Bios error 8302

Status
Niet open voor verdere reacties.

Titan1655

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2015
Hi

Een tweetal weken geleden heeft mijn Acer aspire m3910 een bios probleem. Telkens als ik wil opstarten krijg ik het volgende melding:
Checking NVRAM..
Unknown BIOS error.
Error code=8302
Press F1 to resume.
Na f1 te hebben gedrukt start Windows normaal op.

Wat heb ik al geprobeerd?
Bios instellingen hersteld.
Moederbordbatterij uitgehaald en aan en uit knop 1 minute lang ingedrukt gehouden.
Bios geüpdate

Mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Hoe pak ik dit het best aan?

Groetjes.

Het NVRAM zorgt ervoor dat instellingen bewaard blijven, ook als de machine van de stroom af is. Dat NVRAM wordt dan 'gevoed' door de CMOS batterij.

Er zijn m.i. 3 mogelijke oorzaken / oplossingen, in volgorde van waarschijnlijkheid:

1. - de CMOS batterij is bijna leeg........... je hebt deze eruit gehaald schrijf je, maar vervang 'm ook eens. Enne, let er even op dat je 'm niet op de kop erin stopt. BTW : loopt de systeemklok nog steeds goed (op tijd) ?
2. - het moederbord is (bijna) overleden.
3. - bios moet een update hebben (heb je echter al gedaan)

Het bios resetten vond en vind ik een heel slechte actie van je. Jij kunt niet weten wat fabrieksmatig allemaal in het bios getweakt is door Acer alvorens de machine de fabriek verliet. Dat heb je nu allemaal om zeep geholpen met als mogelijk resultaat dat de machine, of onderdelen van de machine, anders of zelfs helemaal niet goed meer werken.
Het bios resetten kán in een aantal gevallen nuttig zijn, maar handig is dan wel om vooraf even met een digitale camera een stuk of 15 plaatjes te maken van de bioswaardes zoals deze fabrieksmatig zijn ingesteld.

Laatst bewerkt:
Ik had vroeger mijn bios vroeger vaak geresete naar fabriksinstellingen en had geen enkele probleem gehad, dus daar kan het niet aan liggen?

Ik schreef ook niet dat het daar aan kan liggen. Ik schreef dat je NA het resetten van het bios (andere) problemen met de machine zou kunnen (gaan) krijgen, een ander probleem dan dat je nu hebt. Gelet op de ouderdom van de machine, vermoed ik dat het slechts een batterijtje van een paar dubbeltjes is en dat daarna je probleem is opgelost.

Ik geef je 1 voorbeeld van het hoe het resetten van een bios tot gigantische problemen kan leiden.
Iemand koopt een kant en klare pc met daarin een stuk of wat harddisks. De leverancier bood optioneel aan die dingen in RAID te plaatsen.
Nu gaat de koper 3 jaar na aankoop de stunt uithalen die jij hebt uitgehaald (bios resetten). Ik garandeer je dat hij na het aanzetten van de machine slechts een zwart scherm ziet met daarin een verwijzing naar het bios. Los als leek het plaatsen van een stuk of wat harddisks in een RAID maar 'even' op,......... dat gaat je niet lukken.

Laatst bewerkt:
Voor de Bios hebben we een aparte sectie, vraag verplaatst vanuit de hardware overige naar de Bios sectie.

Batterij vervangen. Nog steeds niet opgelost Waarschijnlijk is mijn moederbord bijna dood? Kan ik op een of andere manier manier (softwarematig) erachter komen hoe het gaat met mijn moederbord?

Niet dat ik weet. Rest je nog mogelijke antwoorden van mensen die ook dit draadje lezen en ondertussen zou ik er een mailtje naar Acer aan wagen. Stuur het screendumpje mee, misschien hebben zij nog iets voor je dat je kan proberen.

Een tweetal weken geleden heeft mijn Acer aspire m3910 een bios probleem

Spontaan? of had je wat in de bios veranderd?

Reflash de bios als dat wilmet de parameters /p /b /n /e /x, die NVRAM is het geheugendeel van de eeprom waar de bios inzit.

Ik had er een jaar geleden hackintosh erop geïnstalleerd en daarna niet meer gebruikt. 2 weken geleden heb ik het eens terug opgefrist, door hackintosh eraf te gooien en Windows 10 erop geïnstalleerd. Pas na 1 dag gebruik verscheen de error.
En de antwoord op je vraag:
Voor Windows installatie heb ik standaard bios instellingen geladen (had ik vroeger ook vaak gedaan). Maar de error verscheen pas 1 dag later.

En hoe reflash ik de bios?

In de bat de parameter /n toevoegen, de voorgaande opgeven parameters niet gebruiken, staan er al een paar in de bat file.

Inderdaad ik heb mijn bios geflasht, maar wat bedoel je precies met parameter /n toevoegen?
Dit zijn alle officiële bestanden van Acer die nodig zijn om bios te flashen.
Knipsel.PNG

Bedankt Lange Pier, heb de parameters n/ toegevoegd en daarna bios opnieuw geflasht. Het heeft prima gewerkt, hartelijk dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan