bios blijft hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbievangils

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2007
hoi allemaal,

ik hoop dat iemand mij kan helpen.
het probleem is dat gisteren de stroom hier is uitgevallen en nu start ik mijn pc opnieuw, maar het duurt (geklokt) 7 min voordat de bios doorgaat met het checken van het geheugen en daarna start hij op.
alles werkt dan ook weer uitstekend. maar opstarten is dus het probleem

het is een mobo van msi type k8t neo2 v2.0.
geheugen is 2gb.
hd 500 gb
win xp pro, was net klaar met het installeren van de pc toen het gebeurde.:(
laatste chipset heb ik al geinstalleerd.
bios heb ik gereset heeft ook geen effect gehad.
bekabeling is in orde

ik heb diverse forums bekeken maar niets wat daar staat helpt mij.

nou ik hoop dat iemand hier een uitdaging in ziet want ik ben bang dat ik er alleen niet meer uit kom.
alvast bedankt
groetjes robbie

Bios gereset? Ik neem aan dat je bedoelt dat je de Default values hebt "opgeroepen"?
Daar zou je probleem dan kunnen zitten. Die default values herbergen NIET de tweaks die de oorspronkelijke bouwer van de pc heeft ingesteld toen de pc werd gebouwd. Er kunnen allerlei kleinere en grote aanpassingen nodig zijn in het bios om de in jouw machine aanwezig hardware weer optimaal te kunnen laten draaien.
Te denken valt bijvoorbeeld aan de FSB waarde, al dan niet enablen of disablen van USB ondersteuning etc. etc. Mogelijk is de opstart zo traag omdat het bios nu probeert dingen te herkennen / initialiseren die door de huidige biosinstellingen niet logisch zijn.

Als je echt zeker weet dat het bios de zaak vertraagt en -daar lijkt het op zoals je het beschrijft-, dan zal je toch echt op zoek moeten naar de bouwer van de pc of iemand anders die heel erg veel van bios instellingen afweet. (Ik niet dus)

Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reactie.
ik ben zelf de bouwer van de pc.
mobo en alle andere onderdelen zijn nieuw uit de doos.
ik heb niet veel meer gedaan dan alles aansluiten en windows e.d. installeren.
reset van bios is inderdaad reset to default values in de bios zelf.

opgelost,

wat er gebeurt is,
1x 2gb reepje vervangen door ander 2gb reepje.
boot.ini gecheckt deze was in orde.
daarna was het in orde.

lijkt dus dat 2gb reepje niet lekker werkte dus dat is hier de oplossing geweest denk ik
(kan gesloten worden)

Tja, door de stroomuitval ga je niet direct zoeken in de richting van defect geheugen. Mooi dat 't weer werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan