• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Binnen een opgegeven periode lege of niet lege cellen zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liesjes001

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Beste excellers...

ik zou graag een formule willen vinden die in het tweede werkblad zoekt of er in cellen tussen twee datums een tekst staat of niet. Zo ja, dan wordt er "verhuurd" ingevuld in de cel van de formule.

Ik vermoed dat ik er met een geneste functie kan geraken, maar ik ben er absoluut niet zeker van. Is er iemand die me raad kan geven?

Als bijlage stuur ik een voorbeeld documentje waarin duidelijker wordt uitgelegd wat ik bedoel.

Mvg

Lies

Bekijk bijlage Tekst of niet tussen bepaalde data.xlsx

We'll meet again....
Op basis van de 'van' datum plaats je onderstaande in cel D2 en kan je naar beneden trekken met de vulgreep (zwarte plusje):
Code:
=ALS.FOUT(ALS(INDEX(VOORRAAD!$A$2:$P$13;VERGELIJKEN(DOCU!$A2;LIJSTJE;0);VERGELIJKEN(DOCU!$B2;VOORRAAD!$A$1:$P$1;0))=0;"";"Verhuurd");"")

Is dit het beoogde resultaat?

Beste Spaarie
Beste Wher
Beste Excellers

ik heb een poging gedaan om de formule van Spaarie in het originele document te plaatsen, maar dit lukt (nog) niet :confused: Om te verduidelijken wat ik bedoel heb ik als bijlage een voorbeelddocument (net als originele) geplaatst: Bekijk bijlage Voorraad aangepaste1.xlsx

De formule die ik heb proberen om te bouwen kan je in de cel met de gele kleur vinden. Is er iemand die weet wat ik verkeerd doe?

@Wher, het volgende op de planning is bekijken wat je hebt gedaan. (alvast bedankt)

Mvg

Lies

Formule van WHER aangepast naar je voorbeeld.
Plaats bijgaande formule in H2 in je bestand;
Code:
=ALS(OF($C2="";$D2="");"";ALS(AANTALARG(VERSCHUIVING(INDEX('VOORRAAD AANGEPASTE'!$A$2:$HH$63;VERGELIJKEN($A2;'VOORRAAD AANGEPASTE'!$A$3:$A$63;0);VERGELIJKEN($C2;'VOORRAAD AANGEPASTE'!$C$2:$HH$2;0));0;0;1;1+VERGELIJKEN($D2;'VOORRAAD AANGEPASTE'!$C$2:$HH$2;0)-VERGELIJKEN($C2;'VOORRAAD AANGEPASTE'!$C$2:$HH$2;0)))=0;"";"VERHUURD"))

Goeie morgen Spaarie

Dank je voor de hulp! Spijtig genoeg klopt de formule niet als ik ze uittest :-( De bedoeling van het document is echt om te zien of de betreffende fiets op één van de dagen al is verhuurd of niet. Dus als ik in het werkblad "omschrijving" een datum ingeef, dan zou Excel moeten kijken in tabblad "voorraad" of er tijdens die periode een verhuur is of niet. De verhuur wordt aangegeven door een kruisje in de cel in werkblad "voorraad".

Tijdens het uittesten van de formule merk ik dat hij aangeeeft "verhuurd", terwijl er helemaal geen kruisje in de voorraad bij die fiets op die datum staat :-(

De formule is enkel nodig voor cellen H9:H23 in "omschrijving aangepaste" en de zoekmatrix beperkt zich tot C49:HH63. Kan je even meekijken hoe ik het best de formule aanpas?

Is het normaal dat als ik de formule erin zet, dan duurt het meer dan een minuut vooraleer ze gekopieerd wordt naar andere cellen? Kan ik de sbeleheid verhogen door in de voorrraad minder datums te gebruiken?

Mvg

Lies

Dag Spaarie

ik denk er net aan dat ik waarschijnlijkde uitleg niet duidelijk heb gegeven. Misschien is het belangrijk om te weten,dat het werkblad "omschrijving aangepaste" een werkblad is waarbij de kolom A steeds in die volgorde voorkomt.

Misschien dat ik ook duidelijker ben als ik de formule in het nederlands probeer te vertalen.

Ik doe een poging:

als C9 En D10 in werkblad omschrijving worden ingevuld, dan zoekt excel in rij 49 "voorraad aangepaste" of er een kruisje staat in de periode van de datums van cel C9 en D10. Indien waar, dan "verhuurd". Indien onwaar, dan "".

Ik hoop je hiermee te kunnen helpen in de hoop dat je me wil helpen!

Mvg

Lies

Beste WHER

mijn excuses voor het lange wachten, maar ben er een hele tijd mee bezig geweest om de formule uit te testen. In het document dat ik je stuurde werkt de formule prima, maar...:confused:

als ik ze in het originele document inbreng, dan...werkt de formule 1 maal prima. Maar vanaf dat ik ze een tweede keer wil gebruiken, dan loopt het mis. Bijvoorbeeld:

het woord "verhuurd" blijft staan, ook al haal ik de datums weg uit kolom C & D
vanaf dat ik een tweede keer een datum invul, dan geeft hij aan dat het al verhuurd is, terwijl in de voorraad te zien is dat ze nog niet verhuurd zijn.

Kortom, de formule lijkt een beetje te flippen. Heeft dit te maken met het feit dat in de "voorraad" van het originele document formules staan?

Dank je voor de hulp!

Mvg

Lies

@Lies,

Hoe goed de formules uit het voorbeeldbestand kunnen toegepast worden in een ander bestand, hangt uiteraard af van de vraag hoe representatief het voorbeeldbestand was.

@Wher:

als ik de formules in het voorbeeldbestand laat staan, dan is de grootte van het document te groot, vandaar dat ik de formules er had uitgehaald.
Als ik probeer om een deel van de voorraad en omschrijving door te sturen, dan zit ik met kringverwijzingen in het document. Daarom denk ik dat het beter is om de formule even zo door te sturen, dan kan je zien wat er in de cellen van de voorraad staat.

=ALS(AANTALLEN.ALS(OPHALING!$A$3:$A$9963;$B25;OPHALING!$D$3:$D$9963;"<=" & C$2;OPHALING!$E$3:$E$9963;">=" & C$2)+AANTALLEN.ALS(VERHUUR!$A$2:$A$9995;$B25;VERHUUR!$B$2:$B$9995;"<=" &C$2;VERHUUR!$C$2:$C$9995;">=" &C$2)>0;"x";"")

Hopelijk geeft het voor jou (of anderen) iets meer duidelijkheid??

Mvg

Lies

Om deze omstandigheden na te bootsen heb ik in blad "voorraad aangepaste" C49:HH63 een formule geplaatst, en de formules in blad "omschrijving aangepaste" ook lichtjes veranderd.

Bijlagen

Jeuj het werkt!!! :thumb: Alvast bedankt! :D Nu ga ik even uitdokteren wat er veranderd is, en dan leren we weeral bij! Thanks man! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan