bijhouden betalingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strange Bird

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2004
Berichten
154
Hallo allemaal!

Voor een vereninging ben ik een database aan het opzetten. Maar hoe kan ik nu de administratie makkelijk bijhouden? Elk lid krijg een keer per kwartaal een acceptgiro thuisgestuurd.
Maar niet iedereen betaald even snel.
Hoe kan ik nu iets opzetten dat per jaar wordt bijgehouden of iemand betaald heeft in een bepaald jaar / kwartaal?

Ik kan wel vier kwartalen in een jaar proppen in een database maar aan het einde van het jaar moet ik dan alle vinkjes uitzetten om met een vers jaar te beginnen... en dan heb je dus ook geen historie.

Heeft iemand suggesties?
 
Voor verenigingen die een rabobank rekening hebben is er een mooi pakketje. Volgens mij zelfs gratis. Dat neemt je heel wat werk uit handen.


Grtz,
 
Maak 1 tabel met JAAR, 1e kwartaal, 2e kwartaal enz

Maak 1 tabel met leden.

Maak een query waarin je de tabellen koppelt (outerjoin welke alle leden weergeeft) en waarin je per kwartaal de datum van betalen inzet.
 
Bedankt maar ik kom er nu achter dat ik nog iets meer nodig heb.

Ik heb 2 groepen,
groep A die contributie A betalen
groep B die contributie B betalen

Als de mensen in groep A genoeg vaardigheid hebben dan gaan ze naar groep B

Maar dan komt nu het probleem.
Als ze naar Groep B gaan dan wordt de contributie ook B.
Als diegene dan nog niet betaald heeft in kwartaal 1 & 2 en hij komt in Groep B met contributie B dan zal Access waarschijnlijk contributie van 4 kwartalen met contributie B optellen.

Of denk ik te moeilijk?
(Ik hoop dat ik mijn probleem een beetje duidelijk heb uitgelegd)

Dave, hoe bedoel je precies:
Maak 1 tabel met JAAR, 1e kwartaal, 2e kwartaal enz
Ik denk wel dat dat een beetje de bedoeling moet worden maar helemaal snappen doe ik niet hoe de koppeling er dan tussen komt van jaar en kwartaal.
 
Ik ben er nog steeds niet uit, misschien komt het ook wel door het warme weer...

Is er iemand die nog een heldere verkoelend idee heeft om mijn probleem te verlichten?




Geniet van het weer zolang het nog kan en alvast bedankt voor het meedenken.:D
 
Hai strange bird,

ik weet niet of je dit helpt want het is een oplossing die ik in excel gebruik: ik heb de kolommen met daarin de gegevens van klanten en facturen en daarook de verval data van de facturen, in de kolom daarnaast heb ik de werkelijke betalingsdatum neer gezet en daar weer naast zet ik een kolom met daarin een formule die checkt of er in de kolom met betaalde datum iets staat . Zoniet zet hij de waarde van de openstaande fatuur hier neer. Als ik deze stap van de procedure gedaan heb ga ik naar stap 2 . Hierin filter ik deze kolom op waarden waar wat in staat dus ik krijg als uitkomst een gefilted werkblad met daarin alleen mijn openstaande facturen die overdue zijn en als laatste stap sorteer ik deze lijst nog op klantnr/alfabetisch (is check op dubbele invoer klanten) dit resulteerd in mijn openstaande posten gesorteerd naar dagen overdue , want ik heb ook nog een extra kolom die de openstaande dagen veminderd met de vervaldatum.

deze methodiek zou ook in acces moeten kunnen werken want alle stappen die ik maak (filteren en sorteren )zijn via een juiste veldindeling en mbv queries ook te maken .
succes
Ghostdog
 
Ik heb nog even wat oude DB tjes nageplozen en ben in een query waar ook een controle tussen vervaldatum en betaalde datum de volgende formule instond:

code

Expr1: DateDiff("d";[VerkoopOrderTabel]![DueDate];[VerkoopOrderTabel]![DatePayment])

DueDate en DatePayment zijn de velden die in de zelfde tabelstaan tw VerkoopOrderTabel.

Ik had het destijds zo gedaan dat ik een rapport gemaakt had waar het veld AantalVervallenDagen verwees naar de query

succes
Ghostdog
 
Hartelijk dank voor je moeite!
Ik ga dit eens proberen in een DB te zetten. Ben wel niet zo goed in Query's maar ik denk toch dat ik met deze handgrepen en veel prutswerk toch een heel eind moet kunnen komen.

Heel erg bedankt Gostdog.
 
t lukt niet.
Wat ik ook probeer, ik krijgt het niet voor elkaar om relatie tussen jaartal en kwartaalbetaling te maken.

En als ik dan ook op een of andere manier het voor elkaar moet krijgen om aan te geven in welke groep (A of B) de persoon zat toen hij het kwartaal nog niet betaald had dan reizen mijn spaarzame haren omhoog.


:(
 
hoi vreemde vogel,

ik heb dit op een andere site gevonden

is wel een probeerversie en helaas kun je er niet in de onderliggende tabellen e.d. kijken maar werkt volgens mij wel goed

http://www.surf.to/allinone

groetjes

geestige hond
 
oja je moet dan bij download (rechts) kijken daar kun je de evoluatieversie downloaden:thumb:
 
Geachte allemaal,

Ik ben ondertussen een stukje gevorderd in de Access programma's en heb geprobeerd om voor een vereniging een database op te bouwen. (nog steeds dezelfde overigens)

Nu heb ik verschillende vragen die ik hieronder heb neergezet.
Wie kan / wil mij helpen met mijn "problemen" en wie heeft er nog tips/suggesties voor een betere werking van deze basisopzet?

Alvast vriendelijk bedankt!

Vragen:

Persoonsgegevens:
Klopt het dat Autonummering niet kan werken bij een Primary Key?
Ik wil eigenlijk dat elk lid een unieknummer krijgt als het kan automatisch.

Contributie:
Hoe kan ik bij "jaartal" voorkomen dat een lid een dubbel jaartal krijgt?
Nu kan het gebeuren dat een lid twee keer hetzelfde jaartal krijgt.


Is het mogelijk dat als ik een formulier open automatisch het goede jaartal neer wordt gezet?
Dus als ik in "januari 2005" mijn "F_Q_Betaling" open automatisch wordt gefilterd op jaartal "2005"?
(Alle leden die op dat moment nog in mijn bestand zitten moeten dus worden gekoppeld aan een nieuw jaartal terwijl de selectievakjes van de periode's leeg zijn, anders gezegd, in het jaar 2005 moet elk lid een nieuw leeg record krijgen met 2005 als jaartal)

Is het ook mogelijk om een formulier op te starten en dat er van te voren wordt gevraagd welk "jaartal" ik wil filteren?

Ps. Ik heb er een bijlage bijgedaan met mijn basisopzet.
 

Bijlagen

  • contributie.zip
    39,5 KB · Weergaven: 104
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan