerder overleggen welke bestandsrechten hij gezet heeft op die map, want daar ligt het probleem.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan