• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bijhouden stroomverbruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Polysynthetic

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jun 2012
Beste forumleden,

Om inzicht te krijgen in het stroomverbruik van een bepaald apparaat wil ik dit bij gaan houden in Excel. Voor de gegevens maak ik gebruik van een Cresta RCE-1106 Wattmeter (een eventuele afwijking in de meter laten we buiten beschouwing). Echter, deze meter is niet erg uitgebreid. Na invoering van de stroomprijzen in de meter ben ik slechts beperkt tot het uitlezen van de totale kWh, de prijs voor hoog tarief en de prijs voor laag tarief (dag/nachttarief van de energieleverancier). Het is de bedoeling dat ik de meter dagelijks uitlees en de gegevens invoer in Excel. Aan de hand daarvan wil ik dan kunnen berekenen wat ik totaal per dag, maand en jaar kwijt ben aan stroomkosten.

Wat Excel betreft ben ik een beginner. Kunnen jullie mij op weg helpen?

Hallo,

Bedoel je zoiets? Een eenvoudig opzetje misschien
Je hoeft alleen de gele cellen in te vullen.

Kees

Bijlagen

Of zo iets

Macro's inschakelen om draaitabel automatisch bij te werken.
Anders handmatig bijwerken, klik op de tabel rechts en dan vernieuwen.

Onder aan de tabel met gegevens hoef je alleen een nieuwe datum en meterstand in te geven

Bekijk bijlage energie verbruik.xlsm

Niels

Laatst bewerkt:
Ik heb de gegevens van de afgelopen drie dagen bijgehouden op een los briefje, en de gegevens even ingevuld. De sheet van Niels28 rondt te sterk af (ik kan het verbruik aflezen op twee cijfers achter de komma) en laten (nog) geen prijs zien. Ik vind hem wel overzichtelijk :)

De tweede sheet van keesbl doet in grote lijnen al wat ik wilde zien. Alleen lijkt het erop dat onder 'Kosten hoog' en 'Kosten laag' iets misgaat, beide tellen namelijk ook door op de meter en worden niet per dag gereset.

Laatst bewerkt:
@Keesbl

Handig dat je de tarieven aankunt passen, maar als deze hoger of lager worden gedurende het jaar past hij alles met terugwerkende kracht aan.

Niels

Laatst bewerkt:
Niels28, dat is het probleem niet echt. Ik beschik alleen over de gegevens totaal verbruik (kWh), kosten hoog tarief (€) en kosten laag tarief (€). Van daaruit wil ik de rest kunnen berekenen.

Laatst bewerkt:
@Niels,

Klopt, daar heb je gelijk in.
Daarom heb ik het overzicht nog iets aangepast, bedankt voor de opmerking!

Kees

Bijlagen

Je weet dus niet het verbruik en de totale kosten van hoog en totale laag afzonderlijk.
Alleen het totaal verbruik en de totale kosten.
Volgens mij is dit alleen op te lossen met de 'solver' addin
Ik heb daar echter geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
Niels28, exact! Doet precies wat het moet doen.

Heren, bedankt voor het meedenken. Hier heb ik wat aan. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan