Opgelost BIOS downgraden? Kan dat?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.992
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik heb zojuist de BIOSEN van m'n moederborden geupgrade, maar er is iets verkeerd gegaan.
n.l. bij 1 moederbord is niet de nieuwste Chip-set mee gedownload.

Kun je ongestraft, de BIOS ook weer DOWNGRADEN (dus naar de eerdere versie), om daarna als alles correct neergezet is weer te upgraden naar de laatste versie?
Mijn moederbord is een MSI H410M-A Pro

Het geval is n.l. deze: Ik heb 2 dezelfde PC's met dezelfde moederborden (dus de MSI H410M-A Pro)
De BIOSEN heb ik op 2 verschillende manieren gedownload en geinstalleerd.
De ene geeft nu aan over Chip-set 10.1.19199.8340 en de andere over Chip-set 10.18836.8283 te beschikken

De eerste is neergezet m.b.v. het MSI Center programma, en de andere heb ik handmatig geinstalleerd.

Als ik het MSI Center programma op beide loslaat geven ze allebei aan, dat de Chip-set up-to-date is , Wat mij vreemd overkomt
Vandaar dat ik graag dat tweed moederbord zou willen downloaden, en daarna middels dat programma van MSI willen voorzien van de nieuwste BIOS + de nieuwste Drivers update.

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Bij een BIOS update is het altijd belangrijk eerst een backup van je huidige BIOS te maken.
Als je dat hebt gedaan kan je die terug zetten.

Maar waarom heb je die update gedaan?
Heb je hardware dat niet wordt ondersteund?
 
Chipset drivers komen natuurlijk apart van de BIOS. Wanneer het upgraden van de BIOS gelukt is, dan kan u de, in uw bericht als tweede genoemde, chipset drivers downloaden van de MSI site hier: https://www.msi.com/Motherboard/H410M-A-PRO/support#driver
De door u als eerst genoemde zal u van een andere bron hebben want komt in de lijst van 1 niet voor. De chipset drivers voor Windows 10 64 bits zijn de zelfde als voor Windows 11 64 bits.
Heeft u de BIOS versie die bij MSI is te downloaden of een andere?
 
Ik sta er een beetje verbaasd van dat het BIOS flashen goed is gegaan.
De chipset wordt in het geheel niet bepaald door het bios, als je dan ook nog gaat vragen hoe je de bios weer moet downgraden, dan slaat de schrik mij helemaal om het hart.
De chipsetdrivers kun je gewoon vinden op de site van MSI (of intel) daar downloaden en installeren, heb je niets met je bios van doen.
https://www.msi.com/Motherboard/H410M-A-PRO/support#driver
 
Ja, @maestro12 en @Alfred 2

Het Downgraden en later weer het upgraden is prima gelukt.
Maar toch is er iets merkwaardigs.
Ik heb 2 moederborden die iets van elkaar verschillen, n.l. MSI H410M-Pro en MSI H410M-A Pro, maar voor beide hanteert MSI het type nummer 7C89
Beide heb ik de BIOS geupdated naar 7C891B met het MSI programma MSI Centre

In het geval van de update van MSI H410M-Pro kreeg ik meteen NA het updaten een extra schermpje met de nieuwste drivers waarop intel_chipset_500

En in het geval van MSI410M-Pro kreeg ik ook meteen dat extra schermpje, maar dat schermpje heb ik abuisievelijk weg geklikt, waardoor ik aangewezen was de Chipset op de normale manier op te halen (waar jullie dan ook op wijzen) Maar ik denk ze op de MSI-Site de nieuwe Drivers nog niet hebben aangepast.
In iedergeval kwam ik uit op intel_chipset_400

Resumerend maken nu dus deze 2 moederborden met dezelfde nieuwe BIOS, allebei een verschillende intel-chipset
Hoe kan dat? (Op de volgens mij dus nog niet bijgewerkte MSI site, moeten deze 2 moederborden gebruikmaken van dezelfde chipset drivers (n.l. intel_chipset_400)

Dat is dus mijn vraag: Kan ik ongestraft gebruik maken van intel-chipset_500 ?



 
Nee, Je dient de juiste chipset drivers te gebruiken voor de intel H410.

Overigens zijn de borden niet geheel gelijk.

H410M PRO


1 x D-Sub
1 x DVI-D
1 x HDMI
1 x LAN (RJ45)
1 x PS/2 toetsenbord / lintcombo
2 x USB 3.2 Gen 1 Type A
3 x audio jacks
4 x USB 2.0/1.1


H410M-A PRO

1 x DVI-D
1 x HDMI
1 x LAN (RJ45)
1 x PS/2 toetsenbord / lintcombo
2 x USB 3.2 Gen 1 Type A
3 x audio jacks
4 x USB 2.0/1.1
 
Daar zit het hem dus in. Over het algemeen is een fabrikant driver beter dan een onderdeel driver (generiek). Dan kan zijn omdat een chipset toch iets anders kan zijn, op verzoek van de fabrikant of op een andere manier gebruikt wordt. In de volgorde van toepassen daarom eerst bij MSI downloaden en alleen zoeken naar Intel drivers wanneer dat om enige reden niet anders kan. Bijvoorbeeld een niet ondersteund besturingssysteem.
 
Hallo @Alfred 2 en @maestro12

Hebben jullie dan een verklaring voor de 2x 2 Afbeeldingen van de Chipsets van MSI H410M_Pro en MSI H510M_Pro

Chipset MSI H410M_Pro 2023-10-07 205750.png Chipset H510M_Pro 2023-10-07 210029.png
In de bovenstaande Afbeeldingen staan dus dezelfde Chipsetten vermeld voor zowel de MSI H410M_Pro als de MSI H510M_Pro

MSI Centre H410M_Pro 2023-10-07 210417.png MSI Center H510M_Pro 2023-10-07 210847 (2).png

En in deze Afbeeldingen (Deze zijn gedownload via het MSI Center) en er staan andere chipsetten vermeld als de originele Chipsetten vanaf de MSI-Site voor beide moederborden

Snappen jullie nu waarom ik hierdoor het spoor bijster raak ?
 
De eerste afbeeldingen zijn de zelfde maar waarschijnlijk de bedoeling. Verklaring ervoor is simpelweg dat er in een chipset driver pakket verschillende drivers kunnen zitten. Wat ik bedoel dat is, er zijn een aantal van ongeveer de zelfde driver aanwezig en de geschikte wordt geïnstalleerd. Hierbij is van toepassing dat er kleine verschillen kunnen zijn in levering aan de fabrikant MSI terwijl dit ogenschijnlijk de zelfde chip is en ook dat het moederbord de werking anders toepast.
 
Nog een keer Downgraden lukt niet om de één of andere reden meer.
Ik denk dat het ook verband houd met de Download-datum. Die wordt n.l. uitdrukkend vermeld.
Ik wacht het maar gewoon af, alle 3 m'n PC's werken immers perfect.
Bedankt voor je interesse.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan