Bios CSM uitzetten ivm secure boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik dacht gisteren 'eventjes' de update naar Windows 11 te doen.

Daarvoor moet je Secure Boot inschakelen. Dat kan alleen als je CSM uitzet in de bios.

Dus ik zet CSM op 'disable' en dan verschijnt de optie 'Secure Boot'. Opgeslagen en opnieuw opstarten. Na het opstarten kreeg ik geen Windows meer, sterker nog, er stond dat er geen boot device was gevonden.

Terug naar de bios om de Windows schijf weer bovenaan te zetten bij de boot option.....alleen nog maar Generic devices (ik denk m'n kaart lezer) en m'n dvd speler, geen vaan de 3 harde schijven.

Terug in de bios, schijven zichtbaar bij sata devices maar niet bij Boot options.

Dus CSM weet op 'enable' en alles werkt weer.

Betekent dit dat ik een volledig schone install moet doen voor Win11?

Ik heb wel gegoogled, ik vond daardoor een 'trucje' dat je CSM op disable moet zetten en bij Secure Boot staat iets met 'Keys', daarvoor moet je Secure Boot op 'custom' zetten en dat de Keys resetten, opnieuw opstarten en dan Secure Boot terug op standard zetten. Maar dat werkte niet bij mij.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Want ik heb gewoon een goede stabiele Windows waar ik aardig wat software op heb staan en mijn dochter een aantal games met veel werk om te installeren.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie
 
Tja, W10 is geïnstalleerd met de UEFI op CSM mode, dan wordt er een bios geëmuleerd, dat kun je niet terug draaien zonder dat W10 niet meer werkt of op een omslachtige manier.
https://www.ct.nl/workshops/windows-10-omzetten-naar-uefi-booten/
Je kunt wel met een truuk deze W10 upgraden naar W11 als je dat perse wilt, W10 wordt nog ondersteund tot nov. 2025 dus je kun nog wachten, waarom wil je W11?
https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/windows-11-installeren-zonder-tpm-2-0-en-secure-boot/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan