Bijlage veiligheidswaarschuwing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anykey

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2006
Berichten
184
Hallo allemaal,

Ik ben een ervaren helpdeskmedewerker, maar uit het volgende probleem kom ik niet:
Op mijn computer draait Windows XP SP2 met zo ongeveer alle updates die er zijn, en daar bovenop Office XP (met Frontpage) SP3.

De bijlagen die ik in MS Outlook XP aanklik om te openen, leveren op één bestandstype na geen problemen (geblokkeerd spul uitgeschakeld via de bekende registeraanpassing). Het bestandstype wat dwars ligt, betreft het MS Word document; .doc.

Outlook geeft me dan een Bijlage veiligheidswaarschuwing met het irritante kletspraatje:
Waarschuwing!
Dit bestand kan een virus bevatten dat mogelijk schadelijk is voor uw computer.Sla het bestand op schijf op voordat u het opent. U moet zeker weten dat het bestand veilig is voordat u het opent.
--------
Bestandsnaam: bestandsnaam.doc
Type: microsoft Word-document
<Opslaan op schijf> <Annuleren>

Bij afbeeldingen, powerpoints, pdf-jes en bijna alle gangbare bestandsformaten, doet Outlook dit niet. Dan krijg ik gewoon de vraag "openen of opslaan" (en bij afbeeldingen heb ik aangevinkt dat die vraag niet meer gesteld wordt). Ik wil dat Word-documenten mij deze standaardvraag stellen, en niet bovengenoemde -keuzeloze- botte weigering tot openen.

De veiligheidswaarschuwing lijkt -als ik TechNet afstruin, eigenlijk alleen bij Outlook 97/98 en 2000 te bestaan. Toen was het een 'beveiligingsoplossing' aan de hand van een security update. Outlook XP komt in die documentatie niet voor.

Nu bestaat de overgrote meerderheid aan bestanden die ik ontvang en wil openen, Word-documenten. Naarmate het probleem langer bestaat, begint het met meer tegen te staan. Je creëert overal plekjes waar je 'dan maar opslaat' om daarna te minimaliseren (ik sla op op het bureaublad) een te openen vanaf schijf. Onoverzichtelijke bende... Na verloop van tijd weet je niet meer welk documentje tijdelijk is neergezet en weg mag, en welk documentje je niet via een mailtje hebt binnengekregen.

Op andere XP computers met Office XP heb ik dit probleem niet. Ik ben er dan van overtuigd dat dit niet de bedoeling is. Maar misschien heeft Microsoft dit bedacht en heeft toch iedereen (met bepaalde updates) het... Ik weet het niet. (Ben sinds een jaar geen helpdesker meer, dus mis de dagelijkse stroom privécomputervragen die dergelijke kennis verschaft een beetje.)

Na vandaag de hele avond het internet (en de helpfuncties binnen Outlook/Office) te hebben afgespeurd, rest mij niets anders dan de vraag aan anderen voor te leggen. Niet geheel mijn gewoonte. :D

Iemand bruikbare tips of ideeën?

Alvast bedankt,

Jasper
 
Laatst bewerkt:
Outlook probleem

Ja, ik heb hetzelfde probleem...:mad:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan