Bios flashen, ben vast gelopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boumans

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2007
Hallo mensen,

Ik ben echt ten einde raad, ik heb alles geprobeerd om mijn BIOS te flashen.
Ik wil mijn BIOS graag flashen omdat ik windows vista niet kan installeren omdat als ik de pc opnieuw opstart er allemaal vage tekentjes (lijke een beetje op smilies) verschijnen zodra ik de"boot from cdrom" activeer vlak na het opstarten.

Ik heb ergens gelezen dat een BIOS update dit op zou moeten lossen. Mijn bios heeft de volgende specificaties (incl. beetje extra info):

Program: eSupport.com BIOS Agent Version 3.66
BIOS Date: 04/06/06
BIOS Type: American Megatrends
BIOS ID: 63-0203-009999-00101111-040606-GeForce 6150B-A0459001
OEM Sign-On: MD 0203 * ASUS A8N-VM Ver: 08.
Chipset: AMD 1100 rev 0
Superio: Unknown
CPU: AMD Athlon(tm)64 X2 Dual Core Processor 4200+ 2200 Mhz MAX: 3400 Mhz
BIOS ROM In Socket: Yes
BIOS ROM Size: Unknown
Memory Installed: 2048 MB
Memory Maximum: 4096 MB
Memory Slot 01: 1024 MB
Memory Slot 02: 0 MB
Memory Slot 03: 512 MB
Memory Slot 04: 512 MB
ACPI Revision: Unknown

Nou heb ik me eerst helemaal kapot gezocht op de ASUS site om daar een update te vinden voor mijn BIOS en kwam ik op het volgende uit (Het vreemde is dat ik van het ene programma te zien krijg dat ik een A8N-VM heb en andere programma's vertellen mij dat ik een A8N-VM CSM heb, ik heb opgezocht dat een gewone A8N-VM geen Athlon64 X2 aan kon dus ik neem dan aan dat ik een A8N-VM CSM heb):

http://nl.asus.com/search.aspx?searchitem=1&searchkey=a8n-vm (De 3 moederborden onder A8N-VM, ik heb de CSM en de gewone updates zonder succes proberen uit te voeren, ik houd mij nu vast aan de CSM zie reden hierboven)

Vervolgens ga ik daar naar Download en dan onder het kopje BIOS:

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=A8N-VM CSM

Ik heb de 1001 de 1002 en de 1007 allemaal proberen te laden met het programma ASUS Live update (nieuwste versies allemaal geprobeerd), maar geen enkel succes...

Ik heb daarna gezocht of ik misschien iets van AMIBIOS kon vinden, deze gaven mij een aantal programma's waaronder Bios Agent Version 3.66 waar ook de gegevens aan het begin van deze post vandaan komen. Ik heb alles netjes opgeslagen en toen ik verder ging op de site van ami kwam ik bij een gedeelte waar ik moest betalen voor de BIOS update. 30 Dollar en dan zou ik een klein rotbestand van 500kb/s opgestuurd krijgen wat dan misschien mijn BIOS zou updaten naar het meest recente niveau. Zie hier wat ik voorgeschoteld kreeg:

https://sc.esupport.com/global/bios...:512 MB &uTZ=-1&uCC=1&BAV=3.66&ACPI=Unknown

Maar het probleem blijft dus dat ik niet zeker weet of dat het probleem is dat ik windows vista niet kan installeren en dat ik het gewoon verrek om te gaan betalen voor iets als een BIOS update.

Ik weet echt niet hoe ik verder moet en ben al de hele middag bezig geweest om het proberen op te lossen. Ik ben hier dan nieuw maar ik hoop echt dat jullie mij willen helpen want ik wil heel graag een verse windows vista business edition op mijn pc hebben.

Alvast bedankt,

Boumans

Laatst bewerkt:
Wanneer je er zelf geen vertrouwen in hebt, kan je je BIOS laten flashen.
Je stuurt de chip op, om hem een paar dagen later geflashed in de bus te krijgen. En dit voor 11,- euro.

Perfecte organisatie.(eigen ervaring)

http://www.flashbios.org/catalog/

Hallo !

Hoe heb je geprobeerd je BIOS te flashen ?

Afudos, EZflash, of een ander progje ?

Ikzelf geef voor ASUS MB de voorkeur aan afudos.

Uitleg staat in de manual bij je MOBO of hier:http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments_content.aspx?no=546&SLanguage=en-us

Gebruik bij voorkeur versie 2007, en maak een back-up van je bios als je dat nog niet hebt gedaan.

Greetz,

Harry.

Ik heb het met ASUS Live updater geprobeerd en heb op de AMI site (esupport) gezocht naar een update ... Ik weet niet of ik hem via dos wel moet flashen aangezien ik dan een grotere kans heb op een falende bios (?).

Dit kreeg ik te zien toen ik de nieuwste BIOS versie van ASUS over mijn huidige BIOS heen wilde doen (Versie 1007: A8N-VM-ASUS-CSM-1007.ROM) met behulp van ASUS Live Updater (overigens werkt de live update via internet ook niet omdat hij geen goed bestand kan vinden oid): http://hardhill.nl/userfiles/chiel/Asus live update foutmelding.JPG
Die message heeft het over een fout model hoewel het wel het goede model is....

Dat EZflash of Afudos heb ik nog nooit geprobeerd, en ik weet op de ASUS site niet welk .rom bestand ik moet hebben die mijn BIOS update. Die link in jou post is Afudos dus als ik dat goed zie, loop alleen al vast bij "
Then, place the bundled M/B support CD into the optical drive. " ik zou bijvoorbeeld geen idee hebben wat ik daar mee aan moet :shocked:

Mij gaat het er om dat ik mijn BIOS geflashed heb met het juiste .rom bestand en met het juiste programma zodat ik niet (als het een beetje fout gaat) me hele pc aan gort heb als ik dit probeer. Ik weet dus ook niet zeker of de verouderde BIOS het probleem is dat ik windows vista niet kan installeren (maar dat neem ik dan maar even op de koop)

Groeten,

Boumans

p.s. Dit las ik onderaan bij die link die je mij had gegeven: Note: Please don't turn off or reboot the system during BIOS refreshing! By doing so, you will cause serious damage to your system!..... Deze risico's wil ik dus zoveel mogelijk vermijden.

p.s.2: ASUS MB... Versie 2007... Ik heb geen idee wat ik daar mee aan moet, het is echt de allereerste keer voor mij dat ik me ook maar iets met het flashen van een BIOS bezighoud.

Laatst bewerkt:
Hallo !

In tegenstelling tot wat je denkt is flashen in Windows verre van ideaal.

Gewoon in DOS met afudos.

Hier: http://www.techzine.nl/tweaks/396/Bios-flashen.html een uitleg in het Nederlands (tweede alinea en verder)

Maar dat staat ook allemaal duidelijk uitgelegd op de Asus-site en in je manual !

Vraag anders even een kennis met meer ervaring in deze materie.

Greetz,

Harry.

De bios die ik nu gebruik is volgens mij nieuwer aangezien hij 04/06/06 er op is gezet... Versie 0203. Maar ik haal hem in ieder geval even binnen, misschien is hij toch nieuwer :)

@Harry, ik zal inderdaad even iemand anders er nog bij vragen die er misschien wat meer verstand van heeft. Had ik al gedaan maar die jongen wist het ook niet zo goed met ASUS (slechte support). Ik zal dus zelf nog even naar een oplossing zoeken omtrend het hele BIOS-flash-om-vista-te-installeren gebeuren :). Kijken of er wegen omheen zijn, want dit is echt heel vervelend. In ieder geval bedankt voor de info jullie 2. En als jullie nog wat tegenkomen over waarom ik de vista installatie niet kan starten laat het graag weten :)

Laatst bewerkt:
Hallo !

Tja, het kan best zijn dat Vista beter draait na een BIOS-flash, maar installeren moet altijd lukken.

Hier draait Vista Ultimate op 2 oudere PC's, en een bios-flash heb ik pas gedaan NA de installatie om een andere reden.

Dus: een BIOS flash zal m.i. je probleem niet oplossen.
Heb je de VistaUpgradeAdvisor al gedraaid ?

Gaf deze aan dat een BIOS-update nodig was ?

Zo nee; welke andere hardware problemen ?

Heb je die al opgelost ?

Nogmaals: ik heb inmiddels meer dan 40 Vista-installs uitgevoerd, en een BIOS-update slechts 1 x nodig gehad i.v.m. een 64-bits Vista-versie.

Succes,

Harry.

Hallo !

Tja, het kan best zijn dat Vista beter draait na een BIOS-flash, maar installeren moet altijd lukken.

Hier draait Vista Ultimate op 2 oudere PC's, en een bios-flash heb ik pas gedaan NA de installatie om een andere reden.

Dus: een BIOS flash zal m.i. je probleem niet oplossen.
Heb je de VistaUpgradeAdvisor al gedraaid ?

Gaf deze aan dat een BIOS-update nodig was ?

Zo nee; welke andere hardware problemen ?

Heb je die al opgelost ?

Nogmaals: ik heb inmiddels meer dan 40 Vista-installs uitgevoerd, en een BIOS-update slechts 1 x nodig gehad i.v.m. een 64-bits Vista-versie.

Succes,

Harry.

Windows Vista Business x86 probeer ik te installeren ... de 32bits versie dus... Heb die upgrade advisory al geprobeerd, geeft niets verkeerds aan... Heb geen enkel hardware probleem... Ik heb een 64 bits geprobeerd van een kameraad om te checken of dat misschien wel werkte maar kreeg hetzelfde vreemde scherm weer voor mijn neus getoverd.

Ik kan hem dus gewoon echt niet installeren... Heb ook al vanuit windows xp een upgrade gedaan, die voert ie uit. Maar zodra ik de pc opnieuw moet opstarten krijg ik hetzelfde vreemde scherm weer voor mijn neus..... Je moet het een beetje zien als zo'n scherm:

dan een lege ruimte met het streepje dat je altijd ziet in bijvoorbeeld word waar je wat in kunt voeren

dan onderaan allemaal Bluetooth tekentjes (als je weet hoe die er uit zien)

Het is ontzettend vreemd, maar ik heb inmiddels Windows Vista Ultimate x64 geprobeerd op 2 manieren. Daarna Windows Vista Ultimate x86, ook zelfde probleem. En nu Business van mezelf maar die heeft ook weer dat probleem. Ik kan niet geloven dat het iets met me hardware is want ik heb nog nooit een probleem gehad met deze pc, zal voor de zekerheid nu wel eventjes die vista-advisory dinges draaien.

Mijn systeem voor als je dat nog kunt gebruiken:

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam x
Naam gebruiker x

Moederbord:
CPU Type DualCore AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4200+
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Onbekend
Systeemgeheugen 2048 MB
BIOS Type AMI (04/06/06)
Communicatiepoort Communications Port (COM1)
Communicatiepoort ECP Printer Port (LPT1)

Scherm:
Video kaart NVIDIA GeForce 8800 GTS (640 MB)
Monitor Plug and Play Monitor [NoDB] (HMEL807952)

Multimedia:
Geluidskaart Logitech USB Headset
Geluidskaart SoundMAX HD Audio O

Opslag:
IDE apparaat NVIDIA nForce 430/410 Serial ATA Controller
IDE apparaat NVIDIA nForce 430/410 Serial ATA Controller
IDE apparaat Standard Dual Channel PCI IDE Controller
SCSI/RAID apparaat SCSI/RAID Host Controller
Diskettestation Floppy disk drive
Harde schijf SAMSUNG SP2504C (250 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Harde schijf Harde schijf
Harde schijf Harde schijf
Optische Station HC9212M JGM506O SCSI CdRom Device
Optische Station TSSTcorp CD/DVDW SH-S182D
SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (NTFS) 102398 MB (48501 MB vrij)
F: (NTFS) 136074 MB (64706 MB vrij)
Geheugencapaciteit 232.9 GB (110.6 GB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Muis Microsoft USB Wheel Mouse Optical

Netwerk:
Netwerkkaart NVIDIA nForce Networking Controller (10.0.0.153)

EDIT: Heb windows vista advisor gedraait en hij vond geen problemen.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Hoe komen jullie aan die Vista-DVD's ??

Test die maar es met een goede virusscanner, want er moet iets niet kloppen !

Of je Win-XP die er nu op staat is corrupt.

Nogmaals: inmiddels beroepsmatig aardig wat ervaring mat Vista-installs, maar wat jij beschrijft komt niet voor bij een originele Vista-DVD !

Je hardware mag geen problemen opleveren ! (m.uv. de Soundmax, mar dat is op te lossen)

En je bios ook niet.

Greetz,

Harry

Laatst bewerkt:
Hoi !

Hoe komen jullie aan die Vista-DVD's ??

Test die maar es met een goede virusscanner, want er moet iets niet kloppen !

Of je Win-XP die er nu op staat is corrupt.

Nogmaals: inmiddels beroepsmatig aardig wat ervaring mat Vista-installs, maar wat jij beschrijft komt niet voor bij een originele Vista-DVD !

Je hardware mag geen problemen opleveren !

En je bios ook niet.

Greetz,

Harry

Het is een gedownloade ORIGENELE versie van Windows Vista Business, via school (HBO) konden wij een Vista versie heel goedkoop krijgen en ik heb business genomen voor een prikkie. Hij staat bij mijn maat gewoon op zijn pc zonder enkele problemen. Mijn pc is beveiligd met kaspersky (antivirus) die ik alles automatisch doorlaat zoeken.

Ik heb het iso bestand gewoon op een dvd gebrand. Maar heb hem ook al proberen te mounten met daemon tools, niets helpt. Elke keer weer datzelfde gare scherm, en het zou inderdaad kunnen dat deze windows xp corrupt is aangezien hij niet echt soepeltjes loopt (reden waarom ik vista wil hebben is onder andere dat ik niet weer eerst xp er op wil zetten en ene maand later nog een keer vista, en ook omdat vista dx10 ondersteund).

Ik vind dit zelf ook een ontzettend vreemde gewaarwording..... Maar ik zal hem dan wel opnieuw downloaden (als dat nog mogelijk is)... Maar geloof me, simpele problemen heb ik nooit last van... Altijd de meest achterlijke dingen die maar bij 1 of 2 andere mensen voorkomen en waar verder niets over bekend is heb ik altijd :rolleyes: .

Ik heb ook gehoord dat er problemen waren met de eerste windows vista's en ASUS moederborden (aangezien dit 1 van de allereerste vista versies is die ik nu op mijn pc probeer te zetten). Ik zal nog ff verder speuren, in ieder geval bedankt voor de informatie :)

Hoi !

Vista en Asus zou moeilijk zijn : broodje aap verhaal !

De PC-boer waarvoor ik werk verkoopt bijna allemaal ASUS-bordjes en nog geen probleem ondervonden.

Ik trommel nu op een ASUS A7V880 met Vista Ultimate, hier naast me staat een Asus A7N8x eveneens met Vista Ulmtimate dag en nacht aan, zonder enig probleem.

Maar: als je ook niet kunt mounten, klopt er echt iets niet in je download !!

Probeert er niet iemand op school een grap met je uit ?

Greetz,

Harry.

Hoi !

Vista en Asus zou moeilijk zijn : broodje aap verhaal !

De PC-boer waarvoor ik werk verkoopt bijna allemaal ASUS-bordjes en nog geen probleem ondervonden.

Ik trommel nu op een ASUS A7V880 met Vista Ultimate, hier naast me staat een Asus A7N8x eveneens met Vista Ulmtimate dag en nacht aan, zonder enig probleem.

Maar: als je ook niet kunt mounten, klopt er echt iets niet in je download !!

Probeert er niet iemand op school een grap met je uit ?

Greetz,

Harry.

Haha nee, ze kunnen geen grappen uithalen op dat gebied :P Het is geen phishing site ofzo ;).

Ik kan hem mounten, alleen als ik hem dan installeer komt hij de installatie prima door... Vervolgens vraagt hij mij om hem te rebooten, doe ik dat, en daarna start hij niet meer op (heb gelukkig mijn files kunnen redden door een xp installatie er snel overheen te kalken(heb wel backups hoor maar toch)).

En dat van ASUS leek mij ook niet waar kunnen zijn maar even om het duidelijk te hebben post ik het hier :). Ik neem dan nu gewoon aan dat de versie gewoon corrupt is en ik een nieuwe moet fixen. Ik zal er wel achteraan gaan dan, vind het alleen wel vreemd dat het me met 3 versies al is gebeurd :confused: . Ik kijk wel even :)

EDIT: Wacht is even.... Ik heb een windows xp installatie die Engels is en probeer er een nederlandse Windows vista op te zetten. hmz maar als ik dan de pc opnieuw opstart en hem boot van dvd dan hoort hij alsnog die installatie te doen neem ik aan ?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Upgraden zal niet lukken, dual -boot mag geen problemen opleveren !

Greetz,

Harry.

Hoi !

Upgraden zal niet lukken, dual -boot mag geen problemen opleveren !

Greetz,

Harry.

Ik ga mijn best doen een goede versie te halen, wordt hier in ieder geval helemaal niet goed van :( . Upgraden lukte ook niet inderdaad, maar nou weet ik waar dat aan ligt :). dual-boot is niet nodig, wil gewoon windows vista er op hebben staan en dan is het goed. Ik ga weer even verder zoeken.

En wanneer je eerst de partitie waarop je wilt installeren, formateert?

Ik wilde het even duidelijk hebben dat ik de vista versie net op mijn ASUS laptop heb geprobeerd en dat hij daar WEL bootte. De vista versie is dus niet corrupt maar het heeft te maken met mijn pc.... Heb je nog enig idee hoe ik dit kan oplossen dan of :)?

En wanneer je eerst de partitie waarop je wilt installeren, formateert?

Zou kunnen, weet niet of dat wat uit zou maken. Vind het gewoon heel vreemd dat hij hem niet gewoon boot, want hij boot voordat hij ook maar enige vorm van windows xp opstart. Ik snap het in ieder geval echt niet meer waar het aan kan liggen

Laatst bewerkt:
Hoi !

Schoon beginnen, dus na een format, lijkt me nog de enige mogelijkheid.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Schoon beginnen, dus na een format, lijkt me nog de enige mogelijkheid.

Greetz,

Harry.

Oke, ik weet eigenlijk alleen hoe ik moet formateren dmv de windows cd/dvd. Vroeger was het altijd Format C maar dat is nou niet meer zo makkelijk. Ik kijk wel even rond op internet of ik wat info erover kan vinden :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan