• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Binair en celeigenschappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deSmid

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Ik heb binnen mijn werkblad een kolom staan waarin ik aangeef op welke dagen iemand aanwezig is dmv 1 en 0, dus binair. Za, Zo en Wo dag niet aanwezig ziet er dan uit als 0011011. Graag zou ik dit zien als 00.11011, zo is duidelijker te zien wat het weekend is. Via celeigenschappen dacht ik dit eenvoudig te kunnen regelen door aangepast en 00.00000, maar excel maakt hiervan 0.000.000. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik dit zelf kan regelen. Ook wil ik misschien het weekend anders tonen. Bijv. 0.11011.0 of 11011.00.

Wie weet raad?

mvrgrt,
deSmid.

Dat kan door dat cel van het type 'General format' te geven. Dit heb ik zojuist gedaan.

Dennis.

Ja, dat klopt, maar als ik die punt niet zet komt deze er ook niet vanzelf in en dat zou juist zo handig zijn. Ook als ik 0011011 typ verdwijnen de eerste twee nullen. De gegeven oplossing is uiteindelijk een tekst en is niet wat ik wil.

Is er een mogelijkheid om de celeigenschappen aan te passen zoals ik in mijn vraag stelde?

mvrgrt,
deSmid.

Probeer dit eens.
In Celeigenschappen,Aangepast

[$00.]#####

Je moet dan bv invullen: 11111
Resultaat is: 00.11111

Give it a try.

Dat lijkt goed, maar is 't niet.
Als ik invoer 1011011 komt het volgende te staan: 00.1011011 en eigenlijk wil ik dan zien dat er staat: 10.11011

Misschien dat ik het anders ga oplossen. Als ik de invoer controleer op 7 cijfers dan is de invoer goed, zoniet kleurt dit veld bijv. rood via voorwaardelijke opmaak. Dit is goed te realiseren. Hiernaast zet ik een kolom waar de punt (of het min-teken) op de derde plaats wordt tussengevoegd en het probleem is dan hiermee opgelost.

Waarom zo moeilijk is om eigenlijk snel de beschikbaarheid per week van iemand in te kunnen voeren in 1 veld. Vervolgens wil ik dan een formule opzetten waarin de gegevens binair worden verwerkt en vergeleken met de vraag voor beschikbaarheid van welke personen.

In iedergeval bedankt voor de moeite tot zover.

mvrgrt,
deSmid.

Bedankt voor de moeite, maar deze invoer wil ik niet. Misschien is het gebruiksvriendelijker, maar ik heb het eigenlijk al zo als ik hiervoor heb geschreven.

BTW Luc, is dit hobby van je of een onderdeel van je werk of geef je les in deze materie. Je weet al gauw een oplossing te vinden. Bedankt tot zover weer opnieuw,

grt,
deSmid.

Na dit mooie compliment voor een hobbyist kom ik met nod een voorstel.

Bijlagen

Ja, dat is bijna goed Luc,

Helaas gaan de eerste nul(len) verloren en werkt het niet meer. Ik had zelf de volgende oplossing (in B1).
=ALS(LENGTE(A1)=7;TEKST.SAMENVOEGEN(LINKS(A1;2);".";RECHTS(A1;5));"Fout")
A1 heeft de celeigenschap 'Tekst' en B1 de uitvoer zoals ik die wil zien. Jammer genoeg moet ik een extra kolom gebruiken om dit te regelen en B1 kan ik niet Binair verwerken, hiervoor moet A1 worden gebruik.

Toch blijft de vraag waarom de celeigenschappen/opmaak niet is in te stellen zoals je zelf wilt, althans beperkt naar eigen opmaak in te stellen.

Grt,
deSmid.

De eerste nullen gaan niet verloren.

Zet kolom A Celeigenschappen- Aangepast op: 0000000
(7 nullen)
Bij mij werkt het.

Kolom A is goed, maar in jouw voorbeeld is B4 en C4, B6 en C6 niet wat ik wil zien. In A6 staat 0011111, vervolgens staat in B6 11111.11 en C6 11.11111

Toch bedankt voor de moeite om mijn probleem hier op te lossen.

Grt,
deSmid.
;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan