• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bijna onleesbare kleine tekst?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvo1966

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2000
via bijgevoegde formulier die ik op mijn werk gebruik,
is het vakje CONTACTPERSONEN van een keuzelijstje voorzien, alleen is dit lijstje vrijwel onleesbaar door het kleine lettertype.
Hoe krijg ik dit lijstje beter leesbaar??????

Een tweede vraag is:
Als ik een oude bestelling wil plakken in een nieuw invulblad met ctrl-C-ctrl-V dan wordt ook de opmaak meegeplakt, hoe krijg ik dit standaard met alleen de inhoud plakken.

zie bijlage.
Wachtwoord is marcel1

BVD Marcel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Omdat lezers van jouw vraag het wachtwoord niet kennen, kunnen wij het bestand slechts als "alleen lezen" bekijken, dus iets testen is er niet bij. Niet zo verstandig dus om je bestand op deze manier te presenteren. Toch een paar suggesties:

Vraag 1
Voeg samen: J46:M46, J47:M47, en J48:M48 en kies de lettergrootte vervolgens in J46, J47 en J47 zodanig dat de volledige tekst in D11 past. (Bestand wel eerst opslaan als je wat hebt aangepast).

Vraag 2
Kies i.p.v. Ctrl-V: Bewerken-Plakken speciaal-Waarden.

Fra

Re: werkt nog niet

Geplaatst door mvo1966
helaas werkt dat niet
Nog even naar je sheet gekeken. De oorzaak van de te kleine letters is dat je de zoomfactor op 69% hebt staan. Die factor vergroten lijkt me dan ook de enige oplossing.
Is vraag 2 voldoende beantwoord?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door mvo1966

Een tweede vraag is:
Als ik een oude bestelling wil plakken in een nieuw invulblad met ctrl-C-ctrl-V dan wordt ook de opmaak meegeplakt, hoe krijg ik dit standaard met alleen de inhoud plakken.

BVD Marcel

Geen gebruik maken van Ctrl+V, maar menu bewerken (Edit), speciaal plakken (Paste Special) Daar kies je voor "waarde" (Value)

Groetjes,
Olav

Geplaatst door Olav
Geen gebruik maken van Ctrl+V, maar menu bewerken (Edit), speciaal plakken (Paste Special) Daar kies je voor "waarde" (Value)
Die oplossing was hierboven al gegeven Olav,
twee keer hoeft nou ook weer niet.

Geplaatst door fra

Die oplossing was hierboven al gegeven Olav,
twee keer hoeft nou ook weer niet.

Oeps het was laat, ik heb hem over het hoofd gezien :o

Olav

tja,

pagina staat inderdaad op 69% anders past deze niet op het scherm.
De tip van Bennie???Is mij niet duidelijk.
Het kopieren en plakken zonder de opmaak in het doelbestand te veranderen, had ik misschien gedacht dat zoiets met een macro opdracht ofzo ook kon

Ik neem toch aan dat het pull-down menu ook is aan te passen alleen hoe ?

alles kan...

Het lettertype in een keuzelijstje als in jouw bestand kan niet aangepast worden. Ook ik heb een dergelijk probleem gehad. Een alternatief is om te werken met een listbox of een combobox. Deze kun je op je werkblad invoegen mbv de werkbalk "besturingselementen". Van deze elementen kun je veel eigenschappen manipuleren, waaronder de lettergrootte. Je moet waarschijnlijk wel wat in de helpfunctie van excel gaan graven, vooral daar waar het VBA betreft. Ik heb het ook gedaan, en leer elke dag nieuwe dingen. Geloof me, zorg dat je thuis raakt in VBA, en je kunt Excel laten doen wat je wilt....

Re: alles kan...

Geplaatst door MayNiak666
Het lettertype in een keuzelijstje als in jouw bestand kan niet aangepast worden.
Zie je wel mvo1966, nou hoor je het ook eens van een ander !
In plaats van de zoomfactor constant op een groter percentage te zetten, zou je er ook voor kunnen kiezen dat dat alleen gebeurt als je D11 selecteert. Dat kan via een eenvoudige macro, maar een erg fraaie oplossing is ook dat niet.

Wat het kopiëren en plakken betreft: dat kan natuurlijk ook met een macro als je dat zou willen. Neem met de recorder gewoon de handelingen op zoals eerder door Olav en ondergetekende omschreven, en je hebt je macro.

En nu nog weten...........

Steeds een stapje verder.
Harstikke mooi gevonden, alleen ik begrijp nu niet hoe je in de ontwerpmodus a) de tekst wijzigd, want de oude tekst komt steeds weer terug ? b)als ik zelf eensoortgelijk invoerlijstje maak, hoe krijg ik dan meerdere regels???

Marcel

Ik weet niet precies hoe je je laatste vragen bedoelt, maar laten ik aan de hand van een stukje VBA-code wat proberen uit te leggen:

Private Sub Workbook_Open()
Dim Naam

For Each Naam In Worksheets("Blad1").Range("J46:J50")
If Not Naam = "" Then
Worksheets("Blad1").ComboBoxContact.AddItem Naam.Value
End If
Next Naam

End Sub

Dit is de code die ik in je bestand heb aangemaakt, en dit stukje zorgt ervoor dat de combobox gevuld wordt met de namen die je in de cellen J46 t/m J50 hebt ingevuld. Dit zijn dus 5 cellen, waarvan er tot nu toe slechts 3 een naam bevatten. Je kunt dus, zonder de VBA-code te wijzigen, van alles in de eerder genoemde cellen kwijt, en aan de hand daarvan wordt je combobox gevuld. Zou je meerdere namen, of gegevens willen toevoegen, dan moet je de VBA-code aanpassen. Om dat te doen, druk je Alt-F11 om de VBA-editor te activeren. Klik in het venster linksboven op "ThisWorkbook" en druk op F7. Je ziet dan bovengenoemde code in het hoofdventser, en daar kun je naar believen in stoeien. Wellicht handig om eerst een backup van een werkend bestand te maken, want naar mijn ervaring is een foutje zo gemaakt. Ik weet niet of je in een combobox meerdere regels kunt tonen, maar je zou er voor kunnen kiezen om 2 comboboxen onder elkaar te plaatsen die dezelfde gegevens bevatten...

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan