• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bijtellen met rowsource

Status
Niet open voor verdere reacties.
Luc,

vergeet ik bijna te reageren op het automatisch aanpassen van de grootte van UF aan het beeld.
ik had het eerder ook al gezien, en gedacht dat dat inderdaad misschien wel een oplossing zou zijn. het probleem is dan alleen dat er wel weer wat tijd zal gaan zitten in het ombouwen van HOME. de startbutton en alle andere opties wil ik dan namelijk ook in een UF. maar ik zal er in ieder geval eens naar kijken.

frank_koreman zei:
ik had inderdaad zitten zoeken in de formulebalk. nu begrijp ik het denk ik wel.
ik moet de sheets ALLEN VT en RT dus iets aanpassen. de prijzen per product dus bovenaan zetten en de codes iets aanpassen zodat er ongelimiteerd namen toegevoegd kunnen worden.
[/QUOTE}

Neen frank je hoeft niets te veranderen het is goed zo. De namen worden aangemaakt in blad 2 je moet alleen zorgen dat verwijzingen in blad ALLEN even veel rijen bevatten als in Blad2

sorry Leo,

ik heb je bestandje bekeken, en het zal veel overzichtelijker zijn, maar de listbox in namenkiezer is en blijft leeg, terwijl ik geen veranderingen in de code zie. heeft het te maken met de toevoeging van betaald? zou je daar voor me naar willen kijken?

namen geven aan objecten is het eerste wat ik geleerd heb van dit programmatje. ik zou er wat meer op moeten letten, want het is inderdaad niet echt overzichtelijk.

dank je wel in ieder geval.

frank

ListBox

Ja dat kan. Ik weet niet waarom maar de formule in namen2 is veranderd je ziet er nu de term #Verw in

Ga naar Blad2 . Daarna naar Invoegen/Namen/Definieren.

Zorg ervoor dat de formule in het "Verwijst Naar" vak er alsvolgt uitziet.

Code:
   =VERSCHUIVING(Blad2!$T$2;0;0;AANTALARG(Blad2!$T$2:Blad2$T$100);1)

Dan werkt ie weer.

Verkoopoverzicht

k zou nu ook nog graag een verkoopoverzicht maken. heeft iemand een idee hoe dat te doen? uiteindelijk wil ik in een grafiek de maanden kunnen vergelijken. is het beter om per maand automatisch een nieuw blad aan te maken, of is het voldoende om een tabel te maken en die bij opstarten van het programma automatisch uit te breiden?

Ik heb geprobeerd om hiernmee iets te doen. Als in het UF Drankenkiezer op contant wordt geklikt worden de waarden uit Home op blad Maandoverzicht bijgeteld.( je moet alleen wel het type selecteren) hetzelfde gebeurt als in UF Namenkiezer wordt geklikt op Opslaan. Verder verandert er niets

Kijk maar of je het wat vindt
De code vindt je in module1

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hoi Leo,

dit was inderdaad wat ik in gedachten had. maar zou je er misschien nog een aantal regels aan toe kunnen voegen? iets zodat er, als het jaar om is een nieuw blad gemaakt wordt of dat de tabel opnieuw aangemaakt wordt ergens anders op het blad?

in ieder geval al hartstikke bedankt voor dit stukje werk!

groet,

frank

Hi Frank,

Hier is het.

Als de datum 1 januari van een nieuw jaar aangeeft wordt bij het openen van het werkboek
automatisch het afgelopen jaar gekopieert achter het nieuwe jaar waarbij alle voorgaande jaren wegzakken naar beneden. De Titel Jaar: 2006 wordt bijgewerkt naar het nieuwe jaar en de Range C3:M26 wordt geleegd. ( zie Workbook eb module2)

Ik heb wel je motor moeten weghalen om onder de 100kb te blijven.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hallo

aan de zijlijn kijk ik mee hoe dit allemaal verloopt mooi te zien hoe professioneel het er uit komt te zien.
maar nu een vraag ??
nadat ik in het menu opslaan mezelf heb aan gemeld als vaste klant, komt mijn naam keurig onderaan de lijst
Dat betekent dat na verloop die lijst niet meer alfabetisch is en het zoeken moeilijker wordt.
is het mogelijk een macro toe te voegen zodat de namen keurig gesorteerd worden.

En misschien nog een tip!!
een naam verwijderen kan vrij een voudig
dat houdt wel in dat door drukte en het verkeerd aan klikken een klant verwijderd wordt
dat is niet erg, behalve als die klant bijna zat aan de toog zit en niet afgerekend heeft !!!
mogelijk kun je de verwijder button beveiligen met een wacht woord. of een pop up "weetje het zeker "' of zo iets

perfect ontwerp!!!

sucses Rien

@Rien

Probeer eens jezelf toe te voegen en sla dan eens een aantal drankjes op op jouw naam.
Probeer vervolgens je naam te verwijderen.

De lijst sorteren is niet aan te raden omdat gebruik wordt gemaakt van de positie in die lijst
in combinatie met andere sheets. Daarnaast wordt de lijst nooit erg lang.

Maar bedankt voor de tip!

hoi Leo,

ik krijg nu een foutmelding in workbook_open:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim dDate As String
Dim Wissel As String

dDate = Date
Wissel = Left(dDate, 3)

If Wissel = "1-1" Then
    Invoegen
End If

End Sub
het gaat om "Date". kan project of bibliotheek niet vinden.
zou je daar nog even voor mij naar willen kijken?
in ieder geval weer bedankt voor je bijdrage.

frank

Date

hi, Frank
Snap ik niet, Date is gewoon de functie Date welke de systeemdatum retourneert.

Gebruik je nog excel 97.
Wil je dan in het VBA scherm op help klikken en Date invoeren op het zoekveld. klik op Date, functie
Anders ga je naar objectenoverzicht in de werkbalk, klik op Klassen en zoek naar iets wat lijkt op DateTime als je hierop klikt zie je in Leden van dateTime "Date"
Ik krijg dan het volgende voorbeeld:
Voorbeeld van de functie Date
Dit voorbeeld maakt gebruik van de functie Date om de huidige systeemdatum te geven.

Dim MyDate
MyDate = Date ' MyDate contains the current system date.

Het volgende: door dit kom ik tot de ontdekking dat de code onvolledig is. Wordt nu ook op 1-10, 1-11 of 1-12 getriggerd. Wil je het even aanpassen.

Code:
Dim dDate As String
Dim Wissel As String

dDate = Date
Wissel = Left(dDate, 4)

If Wissel = "1-1-" Then Wissel =Left(dDate, 3)
    If Wissel = "1-1" Then  Invoegen    

End Sub

Laatst bewerkt:
hoi Leo,

ik heb eens even gekeken, maar voorbeelden geeft 97 niet. de functie date kent het wel. inderdaad te vinden zoals je beschreven had. toen ik daar even had zitten kijken zag ik de functie DateValue. ik heb de code iets aangepast zodat er geen fout meer zit in Date. wil je graag even controleren of de code nog klopt?
er is wel een volgende fout. hij hangt nu op het woord Left. ik weet niet wat daar nu weer fout aan is. misschien dat je een oplossing weet? anders wordt het misschien echt tijd om over te stappen op een hogere versie.

Code:
Dim dDate As String
Dim Wissel As String
Dim DateValue As String

dDate = DateValue
Wissel = Left(dDate, 4)

If Wissel = "1-1" Then Wissel = Left(dDate, 3)
If Wissel = "1-1" Then Invoegen
End If

End Sub

met vriendelijke groet,

frank

DateValue

Frank, hi

Je hebt nu DateValue gedefinieert als variabele net als Wissel. Feitelijk is het een Functie Daarom krijg je niet de foutmelding "Argument is niet optioneel". De foutmelding op Wissel is normaal omdat Wissel leeg is.

Het werkt alsvogt:
DateValue, functie

Syntaxis: DateValue(datum)

Het vereiste argument datum is gewoonlijk een reeksexpressie die een datum weergeeft tussen 1 januari 100 en 31 december 9999. Datum kan echter ook een expressie zijn die een datum, een tijd of zowel een datum als een tijd weergeeft in dat bereik.
datum kan worden vervangen door een string bv "10 mei 2001" of door een functie welke een datumwaarde als resultaat geeft. bv Date

Je kunt het volgende proberen:
Code:
Dim dDate As String
Dim Wissel As String

dDate = DateValue(Date)
Wissel = Left(dDate, 4)

End If

End Sub
Zet nu de cursor ergens binnen de code. Druk op F8, als het goed gaat wordt nu "Private Sub Workbook_Open" gehighlight(Geel). Druk nog twee keer op F8. ( de Dim statements worden overgeslagen) Zet nu met de muis de cursor op het woord dDate boven Wissel. Je ziet nu de waarde van dDate. De waarde moet de datum van vandaag zijn tussen "". (Als je niet direct iets ziet beweeg dan de cursor hele kleine stukjes.)
Druk nu nogmaals op F8. controleer op dezelfde wijze Wissel (moet de eerste vier caracters van de datum weergeven.) Geeft dit op een of andere manier problemen, probeer dan dit: Selecteer dDate. Ga naar het menu Foutopsporing dan naar controle toevoegen. In het venster dat nu verschijnt klik op OK. Doe het zelfde met Wissel. Onder in het venster zie je nu de selecteerde dDate en Wissel. Voer de code uit met F8 en de waarden worden in het controlevenster weergegeven.

Als de waarden goed zijn is het probleem opgelost anders hoor ik het wel.

Laatst bewerkt:
een momentje aub

het werkt niet, ik heb het bestand ook al geprobeerd op een andere computer (ook met office 97), omdat ik dacht dat mijn versie vervuild was, maar op die computer werkt het dus ook niet. ik ben nu bezig office 2003 te downloaden. dan kijk ik wel even verder.

frank

het momentje kan iets langer duren. ik zal de komende drie weken op vakantie zijn. en zal er dan weer verder mee gaan.

tot die tijd allemaal veel plezier op dit forum.

iedereen tot nu toe bedankt en ik beloof er over drie weken op terug te komen!

na een rustgevende en fijne vakantie ben ik weer verder gegaan met het kassasysteem.

ik heb intussen ook geprobeerd office 2003 op mijn PC te zetten, maar aangezien ik windows ME heb, kan dat dus niet. ik heb de aangepaste versie op een andere PC geprobeerd, wel met windows XP en office 2003, maar daar kwam ook een foutmelding. ik zal morgen de foutmelding overschrijven en hier plaatsen. maar in ieder geval werkt het op de een of andere manier bij mij niet, en bij jullie wel. het zou dus ook kunnen zijn dat ik een fout heb gemaakt bij het aanpassen van de code. dit lijkt me het meest waarschijnlijk. al heb ik gezocht en vergeleken, maar kon ik niks vinden.

Luc of Leo, heeft een van jullie het aangepaste bestand nog op de pc staan? zo ja, wilt u dit bestand dan aub op dit forum plaatsen?

misschien dat het probleem dan wel in een keer is opgelost.

dit kreeg ik toegestuurd van iemand die het bestand geopend heeft met office 2003:

hij geeft bij mij de volgende foutmelding:
compileerfout, End If zonder blok If

druk je op ok, krijg ik dezelfde foutmelding als jij:
Private Sub Workbook Open()
compileerfout, kan het project of bibliotheek niet vinden.
en dan wordt het woord "Date" geselecteerd.

de eerste fout zal voor mij geen probleem zijn op te lossen. de tweede is dus gelijk aan de fout in mijn bestand.

voor de volledigheid zet ik Private Sub Workbook Open() hieronder nog even neer.
Code:
Dim dDate As String
Dim Wissel As String

dDate = DateValue(Date)
Wissel = Left(dDate, 4)

End If

End Sub

kan iemand me verder helpen?

Bijlagen

Hallo Frank,

In onderstaande code is End If weggehaald.
Dan krijg ik geen foutmelding meer.

Dim dDate As String
Dim Wissel As String

dDate = DateValue(Date)
Wissel = Left(dDate, 4)

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan