BIOS detecteert harddisk niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter PFL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PFL

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2010
Beste mensen,

Ik heb een nieuwe harddisk (Samsung HD642JJ, SATA, 640 GB) geïnstalleerd in mijn Acer Aspire X3200 maar het BIOS detecteert hem niet. Het gekke is dat hij wel gewoon in de boot sequence van de harde schijven staat.

Origineel zat in deze PC een harddisk van 320 GB met Windows Vista Home Premium OEM.

Ik heb dit probleem ook al op een ander forum geplaatst maar daar hebben ze tot nu toe geen oplossing gevonden.

Als ik de PC opstart meldt hij in eerste instantie "boot from AHCI CD-ROM", vervolgens "PXE-E61 media test failure" en daarna vraagt hij om een bootable disk.
Ik heb al van alles geprobeerd. De batterij op het moederbord (DA078L Boxer) door een nieuwe vervangen, de boot-volgorde in het BIOS bij alle 4 op harddisk gezet, de kabels van de harddisk en de cd-rom verwisseld, etc. etc.

Op het andere forum werd geopperd dat ik de hdd-herkenning moet omzetten van ahci naar ide in de bios. Maar dat is volgens mij nergens mogelijk.
Hieronder de mogelijkheden die ik allemaal heb in het BIOS:

Product Information
Waar o.a. in staat dat het een Acer Aspire X3200 is met BIOS version R01-A3 van 29/7/2008.

Standard CMOS Features
Met het geheugen en de datum en tijd e.d. Maar dus geen harddisk en ook geen cd-rom trouwens...

Advanced BIOS Features
CPU feature => Virtualization: enabled
Hard disk boot priority: 1. SCSI-0: P1-Samsung HD642JJ
2. Bootable add-in cards
Virus warning: disabled
Quick power on self test: enabled
First, second, third & fourth boot device => keuze tussen harddisk, nVidia boot agent, P2-HL-DT-ST DVDRA, removable of disabled
boot up numlock status: on
security option: setup
full screen logo show: enabled
reset configuration data: disabled

Advanced Chipset Features
Hybrid SLI: disable
iGPU frame buffer control: auto
frame buffer size: 256M
primary display: onboard
spread spectrum: enabled

Integrated Peripherals
onboard HD audio: auto
onboard HDMI audio: auto
onboard Lan: auto
USB controler: enabled

Verder nog Power Management Setup maar die lijkt me nu niet van belang, en PC Health Status maar die is gewoon goed.
En ook nog Load Default Settings die ik ook al een paar keer uitgeprobeerd heb.

Hopelijk kan iemand op dit forum mij wel helpen.

m vr gr,
Paul.

First, second, third & fourth boot device => keuze tussen harddisk, nVidia boot agent, P2-HL-DT-ST DVDRA, removable of disabled

bovenstaande instelling staat niet goed .
daarom krijg jij die melding met opstarten.

als je in de BIOS alt+f4 doet krijg je als het goed is meer opties.
Misschien dat ie er dan wel tussen staat.

bovenstaande instelling staat niet goed .
daarom krijg jij die melding met opstarten.

De boot volgorde is standaard: harddisk, dvd, nVidia, disabled. Wat zou volgens jou de volgorde moeten zijn?

als je in de BIOS alt+f4 doet krijg je als het goed is meer opties.
Misschien dat ie er dan wel tussen staat.

Alt-F4 werkt helaas nergens in de BIOS. Op het andere forum zei iemand Ctrl-F1 maar dat werkte ook niet.

uhm... even terugvallen op je 1e post...
Je hebt een nieuwe harde schijf geplaatst..
in de bios staat dit:
Hard disk boot priority: 1. SCSI-0: P1-Samsung HD642JJ
dat betekend dat hij hem wel ziet.

nu zeg je:
Als ik de PC opstart meldt hij in eerste instantie "boot from AHCI CD-ROM", vervolgens "PXE-E61 media test failure" en daarna vraagt hij om een bootable disk.

komt dat niet gewoon door het feit dat jij een lege hdd hebt geplaatst
dat hij dus nog niks heeft om op te starten...

Installeer er eens een OS op. dan zal tie het wel doen vermoed ik

Is hij al opnieuw geformateeerd?
Of staan er nog programma,s op?

De harddisk staat inderdaad wel in de boot priority maar niet bij de Standard CMOS Features.

Ik heb een keer met de recovery cd's geprobeerd Vista opnieuw te installeren. Dat leek goed te gaan totdat hij opnieuw opstartte en heel lang bleef hangen. Dat heb ik toen afgebroken en ik weet dus niet of Vista er nou opstaat of niet.

Zou ik hem opnieuw formateren.
n op nieuw proberen.

ja,tuurlijk.
OS heeft niets te maken met bios.
Al met al een slechte bios,dat je niet eens kunt kiezen of je sata schijven als ide of als ahci draaien,of als raid.

Laatst bewerkt:
Ik heb het gisteravond nog een keer geprobeerd maar zodra de installatie voltooid is en hij opnieuw opgestart is, krijg ik weer hetzelfde: de melding "boot from AHCI CD-ROM", vervolgens "PXE-E61 media test failure" en daarna de vraag om een bootable disk.

Ik zie daarvoor even heel snel "Samsung HD642JJ" voorbijflitsen dus kennelijk probeert hij het wel om te booten van de harddisk.

vraagje,heb je de jumper verzet?op de harddisk?

En in bios alles goed staan. je hebt scsi 0 hd 1?

Er was geen jumper meegeleverd. Ik had er nog wel eentje liggen dus ik heb het een paar keer uitgeprobeerd met de jumper op verschillende plaatsen maar met hetzelfde resultaat.

Wat bedoel je precies met scsi 0 hd 1? De boot volgorde? Die staat zo:
1. SCSI-0: P1-Samsung HD642JJ
2. Bootable add-in cards

Heb je al geprobeerd om Windows erop tezetten ?? Aangezien hij hem wel in de Bootmenu ziet.

Ik heb het gisteravond nog een keer geprobeerd maar zodra de installatie voltooid is en hij opnieuw opgestart is, krijg ik weer hetzelfde: de melding "boot from AHCI CD-ROM", vervolgens "PXE-E61 media test failure" en daarna de vraag om een bootable disk.

Ik zie daarvoor even heel snel "Samsung HD642JJ" voorbijflitsen dus kennelijk probeert hij het wel om te booten van de harddisk.

Misschien beter lezen Daand?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan